ایران ریپورتس گزارش می‌دهد؛ وضعیت سفید برخی شهرستان‌ها و عواقب آن

درحالی روز گذشته حسن روحانی از سفید بودن وضعیت 132 شهر در کشور خبر داده که اعلام این وضعیت برای بسیاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که چرا و چگونه به این سفیدی وضعیت وضعیت پی برده‌اند؟!

وضعیت سفیدی که قبلا نیز اعلام شده بود

به گزارش ایران ریپورتس98، حدود دو هفته قبل گذشته نیز رئیس جمهوری در سخنانی از سفید بودن برخی استان های جنوبی از جمله بوشهر و هرمزگان خبر داده بود که بلافاصله با واکنش مردم و نمایندگان این استان ها مواجه شدیم. درهمین خصوص احمد مرادی نماینده و منخب مردم بندرعباس در مجلس دهم و یازدهم گفته بود: درباره سفید اعلام شدن وضعیت استان هرمزگان نامه‌ای  اعتراضی از سوی نمایندگان سه استان جنوبی به رئیس جمهور زدیم و تاکید داریم اکنون در هیچ کجای دنیا وضعیت سفید نیست. در استان هرمزگان هم وضعیت سفید نیست بلکه قرمز است.

به گفته مرادی در برهه ای که امار مبتلایان به کرونا در کشور قمی حدود 77 هزار نفر بود، در استان هرمزگان بیش از 300 نفر به این بیماری مبتلا شده بودند و از اوج گرفتن این ویروس در روزهای آتی خبر داده بود.

بازی با رنگها بدون هیچ دستاوردی

چندی پیش نیز از سوی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت برخی از مناطق کشور وضعیت سفید اعلام شده که میزان ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا ملاک سفید بودن این مناطق عنوان شده است اما سوال اینجاست که در شهرهایی همچون آباده که طبق اعلام رسمی روزانه درحدود 4 تا 5 نفر به مبتلایان به کرونا اضافه میشود و هم‌اکنون بیش از 130 نفر مبتلای قطعی دارد و یا اقلید که هر روز به تعداد مبتلایان آن اضافه میگردد و هم اکنون حدود 100 نفر مبتلای قطعی دارد (از نفراتی که هنوز شناسایی نشده چشم‌پوشی میکنیم) چگونه وضعیت سفید اعلام شده است؟

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت روز گذشته در گفتگو با ایرنا درخصوص رنگ بندی های اعلامی گفته بود: رنگ‌بندی شهرها به صورت رنگ سفید، زرد و قرمز نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد، بلکه می‌تواند مردم و مسئولان را به اشتباه بیندازد و راهنمایی غلط بدهد.

وی با ابراز نگرانی از بازگشایی مدارس و مساجد اعلام کرد: مردم با طرح فاصله‌گذاری فیزیکی همکاری کردند اما گاهی برخی اقدامات به مردم اطلاعات و پیام غلط می‌دهد و به نظر من سفید و زرد و قرمز کردن شهرها پاسخگوی شرایط کرونایی کشور نیست و می‌تواند دستاوردهای قبلی را هم خراب کند.

نکته قابل توجه بعدی مبادرت دولت به بازگشایی مساجد و مدارس در ادامه اعلام وضعیت سفید شهرها بوده که با واکنش بسیاری روبرو شده است.

بازگشایی مدارس

به گزارش ایران ریپورتس98، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌ و پرورش در آیین عملیات ساخت ۱۴۵۰۰ واحد مسکن فرهنگیان درخصوص بازگشایی مدارس گفت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف، ممکن است در بعضی از استان‌ها مدارس بازگشایی شوند و در برخی دیگر همچنان بسته بمانند. هم‌اکنون بیش از ۱۳۰ شهرستان به‌عنوان مناطق کم‌خطر هستند و قطعاً اگر بازگشایی تصویب شود مدارس این شهرستان‌ها بازگشایی خواهد شد.

