ایجاد صندوق سرمایه گذاری برای ایجاد کسب و کار و حمایت از افراد آسیب دیده فارس

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس از تشکیل صندوق سرمایه گذاری خرد برای حمایت و مشارکت با افراد آسیب دیده جامعه در زمینه ایجاد کسب و کار و درآمد پایدار خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس، صاحب نظران علوم اجتماعی معتقدند مشارکت مردم در امور، به عنوان یکی از عوامل اساسی در بررسی های آسیب شناسی اجتماعی مورد توجه است. امروزه در هر جامعه ای از جمله ایران تحقق اهداف توسعه به میزان کنترل و کاهش مسایل و آسیب های اجتماعی مرتبط است. ما در جامعه ایران با انواع مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی در سطح کلان، میانی و خرد سر و کار داریم و بیکاری، فقر و اعتیاد از عمده ترین مسایل کشور هستند. رسیدگی به امور و مشکلات اقشار آسیب دیده و یا در معرض آسیب یکی از مهم ترین الویت های مدیریت اجتماعی محسوب می شود و مشارکت اقشار اجتماعی مختلف از جمله خیرین، کارآفرینان، اساتید، دانشجویان، سازمان های مردم نهاد، موسسات فرهنگی و اجتماعی و… موجب افزایش کیفیت و بهره وری برنامه های سازمان ها در این خصوص است که حتی از هدر رفت خیلی از هزینه ها جلوگیری می نماید.

در این راستا مصاحبه‌ای با اسمعیل اکبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس، انجام شده است که در ادامه آن را می خوانید:

اعمال روش‌ها و اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در اجتماع تا چه حد می‌تواند ضرورت داشته باشد؟

 در حالی که برطرف کردن نیازهای اولیه زندگی از قبیل تغذیه، امنیت، بهداشت، آموزش و مسکن نیاز مشترک عموم افراد جامعه است بنابراین باید نوعی از نظام تأمین اجتماعی برای حمایت از این ضرورت ها و تأمین نیازهای حداقلی افراد اجتماع در نظر گرفته شود تا اطمینان لازم برای حفظ سلامت بنیادی جامعه به وجود آید و شرایط لازم برای ارتقاء و پیشرفت عموم افراد جامعه مهیا شود.

به بیان دیگر جامعه ای که برای تأمین حداقل سطح امنیت افراد سازوکار مناسبی در نظر نداشته باشد باید منتظر بروز نابسامانی در مدیریت امور اجتماع باشد. رسیدگی به این بخش از امور اجتماعی فصل مشترک تلاش عموم افراد است.( کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ )

آیا زمینه و راهکاری برای جلب مشارکت و حضور سنجیده عموم مردم در این موضوعات وجود دارد و یا تدوین شده است؟

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اقدام به فراخوان و دعوت از نهادهای مردمی غیردولتی برای مشارکت با دستگاه قضا در امر تأمین و تسهیل روند حمایت از حقوق مردمی کرده است. یکی از زمینه های اصلی این مشارکت حمایت از اقشار آسیب دیده و یا در معرض آسیب برای کسب توانایی و توانمندی در تأمین نیازهای اساسی زیستی است که در قالب تشکیل صندوق سرمایه گذاری اعتباری خرد برای حمایت و مشارکت با این افراد در زمینه ایجادکسب و کارها و تأمین درآمد پایدار از طریق اشتغال به شغل های خویش فرما و یا ایجاد تعاونی برای اشتغال است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم چه ساختاری برای این فعالیت در نظرگرفته است و در این زمینه با کدام شرکای اجتماعی همکاری دارد؟  

قبل از هر چیز بنیاد این صندوق بر همراهی و حمایت مردمی بنا نهاده شده است. جمعی از مردم نیکوکار در اقدامی خیرخواهانه وجوهی را به صورت قرض الحسنه در حساب بانکی سپرده گذاری خواهند کرد و خود به عنوان هیأت امنای تشکلی که وظیفه سیاستگزاری و تعیین خط مشی فعالیت هیأت مدیره این صندوق را بر عهده خواهدگرفت، اقدام به نظارت بر عملیات و فعالیت های این صندوق خواهند کرد. پیش بینی شده است که هیأت امناء یادشده با مساعدت نمایندگان نهادها و دستگاه های مختلف اقدام به راه اندازی کارگروه های تخصصی مشاور کند و ضمن فراهم کردن زمینه برای مشارکت عموم افراد داوطلب متخصص نیکوکار در مقام تسهیلگر اجرای طرح های کارآفرینی، ساختاری معطوف به نتیجه کارآفرینی را برای هم افزائی حضور دستگاه های رسمی که مأموریت ذاتی و تعریف شده برای حمایت از برنامه های اشتغالزایی دارند با اراده و کارآمدی افراد خیر و نیکوکار، مدون و منسجم و معرفی کنند.

این اقدامات تا چه اندازه پیگیری شده و چه نتایجی به دست آمده است؟

با توجه به تکمیل شدن مرحله مطالعاتی ان شاءالله در آینده‌ای نزدیک و بعد از اجرای تشریفات قانونی لازم، نسبت به معرفی کامل این مؤسسه نیکوکاری اقدام و درخواست مساعدت و هم یاری از عموم مردم شریف و محترم برای مشارکت دراین عرصه اطلاع رسانی خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.