۲.۵ درصد آمار فوت‌شدگان کرونا در فارس هستند/ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شهرستان‌ها

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در فارس با اشاره قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرستان‌ها گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شهرستان‌ها ضروری است.

به گزارش ایران ریپورتس98، جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا امروز با حضور استاندار فارس، معاونان و جمعی از مدیران استان فارس برگزار شد.

هفته سوم محدودیت‌های کرونایی را در سراسر استان فارس داریم 

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: شرایط تیرماه متفاوت شد و با تصمیمات شجاعانه و اثرگذار توانستیم فضا را مدیریت کنیم.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: هفته سوم محدودیت‌ها را در سراسر استان داریم و در شهرهای قرمز با سختگیری‌ها و محدودیت‌های بیشتر مواجهه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در فارس ۲۰ روز پیش از اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن مختلف در کشور اجرایی شده بود، تصریح کرد: دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با سختگیری‌های بیشتر نظارت و پیگیری خواهد شد.

معاون استاندار فارس در ادامه به بازرسی‌های انجام‌شده از دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی پرداخت و اظهار داشت: از ۱۰۲ دستگاه تاکنون بازرسی انجام‌شده که در این بازرسی‌ها ۱۸ دستگاه با نواقصی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه بودند، ۲۵ دستگاه پروتکل‌ها را به‌صورت متوسط و ۵۹ دستگاه دیگر در وضعیت مطلوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

قاسم‌پور ادامه داد: بازرسی از دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی با سختگیری بیشتر ادامه خواهد داشت و درصورتی‌که ارگانی برای بار دوم پروتکل‌ها را رعابت نکند، مطابق قانون با آن دستگاه برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در دو هفته اخیر ۸۲ اکیپ بازرسی از صنوف مختلف و پروژه‌ها بازدید و بازرسی داشته‌اند، بیان داشت: ۱۲ گروه بازرسی در شیراز تاکنون یک‌هزار و ۴۲۳ بازرسی انجام‌شده که طی آن‌ها ۸۳۵ اخطار و ۴۹ مورد پلمپ داشته‌ایم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در خصوص بازرسی‌های انجام‌شده در سطح استان نیز گفت: ۷۰ گروه بازرسی در شهرستان‌های استان به‌جز شیراز طی دو هفته اخیر ۲۷ هزار و ۶۹۸ مورد بازرسی داشته‌اند که یک‌هزار و ۳۴ مورد تخلف و ۳۶۱ مورد پلمپ تاکنون داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در ادامه محدودیت‌ها در استان و به‌طور ویژه در شهرها با وضعیت قرمز، ممنوعیت برگزاری مجالس، همایش‌ها، تجمعات و کنفرانس‌ها را خواهیم داشت.

معاون استاندار فارس در مورد مراسم‌های محرم و صفر بیان داشت: از پیشنهاد‌های گروه‌ها و هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم‌های محرم و صفر استقبال می‌کنیم تا با مطرح کردن در ستاد ملی کرونا به جمع‌بندی برسیم.

وی افزود: برنامه‌های ماه ذی‌الحجه با همکاری حرم شاهچراغ(ع) برای برگزاری چند برنامه مهم با رعایت کامل پروتکل‌ها بهداشتی برگزار خواهد شد.

قاسم‌پور در خصوص ماسک و مواد ضدعفونی نیز گفت: در مورد ماسک و مواد ضدعفونی جلساتی داشتیم که قیمت‌ها و توزیع آن را کنترل کنیم. همچنین شهرداری شیراز با احداث ایستگاه‌هایی می‌باید ماسک را در سطح شهر میان شهروندان توزیع کنند.

۲.۵ درصد آمار فوت‌شدگان کرونا در فارس هستند 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه با اشاره به دستورات استانی ستاد مقابله با کرونا و کاهش آمار کرونایی ها در فارس اظهار داشت: در سه روز گذشته آمار بالای فوتی‌ها را با ۱۵ و ۱۶ فوتی در استان داشتیم که این تعداد طی ۲۴ ساعت گذشته کاهش داشته و به ۵ نفر رسیده است.