بسیاری از والدین دانش آموزان در استان فارس در پیام های خود به ایران ریپورتس98 از بازشدن مدارس گلایه داشته و گفته‌اند که به هیچ وجه فرزندان خود را به مدرسه نخواهند فرستاد حتی اگر منجر به عقب افتادن یک ساله آنها شود که باتوجه به احتمال ابتلای بالای ویروس کرونا در کلاس های درس که به فاصله کمکی و در محیطی بسته باید قرار گیرند، درست و منطقی بنظر میرسد.

ویروس کرونا که به راحتی و در فاصله کمتر سه متر منتقل میشود، با حضور یک فرد آلوده که میتواند دانش آموز یا معلم و… باشد، به سادگی سایرین را مبتلا خواهد نمود و همچنین در زنگ تفریح به سایر کلاس ها نیز منتقل خواهد شد و فاجعه ای بزرگ را رقم خواهد زد.

برپایی نمازهای جمعه و جماعت

از سویی دیگر مساجد و نماز جمعه ها نیز بازگشایی خواهند شد که برطبق اعلام رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در فارس، پایان این هفته در 38 نقطه استان نماز جمعه برگزار خواهد شد و نمازهای جماعت در مساجد نیز امروز و فرداست که برپا شود.

علیرغم اینکه برچسب های بسیاری برای ذکر این مطلب به نگارنده خواهند چسباند اما رسالت کار امر به بیان آن دارد که در محیط محدود مسجد و درصفوف نماز جماعت و جمعه که شمار بسیاری از حاضرین در این اماکن در سنین بالا و بیشتر در معرض خطر هستند، امکان چندانی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود نخواهد داشت و باوجود جمع آوری امضا در شهرها برای بازگشایی مساجد و نمازجمعه ها، هنوز این کار تهدیدی بزرگ برای مردم خواهد بود و بطور ویژه برای افراد مسن حاضر در این جلسات که پس از ابتلا و با وجود سن بالا امکان فوت آنها بیش از دیگران خواهد بود.

چیزی که برداشت میشود پس از برپایی نمازهای جماعت در مساجد و نماز جمعه در استان، مراسم شب های احیا نیز در مساجد برپا شود درحالیکه در کشور دوست و همسایه عراق باوجد اینکه آمار ابتلا و مرگ و میر نسبت به کشورما بسیار کمتر میباشد اما براساس گزارش فارس همچنان مراکز دینی و اماکن مذهبی آنها بسته میباشد.

متضرر شدن دین از تصمیم انسان‌ها

و متاسفانه اگر پس از مدتی آمارها بعد از بازگشایی مساجد و نمازهای جمعه (اگر واقعا اعلام شود) شاهد بالارفتن تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا باشیم، همچون شروع این ویروس در قم، مجدد انگشت های اتهام به سمت دین و مسجد گرفته خواهد شد، درحالیکه مقصر اصلی عجله بی مورد مسئولین و برخی از مردم برای بازگشایی مساجد بوده است.

گزارش از محمد صادقی

انتهای پیام/

5 نظر درباره ی:“ایران ریپورتس گزارش می‌دهد؛ وضعیت سفید برخی شهرستان‌ها و عواقب آن

  1. حتی اگر قرار باشد فرزندان عزیزمان که تنها سرمایه ماست دو سال هم عقب بیفتند حاصر به این تصمیم نابخردانه نخواهیم شد

  2. فقط این رو میدونم هر چی روحانی گفت باید برعکسش رو عمل کرد

  3. طبق احادیث، حفظ جان از واجباته. من تحت هیچ شرایطی بچه هام رو نمیفرستم مدرسه و همچنین تا زمانیکه واکسن ساخته نشده و همه واکسینه نشدن، در محل‌های عمومی شرکت نمیکنم. کاش همه مسئولین مثل رهبر عزیزمون بودن که واقعا جان مردم براشون مهمه. جانم فدای رهبر

    1. درود بر شما، کار بسیاری درستی رو انجام میدید و ای کاش همه مردم مثل شما فکر و عمل میکردند، فارغ از اینکه کی چی میگه

Leave a Reply

Your email address will not be published.