یادداشت؛ دیپلماسی ضعیف اقتصادی مانع از جهش تولید

جهش در تولید باید به گونه ای باشد که مردم رفاه و عدالت اجتماعی را با تمام وجود احساس کنند و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر با برنامه ریزی دقیق اقتصادی، استفاده از تمام ظرفیت های کشور، تکیه بر توان داخلی و همدلی و هم فکری قوای سه گانه در این راستا تا موانع هرچه سریعتر از جلوی پای تولید کنندگان واقعی برداشته شود.

یادداشت// ایران ریپورتس98//  ابراهیم عزیزی، منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس

جهش تولید با دیپلماسی اقتصادی قدرتمند زیر سایه قوانین کارآمد همچنین با نگاه انقلابی، جهادی و استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، امکا‌ن‌پذیر است.

ضرورت استفاده از توان حداکثری مجلس در بازنگری قوانین اقتصادی/مسیر جهش تولید با اتکاء به توان داخلی هموار می‌شود

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر بارها و طی سالهای مختلف بر موضوع اقتصاد و معیشت مردم تاکید فرمودند که نامگذاری سال های متوالی با موضوعات همچون «اقتصاد و تولید»، گواه این سخن بوده و امسال نیز سال «جهش تولید» را در همین راستا پیش روی ما قرار داده اند.

چرا اقتصاد و تولید؟

امروز دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی از همه عرصه ها مایوس شده، لذا سالهاست تمام توان خود را  در این جبهه یعنی «عرصه اقتصادی» متمرکز کرده تا با فشار به مردم از طریق تحریم ها و ابزارهایی که در اختیار دارد، نظام را وادار به تسلیم در برابر خواسته های نامشروع و استثماری خود کند.

متاسفانه ما نیز در آن حد و اندازه ای که لازم بوده، خودمان را در مقابل چنین شرایطی بسیج نکرده و ظرفیت های کشور را پای کار نیاورده ایم تا ضمن مقابله با این تفکر دشمن، مشکلات اقتصادی را نیز حل کنیم.

به نظر می رسد در چنین شرایطی بااهتمام تمرکز خود را به نام جهش تولید، روی این موضوع گذاشته و مهم این است که بدون توجه به وعده های پوشالی، یک نقشه راه اقتصادی خوب،  منطقی و هوشمندانه را در این راستا دنبال کنیم.

اعتماد به توان داخلی

ذکر این نکته ضروری است که در جریانات سال های اخیر مشاهده شد که علی رغم قول و قرارهایی که طرفین مذاکره برای گشایش اقتصادی با ایران گذاشتند، هیچ گونه گشایشی صورت نگرفت و در واقع هدف آنها فلج کردن کشور از طریق بستن شریان های اقتصادی و کسادی  بازار تولید بود.

در این شرایط یا باید تسلیم خواسته های نابجا و غیر مشروع غربی ها شویم یا اینکه راه دوم یعنی «مقاومت و تکیه بر درون» را با «نگاه جهادی و انقلابی» در اقتصاد انتخاب کنیم.

تجربه نشان داده که آمریکا و هم پیمانانش، به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و سند زنده این سخن در سال های اخیر « پاره کردن قرارداد برجام» از سوی ترامپ آن هم در انظار عمومی بود که حتی تعجب طرف های اروپایی را هم برانگیخت.

در این شرایط رهبر معظم انقلاب اسلامی با دوراندیشی  حکیمانه ای که نسبت به موضوع و شرایط کشور داشته و دارند، برای مقابله با فشار اقتصادی غربی ها، شعارهای سال را بر مبنای «اقتصاد و تولید» قرار داده تا کشور، مسوولان و مردم را نسبت به این امر بسیج کنند.

ایشان از سال 1390 تاکنون به ترتیب سال ها را «سال جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید نامیده اند و این نشان از جهت دهی رهبر انقلاب به مسوولان و ترسیم مسیر آینده کشور است.

جهش تولید باید در زندگی مردم ملموس باشد

رهبر معظم انقلاب سال قبل را سال «رونق تولید» معرفی کردند و امسال را نیز سال «جهش تولید» و با نگاهی به سال های گذشته متوجه می شویم بر کلید واژه های اقتصاد و تولید، تاکید بسیار شده چراکه تولید موتور محرکه اقتصاد کشور و اصل و اساس کار است.

امروز اکثر تحلیلگران خارجی به این موضوع اعتراف کرده اند که ایران در سال های آینده با ادامه مسیر مقاومت اقتصادی و تکیه بر توانمندی های داخلی، یکی از شکوفاترین اقتصادها را خواهد داشت گرچه سیاسیون این کشورها و رسانه های وابسته به آنان، حاضر به چنین اعترافی نیستند زیرا می خواهند اُبهت پوشالی خود را همچنان حفظ کنند.

به نظر بنده نیز، همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در راستای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی گام هایی برداشته شده اما این گام ها اثرش در زندگی مردم محسوس نبود لذا امسال باید با «جهش تولید» ثمره این فعالیت ها، در زندگی مردم نمود داشته باشد.

تاکید معظم له نشان از این دارد که جهش در تولید باید به گونه ای باشد که مردم رفاه و عدالت اجتماعی را با تمام وجود احساس کنند و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر با برنامه ریزی دقیق اقتصادی، استفاده از تمام ظرفیت های کشور، تکیه بر توان داخلی و همدلی و هم فکری قوای سه گانه در این راستا تا موانع هرچه سریعتر از جلوی پای تولید کنندگان واقعی برداشته شود.

