ارایه خدمتی نوین به بیماران در مجتمع درمانگاهی تخصصی و فوق تخصصی قطب الدین شیرازی

به همت گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و با هماهنگی و همکاری معاونت درمان دانشگاه، سازمان های بیمه گر، مرکز بهداشت شهدای انقلاب و دانشکده پیراپزشکی، امکان انجام آزمایش های «HPLC» برای بیماران «PKU» در بخش دولتی در استان فارس، فراهم شد.

به گزارش ایران ریپورتس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، معاون بهداشت دانشگاه درباره این بیماری گفت: بیماری «فنیل کتونوری» یا «PKU» یکی از بیماری های متابولیک ارثی است که در غربالگری نوزادان در بدو تولد بررسی می شود و علت بروز آن، کمبود یا فقدان آنزیم «فنیل آلانین هیدروکسیلاز» بوده که سبب تجمع «فنیل آلانین» در بدن شده و موجب صدمه مغزی به کودک می شود.

دکتر «عبدالرسول همتی» هشدار داد: در صورتی که کودکان مبتلا به «فنیل کتونوری»، تحت مراقبت و پیگیری قرار نگیرند، هر ماه، چهار نمره از بهره هوشی یا IQ آنها کاسته می شود.

او ادامه داد: در راستای دستیابی به اهداف برنامه ژنتیک اجتماعی، بیمارانی که در غربالگری بدو تولد، مثبت شناسایی می شوند، پس از انجام آزمایش و تائید تشخیص، در کلینیک PKU واقع در بیمارستان قطب الدین، ماهیانه خدمات بالینی شامل ویزیت متخصص اطفال، مشاوره تغذیه، مشاوره روانشناسی، و مشاوره ژنتیک و آزمایش های دوره ای به آنان ارائه می شود.

دکتر همتی تاکید کرد: این افراد باید در سه سال نخست زندگی هر ماه؛ از سن ۳ تا ۶ سالگی هر ۴ ماه؛ از سن ۶ تا ۱۲ سالگی دو مرتبه در سال و پس از ۱۲ سالگی یک بار در سال، آزمایش فنیل آلانین را انجام دهند که انجام این آزمایش های دوره ای، هزینه های بالایی را به خانواده بیماران تحمیل می کند.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه با همکاری دیگر بخش ها و ارگان های مرتبط، امکان انجام این آزمایش در دانشکده پیراپزشکی شیراز فراهم شده است، اظهار کرد: با راه اندازی امکان انجام این آزمایش در دانشکده پیراپزشکی، ۳۱۰ خانواده بیماران مبتلا به این بیماری در استان، دیگر متحمل هزینه های بالای آزمایشگاهی نمی شوند.

او اعلام کرد: در راستای تسهیل دریافت این خدمت، نمونه گیری در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در کلینیک فنیل کتونوری مجتمع درمانگاهی تخصصی و فوق تخصصی قطب الدین شیرازی، انجام و برای انجام آزمایش، نمونه ها به دانشکده پیراپزشکی ارسال می شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.