والیبال ایران در انتظار بازگشت به روزهای اوج

محمد رضا جوکار با اشاره به اینکه نسل جوان والیبال ایران ، مربی بزرگ ‌میخواهد، تصریح کرد، قهرمان نشدن در والیبال قهرمانی آسیا در خانه آن هم‌ پس از سالها سلطه بر والیبال آسیا، همچنین کم رنگ شدن امیدها برای رسیدن به المپیک پاریس، و عدم توفیق در چند  دوره لیگ جهانی والیبال ، اتفاقاتی نبود که در این سالها برای مردم و هواداران والیبال ایران عادی باشد ، به راستی سطح انتظارها از والیبال ایران به قدری بالا رفته هست که این اتفاقات به نوعی افت والیبال ایران در سطح جهان محسوب می شود.

به گزارش ایران ریپورتس، اولیــن جرقه والیبال ایران را یک مربی کره ای بنام پارک کی وون برای والیبال ایران زد، مرد باتجربه کره ای که توانست بعد از سالها ایران را در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ پکن به فینال برساند و یک سال بعد هم در قهرمانی آسیا ۲۰۰۳ با ایران به کسب مقام سوم برسد.

وی در همین راستا گفت: بعد از چند نتیجه نسبتا ضعیف، پارک کنار رفت و نسل جدید بازیکنــان والیبال ایران کــه از رده پایه همواره مسیر موفقیت را طی میکردند، جایگزین نسل قدیمی تر والیبال ایران شدند.

جوکار تصریح کرد: نسلی پر انگیزه و پرتــوان که در رده های پایه با کســب عناوین جهانی، سـودای درخششــی فراتر از آســیا را برای ایران در سر داشتند.

خبرنگار روزنامه تماشا در ادامه بیان کرد: مرحوم حسین معدنی با کسب چند عنوان آسیایی از جمله قهرمانی کاپ آســیا در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ و همچنین نایب قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نشان داد که ایران نه تنها به سطح اول آســیا رسیده است، بلکه میتواند بالاتر از تیم های قدرتمند قــاره کهن  بایستند، ولی در رقابت با تیم هــای کلاس اول جهانی، علیرغم پتانسیلــیل بالای بازیکنــان، همچنان تــوان رقابت وجود نداشــت.

وی ادامه داد: جایی که بالاتر از سطح فنی و تــوان بازیکنان، جزئیات و تاکتیک های فنی ریــز مربیان تفاوتها و برتری تیمها را رقم میزد.

او می‌گوید: تا اینکه در سال ۲۰۱۱ بــا ورود یک مربی طــراز اول دنیا یعنی “خولیو والســکو ” آرژانتینی، والیبال ایران و آن نسل طلایی که تشنه موفقیت و ورود به عرصه والیبال جهانی بود، به آرزوی خود رسید.

این مقام مسئول گفت: جایــی کــه ایران فراتر از آســیا رفت؛ دو بار پیاپی بــا اقتدار در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ قهرمان آســیا شــد، در مسابقات جام بزرگ قهرمانان جهان در سال ۲۰۱۳ توانست جز چهار تیم برتر جهان شود و برای اولین بار توانست جواز حضور در معتبرترین مسابقات والیبال دنیا یعنی لیگ جهانی را کسب کند! این شروع دوران والیبال نویــن ایران بود و از همینجا بود که این رشته به عنــوان یک ورزش پرطرفــدار در بین مردم ایــران محبوبیت زیادی پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: پــس از والســکو، چهار مربی مطرح و بزرگ جهان هــم از جمله  اسلوبودان کواچ کروات”، “رائول لوزانو آرژانتینی”، “ایگور کوالکویچ، صربستانی و” ولادمیر النکو” روسی در سطح جهانی ایران را جزو تیمهای مطرح جهان قـرار دادند، ولی آنقدر انتظارات از این تیم بالا رفته بود که کارشناسان داخلی اعتقاد داشتند مربیان خارجی چیزی فراتــر از مربیان ایرانــی ندارند و اشتباهات ریز مربیان خارجی در لحظات حساس برخی مسابقات را عامل ناکامی در برخی مسابقات بزرگ میدانستند.

وی گفت: دیگر آن نسل طلایی ۱۵سال گذشته هم به آخر خط رسیده بودند و ایــران احتیاج به یک پوســت اندازی جدید با نسلی تازه نفس داشت؛ نسلی که پتانسیل بالایی هم داشت، اما فشار رسانه ای و اصرار کارشناسان بر لزوم استفاده از مربیان ایرانی، این بار باعث شــد تا نسل جدید مان را بعد از حدود ۱۵ سال کار با کادر فنی خارجی و مربیان طراز اول دنیا، به دست مربیانی خوب و دلسوز ایرانی ، اما با سطحی پایین تر بدهیم.

جوکار گفت: بازیهای والیبال ایران در دو سال گذشته در سطح جهانی نشان داد که جنگ والیبال جهانی علاوه بر سطح فنی بالای بازیکنان، جنگ تاکتیکها و جزئیات ریز کادر فنی و مربیان برتر جهان است؛ جایی که فوت کوزه گری فرق بین مربی های مطرح بین المللی  را مشخص میکند. و نتیجه آن از دست دادن قهرمانی آسیا در خانه و کم رنگ شدن  امید ها برای راهیابی به المپیک  شد.

این فعال حوزه ورزشی خاطرنشان کرد: حالا که شانس رسیدن به المپیک پاریس هم به حداقل رسیده و پس از مدتها بلاتکلیفی  باز روی به مربی خارجی  نه چندان اسمی و مطرحی آوردیم ،” مائوریسیو موتا پائز” مربی برزیلی فرانسوی که باید برای حداقل شانس ایران برای راهیابی به المپیک بجنگد ‌ و یک سونامی وجهشی تازه  با نسل جدید والیبال ایران ایجاد کند، شاید سالها طول بکشد که والیبال ایران باز به آن سطح جهانی و رقابت با تیم های مطرح جهان برسد ، بی شک این رشته پرطرفدار در بین مردم ایران میتواند با یک برنامه ریزی و هدف گذاری در چند سال آینده باز جزو تیم های مطرح  و قدرتمند جهان قرار بگیرید.

محمد رضا جوکار، خبرنگار روزنامه تماشا

Leave a Reply

Your email address will not be published.