سیستم بانکی مسوولیت بپذیرد

البته باید اذعان کرد که متاسفانه به دلیل نگاههای غلط به بحث اقتصاد، عدم اجرای صحیح بحث خصوصی سازی، مدیریت ضعیف، ناکارآمدی قوانین به ویژه در 3مبحث مهم بیمه، بانک و مالیات و…، تولید و تولید کننده واقعی در کشور با مشکلات بسیاری روبه روست که همین مسائل، جهش تولید را کُند و بی اثر خواهد کرد و در مقابل شاهد واردات بی رویه و دلال بازی در این عرصه نیز هستیم که اجازه نفس کشیدن به تولید کننده واقعی نمی دهد.

امروز سیستم بانکی باید به کمک جهش تولید آمده و نباید احساس شود این سیستم هیچ وظیفه ای در این قبال ندارد که متاسفانه کمتر خود را مسوول می داند؛ آن مواقعی هم که اقدام به تامین منابع می کند، نظارت کافی را انجام نمی دهد.

به عنوان مثال ماجرای ارز 4200 تومانی که برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شد، هنوز که هنوز است، تکلیفش نامشخص و بنا بر اعلام رئیس دیوان محاسبات کشور، این میزان از منابع کشور هدر رفته است.

 رویکردهایی این چنین بانک با جهش تولید تناقض دارد، در صورتی که سیستم بانکی باید شفاف، کارآمد و جدی پای کار جهش تولید آمده تا با بهره وری و تامین مالی واحدها، نیازهای کشور را تامین کند.

ظرفیت‌های مجلس در مسیر جهش تولید

امسال اگر می خواهیم به معنای واقعی کلمه«جهش تولید» داشته باشیم، باید موانع و مشکلات مذکور را چاره اندیشی کنیم که بنده به عنوان منتخب مردم در مجلس یازدهم معتقدم از ظرفیت های خانه ملت در این راستا می توان حداکثر استفاده را ببریم که تنها عزم جزم نمایندگان را می طلبد.

همان گونه که اشاره شد و رهبر معظم انقلاب بارها به صراحت عنوان کردند، ما «چاره ای جز قوی شدن نداریم» و این یک شعار نیست بلکه جمله ای کلیدی است و در اقتصاد به معنای این است که «طوری قوی شویم که هیچ احتیاجی به بیگانه در رفع نیازهای کشور نداشته باشیم» و این مهم با توجه به ظرفیت های بسیار کشور در عرصه های گوناگون، دست یافتنی است.

این نکته مهم است که بدانیم دشمن هیچ گاه خواستار قوی شدن ما در اقتصاد نخواهد بود و به انحای مختلف جلوی این «رونق و جهش تولید» را خواهد گرفت چراکه تنها اهرم فشارش بر کشور همین است.

دیپلماسی ضعیف اقتصادی مانع از جهش تولید

متاسفانه باید اذعان کرد که ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار ضعیف حاضر شده ایم در صورتی که می توانستیم فعالتر و مقتدرتر عمل کنیم.

به هر حال جهش تولید اقتضائاتی دارد؛ ما باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و در عین حال اتکای خود را به نفت کم کنیم. در این راه برداشت از صندوق توسعه ملی باید به کم ترین حد خود برسد و دولت نباید به این صندوق نگاه قلکی داشته تا هرگاه کم می آورد، از این صندوق برداشت کند.

رقابت پذیر بودن تولیدات واحد ها، فرهنگ سازی بیشتر برای استفاده از محصولات داخلی(اگر تولید کنیم اما فرهنگ‌و اراده استفاده از محصولات داخلی را نداشته باشیم، با مشکل روبرو می شویم) و  تکیه برمزیت های نصبی داخل کشور را نیز می توان از اقتضائات دیگر جهش تولید عنوان کرد.

باید اعتراف کرد واحدهای تولیدی هم اشتغال ایجاد کرده و هم نیازهای اساسی کشور را تامین می کنند اما نیاز است تا با یک مدیریت صحیح و اصولی، برای استقلال اقتصادی هدف گذاری کرد و در این راه باید موانع جهش تولید را برداریم. لذا باید ضمن اعتماد به تولید داخل، با اراده وارد صحنه تولید و تامین نیازهای اساسی مردم شویم.

نکته دیگر اینکه مدیران ما در سال جهش تولید باید هنر «خلق درآمد» داشته نه فقط «هزینه کرد» را در کارنامه خود داشته باشند. در نظام اسلامی مدیری موفق است که خلق درآمد کرده و بهره وری را افزایش دهد.

در پایان این مقاله باید تاکید کنم ضمن ارتباط مبتنی بر «عزت، مصلحت و حکمت» با سایر کشورهای دنیا و تعاملات اقتصادی سازنده، نباید فریب وعده های پوشالی را خورد. در این راستا «جهش تولید» دقیقا نقطه مقابل این تفکر دشمن است که با تکیه بر رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، توان داخلی، جوانان تحصیلکرده و خوشفکر که دل در گروی وطن دارند، کارآمدی قوانین و مدیریت جهادی و انقلابی، به فضل خداوند در سال 99 محقق خواهد شد.

پایان/

Leave a Reply

Your email address will not be published.