“رنگواره های کهن “بر روی انتن سیمای مرکز فارس

وجوداقوام مختلف با فرهنگها و گویشهای متنوع، فارس را به مصداق بارز مهد تنوع فرهنگها تبدیل کرده.

وجود گویش­های متنوع در یک سرزمین، گویای اقوام مختلف در آن سرزمین است. و فارس با این ویژگی، به­ حق سرزمین اقوام است، اقوامی که با تمام تفاوت­های فرهنگیشان، ایرانی ­اند و زیر لوای اتحاد، در کنار هم زندگی مسالمت­ آمیزی دارند.

استان فارس به عنوان مهد تمدن ها همواره کانون همبستگی میان اقوام مختلف بوده
و اقوام مختلف به عنوان فرصتی برای معرفی نمادها، آیین ها، فرهنگ و تمدن کشور به شمار می آیند،و همواره در قرون و اعصار، فرصت هایی طلایی برا کشور خلق کرده اند.

رسانه ها به طور اعم، و تلويزيون به شكل خاص ، يكی از مهم ترين نهادهای اجتماعی هستند كه نقش اساسی در انتقال میراث فرهنگی و احتماعی و ارزش
های جوامع دارند.
.حضور اقوام مختلف فارس در برنامه‌های پربیننده سیمای مرکز فارس، و معرفی آداب و رسوم، گویش و موسیقی آنها، نشانگر توجه به ارزش‌های قومی است.

به فراخور برنامه‌های تولیدی صدا و سیما مرکز فارس ، شاهد افزایش حضور اقوام مختلف از جای جای استان فارس در قاب تلویزیون هستیم که این خود نوید دهنده نگاهی ارزشمند و بومی‌محور در مدیریت جدید صدا و سیما در مرکز فارس است. نگاهی که می‌تواند نگاه ناقص، مشکل‌دار و غیرمنطقی به اقوام را تغییر داده و بر پذیرش اجتماعی و شناخت بیشتر عموم جامعه از رنگین‌کمان اقوام تاثیر قاطع بگذارد.

احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیما مرکز فارس در گفتگو با سایت خبری تحلیلی ایران ریپورتس، استان فارس را از نظر جغرافیایی و تنوع فرهنگی یک ایران کوچک دانست و گفت :

استان فارس از ظرفیتهای بسیار بالایی برخوردار است و پرداختن به این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها در رسانه ملی می‌تواند فارس را در جایگاه ممتازتری قرار دهد.
پهلوانیان تنوع فرهنگی و قومی، و زبانی را یکی از ظرفیتهای شاخص و منحصر به فرد استان برشمرد و خاطرنشان کرد : وجوداقوام مختلف با فرهنگها و گویشهای متنوع، فارس را به مصداق بارز مهد تنوع فرهنگها تبدیل کرده .

وی با اشاره به اینکه برخی ها به “تنوع فرهنگی“ و اقوام را به چشم یک تهدید می نگرند یادآور شد؛ اگر این مقوله به مفهوم واقعی خود مورداستفاده قرارگیرد می‌تواند زمینه ساز توسعه پایدارباشد.
مدیر کل صدا و سیما مرکز فارس بر تولید مستندهای فاخر و ماندگار در حوزه اقوام و عشایر تاکید کرد که، این مستندها علاوه بر شبکه استانی در شبکه های مختلف داخلی و برون مرزی هم دیده شود.
وی اثر فرهنگی مستندهای فاخر را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود؛ پرداختن به تهیه برنامه های معرفی شخصیت‌ها، فرهنگ، خرده فرهنگ های اقوام و عشایر باید به گونه ای عمل شود که نگاه ضد هویتی و ضد فرهنگی پیدا نکند.پهلوانیان با اشاره به حضور پررنگتر اقوام از فصل گذشته در سیمای فارس یادآور شد:
طی این مدت تلاش کرده ایم اقوام استان را در قالب برنامه های مختلف معرفی کنیم که خوشبختانه این رویکرد در تغییر نگاه‌ها بسیار موثر بوده است.
مدیر کل صدا و سیما مرکز فارس در ادامه با تاکید بر رویکرد صدا و سیما در پرداختن به برنامه های ویژه اقوام در قاب تلویزیون، از تولید برنامه ای بنام “رنگواره های کهن ” خبر داد و افزود:با نگاه عمیق تر به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقوام در برنامه سازی، از سال آینده برنامه “رنگواره های کهن” 52 قسمت بصورت هفتگی بر روی آنتن سیمای مرکز فارس خواهد رفت.وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ برنامه “رنگواره های کهن ” بتواند با بهره گیری از ظرفیتهای مختلف موجود، اقوام و عشایر را به شایستگی در حوزه های مختلف معرفی کند. و این برنامه در میان مدت و بلند مدت در سطح ملی و برون مرزی هم پخش شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.