ازدواج آسان؛ از موانع تا راهکارها

امام جمعه شهرستان فراشبند در این خصوص گفت: ازدواج از مهمترین نیازها و خواسته های جوانان است که امروزه با تورم روز افزون و متعاقب آن مشکلات اقتصادی و معیشتی به یک معضل بزرگ و گاها آرزوی دست نیافتنی بدل شده است.

به گزارش ایران ریپورتس، حجت الاسلام و المسلمین مجید فرج زاده فسائی به مناسبت سالروز  ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، در خطبه نماز جمعه این هفته تصریح کرد: یکی دیگر از مصادیق تقوا،  سعی و تلاش برای تحکیم بنیان خانواده است.

وی ادامه داد: یکی از مناسبت های هفته ی  پیش رو  سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(علیه السلام ) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)؛ است. این روز مبارک را به همه شما برادران و خواهران بویژه  زوج های جوان عرض تبریک دارم.

به گفته فسائی: امروزه مشاهده می کنیم که بعضی جوانان  ازدواج را سخت می گیرند واز این سنت حسنه خود داری می کنند ویا به تأخیر می اندازند. از اصلی‌ترین موانع ازدواج‌های آسان از منظر رهبر معظم انقلاب عبارت از: کم‌کاری در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی. درباره اینکه«تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است، تعداد فرزندان یک فرهنگ است، نیاز به گفتمان سازی است. خانمهای مؤثر، آقایان مؤثر، اساتید دانشگاه، روحانیون، به‌خصوص صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این زمینه‌ها کار کنند.

خطیب نماز جمعه فراشبند در ادامه همین مطلب می‌گوید: سلب روح تقدّس از ازدواج یک جنبه‌ی قدسی دارد؛ این جنبه‌ی قدسی را نباید از آن گرفت.بعضی ها خیال می کننداین مهریه‌های سنگین  می‌تواند پشتوانه‌ی حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد در حالی که چنین نیست.

با اشاره به اینکه کم‌ رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری در ازدواج یکی از مسائل مهم است، تصریح کرد: رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند که درسابق‌ها همیشه معمول بود، پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی دختر معرّفی می‌کنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی پسر معرّفی می‌کنندهرچه که ما بتوانیم در جامعه مسأله‌ی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه‌ی ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است.

 او در ادامه گفت: بعضی جوانها ترس از مسائل اقتصادی را دارند خداوند فرمود: «إن یکونوا فُقراءَ یُغنِهِم اللهُ مِن فضلِهِ»؛این یک وعده الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین مجید فرج زاده فسائی در ادامه مطلب  به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد و گفت: این که چه کسی انتخاب شود، مسأله اوّل نیست؛ مسأله دوم است. مسأله اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که می خواهند، انتخاب کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در آخرین بخش از بیانات مهم خود در سالگرد ارتحال امام راحل(ره)، فرمودند: در رقابت‌های بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی‌کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند.

به گفته فسائی: اینکه رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی عزیز تصریح کردند که وی «ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد در حقیقت به این معنا است که شهید رئیسی مایه آبروی ملی بود و برای ملت بزرگ ایران، آبروی ملی بیشتر به ارمغان آورد.

او افزود: کاش قوانین انتخاباتی کشور نسبت به مسأله«آبروی ملی» حساسیت بیشتری داشته باشد؛ و برای حفظ آبروی ملی از سوی نامزدها،  نظارت در حوزه تأیید صلاحیت‌ها، تا روز انتخابات ادامه پیدا کند تا برخی نامزدها برای به ‌دست آوردن رأی بیشتر، در بازاریابی سیاسی خود، مرتکب آبروریزی ملی نشوند.

فسائی در ادامه سخنانش افزود: بهترین الگو در اخلاق سیاسی، شهید رئیسی عزیز باشد که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که وی «برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده‌ی ما، برای کسانی‌که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار می‌گیرند، یک سرمشق است.

خطیب نماز جمعه شهرستان فراشبند عنوان کرد: با نگاه به آینده برخی از اتفاقاتی که اکنون در جهان موجود است مانند جنگ اوکراین و احتمال وقایع دیگری همچون تشدید تنش و حتی جنگ در تایوان، و  وهمچنین انتخابات آبان ماه آینده در آمریکا ممکن است حساسیت نحوه انتخاب مردم ایران  افزایش پیدا کند. 

او ادامه داد: بنابراین همه این ویژگی‌ها دو وظیفه راهبردی به عهده ما قرار می دهد: اول- تلاش مجاهدانه برای تحقق مشارکت پرشور با رقابت‌های اخلاقی. دوم، تلاش برای تببین شاخص‌های یک انتخاب خوب که منجر به برگزیده شدن یک رییس جمهور پرکار و پرتلاش و جهادی و انقلابی و باتجربه و باکفایت باشد.

مجید فسائی در ادامه به یکی از مشکلات جوانان این شهر اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات این شهر بیکاری است، با این که سه شرکت بزرگ در  اطراف این شهر وجود دارد ولی جوانان بیکار هستند.

وی عنوان کرد: پیشنهادم این است که  مسوولین  محترم به ویژه نماینده محترم شهرستان جناب آقای دکتر فروردین و همچنین  فرماندار  جناب آقای دکتر وامق  مدیرعامل این شرکت ها را دعوت کنند وجلسه ای  در خصوص چگونگی جذب نیروی کار در این شرکتها برگزار شود و درباره اشتغال جوانان این شهرستان و پذیرش آنها در این شرکتها تبادل نظر شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگرچه جوانان زیادی هم از این شهرستان در این شرکتها مشغول به کار هستند اما جوانان زیادی داریم که  جویای کار هستند و برای اشتغال در این شرکت ها رجوع می‌کنند.

امام جمعه شهرستان فراشبند در پایان به مشکلات کم آبی  این شهرستان اشاره کرد و گفت: تقاضای بنده  از شما مردم  شریف این است که اگر در منازل خود درختانی دارید یا باغچه ای دارید، در مصرف آب نهایت صرفه جوئی را داشته باشید، گاهی می شنویم که بعضی ها در منزل خود ، با آب شرب، باغچه هائی که در منزل دارند آبیاری می کنند که همین باعث شده بسیاری از مردم به ویژه اپارتمان نشین ها با کمبود آب مواجه شوند.

وب ادامه داد: همچنین  تقاضا دارم از شستشوهایی که موجب اسراف در آب است پرهیز نمائید. همچنین  کشاورزان عزیز نیز تا آنجا که ممکن است  کشت های خود را از غرق آبی تبدیل کنید به کشت قطره ای  ونهایت صرفه جوئی را در مصرف آب داشته باشید.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.