بهترین راهکار کنترل بیماری؛ شناخت و قرنطینه زودهنگام بیماران کرونایی

چنانچه در شناخت زودهنگام بیماران کرونایی و پیش از مراجعه مستقیم آنان به پزشکان مراکز درمانی ، اقدامی کارساز انجام پذیرد مهمترین گام در کاهش پایدار و سریع آمار مبتلایان به کرونا را در کشور برداشته ایم.


به گزارش ایران ریپورتس، از مهر ماه سال جاری ، بیشتر مراجعین ما در بیمارستان و درمانگاه مبتلایان به کرونا را تشکیل می دهند. بیمارر کرونایی معمولا افراد خانواده را مبتلا می کند. بیمار در راه رسیدن به پزشک از خانه که خارج می شود موجب انتشار بیماری در میان کسان دیگر در مسیر رفت تا برگشت به خانه است. او با تاکسی یا اتوبوس و شاید هم خودرو شخصی راه از خانه تا پزشک را می رود. ، در صف پذیرش درمانگاه میایستد تا پذیرش شود پس از آن برای گرفتن قبض به صف صندوق می رود و بعد از آن نزد پزشک می رود. بیشتر مراجعین مبتلا به کرونا فقط با شنیدن علایم بیماری قابل تشخیص هستند و معمولا به قرنطینه خانگی توصیه می شوند و چند داروی تقویتی و مسکن و تب بر و در صورت نیاز شربت ضدسرفه برایشان تجویز می شود
این دسته بیماران نیاز به مراجعه حضوری ندارند و فقط باید با رفتار بر اساس پروتوکولهای بهداشتی در خانه بمانند. با فعالتر نمودن تلفن ۴۰۳۰ و بکارگیری پزشکان مجرب
جهت مشاوره تلفنی شبانه روزی به بیماران ، می توان با تشخیص زودهنگام بدون خروج بیمار از خانه و قرنطینه نمودن بیمار از همان روز آغاز بیماری، جلو گسترش بیماری و سرایت کرونا از او به دیگران را گرفت.
اگر پزشک مشاور ۴۰۳۰ ویزیت حضوری بیمار توسط پزشک را نیاز ببیند می توان تیم های پزشکی سیار با امکانات حفاظتی کامل را به منزل بیمار فرستاد تا بر اساس ارزیابی های اولیه حضوری ، وایتال ساین و داده های پالس اکسی متری تصمیم لازم گرفته شود که اگر ار نیاز به بستری بود نیز بیمار مستقیم و با آمبولانس به مراکز ازپیش تعیین شده برای کرونا انتقال می یابد.
با اتخاذ چنین تدابیری می توان گردش بیماران کرونایی در میان مردم را به حداقل ممکن و در حد نزدیک به صفر رساند. و در آن وضعیت نیازی نیست هشتاد و پنج میلیون نفر را به ماندن در خانه ملزم نماییم بلکه ماندن جمعیت حدو یکصد و هشتاد تا دویست هزار بیمار کرونایی در خانه کفایت می کند. (البته شناسایی ناقلین نیز موضوع حایز اهمیتی است که راهکارهای خود را دارد ).

در وضعیت کاری کنونی و مراجعه مستقیم انبوه بیماران کرونایی به مراکز درمانی ، علاوه بر موارد خطرساز پیشگفت رفت و آمد بیمار تا رسیدن به پزشک ، اگر که نسخه نوشته شود بیمار باید به داروخانه هم برود و در میان جمعیت حاضر در داروخانه منتظر بایستد تا دارو بگیرد و پس از آن کارش که انجام شد از مرکز درمانی به خیابان برود تا اتوبوس و یا تاکسی و یا خودرو شخصی سوارشود و به خانه برگردد.

یک نفر بیمار کرونایی در این مسیر رفت تا پزشک و برگشت به خانه با چندین نفر برخورد خواهد داشت و بنابراین شانس انتقال بیماری از این یک نفر بیمار به چندین نفر دیگر خیلی زیاد می باشد. یک نکته مهم این است که سرایت بیماری از این یک نفر بیمار به دیگران به تماس های مستقیم و چهره به چهره با دیگران در این مسیر از خانه تا پزشک و برگشت به خانه ختم نمی شود. تمام سطوحی که بیمار در این مسیر لمس نموده می تواند آلوده شود و حتا تا چند روز آلوده بماند ، هوایی که بیمار در آن تنفس ، سرفه یا عطسه و در آن صحبت کرده ، برای سی دقیقه دارای ویروس کروناست و پنانسیل بیماری زایی دارد.
با توجه به مراتب پیشگفت بهترین پیشنهاد برای مقابله و مبارزه ارزان ، سریع و کارساز همانا سیستم مشاوره تلفنی فعال و تشخیص زودهنگام بیماران کرونایی است.
در این راستا بایست اطلاع رسانی گسترده همگانی در باره علایم و نشانه های بیماری توسط رسانه های عمومی صورت پذیرد تا به محض بروز علامت بیماری در شخصی بلافاصله با پزشک مشاور تماس بگیرند.
در این راستا در اولین فرصت ممکن و در سراسر ایران شماره تلفنی (مثل ۴۰۳۰) بایست به مردم اعلام شود تا در صورت بیماری و نیاز به مراجعه پزشکی، پیش از مراجعه حضوری و مستقیم ، برای کسب اطلاع از بیماری خود، با آن شماره تماس بگیرند.
در شرایط بحرانی کنونی این اقدام می تواند کم هزینه ترین و بهترین راهکار برای پیشگیری از گسترش افسارگسیخته کرونا در کشور باشد.


دکتر بهادر مقدس

Leave a Reply

Your email address will not be published.