عبدالرسول همتی در مورد آمار مبتلایان گفت: ۱۰ درصد آمار مبتلایان به کرونا در کشور در استان فارس هستند و ۲.۵ درصد آمار فوت‌شدگان کرونا در فارس هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه وضعیت استان‌ها و شهرها به‌صورت هفتگی تعیین می‌شود، در خصوص وضعیت شهرستان‌های استان متذکر شد: 20 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت سفید هستند.

به‌گفته وی؛ شیراز، فسا، آباده، لار، مرودشت، فیروزآباد، کوار، کازرون، گراش، داراب، ممسنی، زرقان، قیروکارزین، سپیدان، اوز، لامرد، خنج، خرامه، خفر و پاسارگاد در وضعیت قرمز هستند و شهرستان‌های خرم‌بید، استهبان، بوانات، خفر، سروستان، ارسنجان، مهر، بیضا، نی‌ریز، زرین‌دشت و فراشبند در وضعیت زرد و رستم، اقلید، سرچهان، کوه چنار و بختگان در وضعیت سفید کرونایی قرار دارند.

همتی با گلایه مطرح کرد: وزارت بهداشت تمایلی به افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز ندارد و به همین دلیل در استان فارس، شهرستان‌ها را به‌منظور عدم مغایرت با اخبار و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت به سه سطح ویژه، هشدار و مراقبت تقسیم‌بندی کرده‌ایم که تقریبا همان وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید است.

گعده‌های خانوادگی بیشترین معضل استان فارس در ابتلا به کرونا است

فرمانده انتظامی استان فارس نیز در این جلسه گفت: بیشترین معضل ما در استان که موجب ابتلای بسیاری از مردم شده، عروسی، عزا و گعده‌های خانوادگی است.

سردار رهام‌بخش حبیبی اضافه کرد: در رستوران‌ها مشکلی نداریم و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، درحالی‌که بسیاری از خانوارها از این طریق روزگار می‌گذرانند.

وجود ۱۷ کارخانه تولید ماسک در استان فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان فارس نیز با اشاره به وجود ۱۷ کارخانه تولید ماسک در استان فارس اظهار داشت: در این کارخانه‌ها با کمبود مواد اولیه به‌ویژه پارچه مخصوص مواجه هستیم.

به‌گفته حمیدرضا ایزدی؛ مواد اولیه تولیدی‌های ماسک همگی با حداقل افزایش ۵۰۰ درصدی مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه ماسک، قیمت ماسک در بازار افزایش‌یافته و همچنین کمیاب نیز شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان فارس با بیان اینکه ظرفیت تولید ماسک در استان فارس روزانه دو میلیون عدد است که از این تعداد ۴۵۰ هزار عدد ماسک N۹۵ و مابقی ماسک سه لایه هستند، خاطرنشان کرد: باید قیمت ماسک سه لایه ۱۰۵۰ تومان برای تولیدکننده و ۱۳۰۰ تومان برای مصرف‌کننده باشد که به دلیل کمبود مواد اولیه قیمت‌ها بالاتر از این ارقام است.

ایزدی با اشاره به وجود پارچه مناسب تولید ماسک عنوان کرد: برای کنترل بازار و قیمت پارچه موردنیاز برای تولید ماسک نیاز به نظارت دقیق بر کارخانه‌ها پارچه بسیار احساس می‌شود.

وی در خصوص مواد ضدعفونی و الکلی تصریح کرد: مشکل خاصی در مورد مواد الکلی و ضدعفونی نداریم و به‌اندازه کافی در بازار موجود است.

خدمات‌رسانی  بیمارستان پشتیبان سپاه فجر فارس به بیماران کرونایی

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس نیز به بیمارستان پشتیبان سپاه فجر اشاره و بیان داشت: با ترخیص ۵۳ بیمار، هم‌اکنون ۴۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند که ۴۱ نفر کادر درمان نیز به‌صورت سه شیفت در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند.

محمد محمدی همچنین از برنامه‌های سپاه فجر استان فارس برای راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا در شیراز خبر داد.

وی با اشاره به عملکرد خوب استان فارس در موج اول رزمایش مواسات و همدلی بیان داشت: موج دوم کمک‌ها در قالب رزمایش دوم مواسات و همدلی در سه مقطع انجام خواهد شد که مرحله اول در بازه عید غدیر تا قربان، مرحله دوم در دهه اول محرم و مرحله سوم در ماه صفر اجرایی خواهد شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس متذکر شد: بیش از یک‌میلیون و صد هزار بسته معیشتی توسط دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری و در استان توزیع شد و قابل‌ذکر است که این همدلی و همراهی در استانی دیگر به این شکل و حجم دیده نشد.

