تغذیه پائیزه باغ های میوه در مرودشت آغاز شد

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز محلول پاشی یا “فروت ست”در ۲۵۰۰ هکتار از درختان میوه پس از برداشت محصول در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس، سمیه کارگر افزود: این عملیات به منظور بهبود وضعیت گل دهی و افزایش باروری و هم چنین تقویت درختان میوه صورت می گیرد.
او با بیان اینکه ۶۵۰۰ هکتار باغ در شهرستان وجود دارد برمحلول پاشی و تغذیه همه باغ ها به منظور باردهی مناسب تاکید کرد.
این کارشناس با بیان اینکه محلول پاشی درختان در دو مرحله پاییزه و بهاره انجام می شود، خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل مرحله تغذیه علاوه بر محلول پاشی پاییزه محلول پاشی و تغذیه باغ ها در اوایل بهار نیز توصیه می شود.
وی تصریح کرد: در این عملیات که شامل محلول پاشی با عناصر نیتروژن، سولفات روی و اسیدبوریک است و هر سال پس از برداشت محصول در دستور کار قرار گرفته و انجام می شود.
مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با توجه به سطح بالای باغ های پسته در شهرستان استفاده از عنصر کلسیم (Ca) را نیز در تغذیه پاییزه درختان پسته ضروری دانست.
کارگر دلیل اهمیت محلول پاشی در این مرحله را نیاز جوانه ها برای رشد سریع اولیه و عدم جذب عناصر از طریق ریشه ها در این مرحله از رشد گیاه عنوان کرد.
او بیان کرد: تغذیه پس از برداشت محصول، عناصر غذایی مورد نیاز درختان را در فصل زمستان تامین می‌کند و ضمن پیشگیری از خسارات ناشی از سرمای زمستانه و بهاره، موجب شادابی آن‌ها در اوایل فصل رشد می‌شود.
کارگر با بیان اینکه در باغ‌های گوناگون، نوع درختان میوه و انواع کمبود‌ها و اختلالات موجود، تعیین کننده فرمولاسیون توصیه کودی برای تغذیه است، تصریح کرد: با این حال، بهره مندی از ترکیبات کودی حاوی عناصر فروت ست ازت، روی و بور به صورت عمومی برای تمام باغات قابل توصیه است.

فروت‌ست یک عبارت انگلیسی به معنای تنظیم میوه و تغییراتی که در نهنج گل میوه اتفاق می افتد است تا میوه اولیه تشکیل شود. در واقع مرحله شروع تشکیل میوه را فروت‌ست می گویند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.