ارتقای اتاق ویروس‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز 

 رئیس کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا نیز به موضوع واکسن کرونای در دست ساخت در دانشگاه شیراز پرداخت و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام‌شده و باوجود تحریم‌ها، بسیاری از مواد لازم برای ساخت واکسن کرونا از آلمان به دستمان رسیده که این واکسن تا دو هفته دیگر به شکل خام تولید و خالص‌سازی خواهد شد و تا یک ماه آینده این واکسن به مرحله تست حیوانی خواهد رسید.

حمید نادگران در ادامه از ارتقای اتاق ویروس‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با همکاری وزارت دفاع خبر داد.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به حضور نمایندگان دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی شیراز به همراه نماینده استانداری فارس در شورای علمی کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا در فارس عنوان کرد: پس از فراخوان مبنی بر ارسال طرح‌های دانشجویی برای مقابله با کرونا تاکنون ۹۳ پروپوزال به دست ما رسیده است.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شهرستان‌های فارس

 استاندار فارس به‌عنوان آخرین نفر در این جلسه در مورد سیاست‌های دولت تصریح کرد: سیاست دولت توجه به سلامت، معیشت و امنیت مردم است که هر سه به یکدیگر وابسته هستند و امیدواریم با رعایت این سه مقوله بتوانیم اقدامات لازم را پیش ببریم.

عنایت‌اله رحیمی با اشاره قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرستان‌های استان خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها با وضعیت قرمز تمامی محدودیت‌های ستاد ملی با سخت‌گیری اجرایی خواهد شد.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در فارس گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شهرستان‌ها ضروری خواهد بود.

وی ادامه داد: ادارات مکلف هستند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که درصورتی‌که عدم توجه به این مهم به تخلفات اداری معرفی خواهند شد و در مجموعه‌های تجاری نیز توزیع ماسک و وجود مواد ضدعفونی لازم است.

نماینده عالی دولت در فارس در خصوص وضعیت مترو و اتوبوس‌های خط واحد در شیراز گفت: با توجه به درصد بالای احتمال ابتلا در مترو و اتوبوس‌های خط واحد، این وسایل حمل‌ونقل عمومی همچنان تعطیل خواهند بود.

استاندار فارس از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخواست کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراقبت بیشتری را در دستور کار خود قرار داده، میزان پذیرش را افزایش داده و فعالیت پزشکان خانواده را تشدید نماید.

رحیمی افزود: پایش افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده لازم است تا افراد بیشتری را درگیر نکند.

وی همچنین بیان داشت: تشدید بازرسی‌ها، برخوردها و اعلام آن‌ها درصورتی‌که پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند، حتما باید صورت پذیرد.

استاندار فارس با ذکر اینکه محدودیت‌های ما هدفمند با در نظر گرفتن معیشت مردم خواهد بود، تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل‌ها توسط رستوران‌ها صورت گیرد، امکان فعالیت آن‌ها به‌صورت بیرون بر وجود دارد.

وی در خصوص برگزاری کنسرت در استان فارس نیز خاطرنشان کرد: برای برگزاری کنسرت با رعایت پروتکل‌ها در فضای باز با هماهنگی ستاد استانی مقابله با کرونا مجوز داده خواهد شد.

نتایج خوب  رزمایش مواسات و همدلی در فارس

استاندار فارس با اشاره به مواسات و همدلی صورت گرفته در فارس بیان کرد: در مرحله اول این رزمایش نتایج خوبی را شاهد بودیم که در مرحله دوم اگر دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف به‌صورت هدفمند پای‌کار بیایند، رفع نیاز بسیاری از خانوارها و افراد صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته، در روزهای آینده به لطف خدا شاهد کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا خواهیم بود و باوجودی که شرایط استان نسبت به تعدادی از استان‌ها مطلوب است، اما موضوع کرونا را بسیار جدی باید گرفت.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در فارس در پایان از توقع مردم برای افزایش نظارت‌ها، کنترل بازار و توجه ویژه به معیشت آن‌ها گفت.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.