گزینش خبرنگاران برای حضور در افتتاحیه پروژه‌های وزارت نیرو در فارس/ اعتراض کارگران و کارمندان در ورودی این مراسم

اصحاب رسانه استان فارس به‌منظور پوشش خبری افتتاحیه پروژه‌های وزارت نیرو، به‌صورت عمومی از سوی روابط عمومی آبفا و استانداری فارس دعوت‌شده بودند اما اجازه ورود به خبرنگاران خبرگزاری‌های فارس، مهر، تسنیم و روزنامه‌های نیم‌نگاه و سبحان داده نشد.

گزینش خبرنگاران برای حضور در افتتاحیه پروژه‌های وزارت نیرو در فارس/ اعتراض کارگران و کارمندان در ورودی این مراسم

به گزارش ایران ریپورتس98 به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، چندین پروژه ملی وزارت نیرو امروز به‌صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور و با حضور استاندار فارس، معاون وزیر نیرو و نمایندگان شیراز در مجلس افتتاح شد، افتتاحی که چندان به مذاق اصحاب رسانه فارس خوش نیامد.

جو امنیتی برای مراسم

در هنگام ورود خبرنگاران به سایت تصفیه‌خانه شماره دو شیراز جمعی از کارگران و کارمندان شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس در اعتراض به اجحافاتی که در حقشان صورت گرفته، تجمع کرده بودند.

خبرنگاران با خودروی استانداری پس از چک کامل حفاظت فیزیکی آبفای فارس وارد تصفیه‌خانه شدند اما جمعیت بسیاری ازجمله کارگران و کارمندان معترض و مردم امکان حضور در محوطه سایت تصفیه‌خانه را نداشتند.

بنابه رسالت خبرنگاری خود به میان جمعیت معترضان رفتیم اما هنگام بازگشت به تصفیه‌خانه درحالی‌که هنگام خروج هماهنگ شده بود، پس از بررسی کارت خبرنگاری، ما را نیم ساعت در زیر گرمای ظهر 12 تیرماه نگه‌داشته تا استعلام کرده و سپس اجازه ورود مجدد صادر شد.

اعتراض کارگران و کارمندان در ورودی مراسم

در جلوی درب ورودی تصفیه‌خانه شیراز جمعی از کارگران و کارمندان شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند.

محمد جعفری در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: شرکت ما در ابتدا دولتی بود اما باوجود عدم رعایت اصل 44 به شرکت خصوصی تبدیل شد و شرکت ما توانمندسازی که نشده هیچ، به ورطه نابودی کشیده شده است.

عضو شورای کار افزود: به دلیل مدیریت نامطلوب آبفای استان شرکت بزرگ ما با 230 کارگر به این حال و روز افتاده است، بسیاری از خانواده‌های کارگران به دلیل مشکلات مالی ازهم‌پاشیده‌اند و همکاران ما در این شرکت 31 ماه حقوق، پاداش و عیدی معوقه دارند، تاکنون چندین نوبت اعتراض داشته‌ایم اما پس از جلساتی که برگزارشده، آب منطقه‌ای به مصوبات جلسات عمل‌نکرده است.

سید حشمت‌الله موسوی، مدیرعامل تعاونی سهام‌داران این شرکت نیز به خبرنگار فارس گفت: هدف از اصل 44 تبدیل یک شرکت دولتی به شرکت خصوصی نبوده که درنهایت منجر به انحلال آن نیز شود.

وی ادامه داد: در تیرماه 1389 و 8 ماه قبل از خصوصی‌سازی شرکت، نامه‌ای از سوی معاون وزیر نیرو به آب منطقه‌ای فارس ارسال شد که در آن گفته‌شده شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس به مدت پنج سال توانمندسازی شود سپس به حالت خصوصی تبدیل شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس تصریح کرد: در سال 90 زیان انباشته شرکت برابر 400 میلیون تومان بوده که پس از انعقاد قراردادهای غیرمنطقی آب منطقه‌ای در سال 96 این رقم 20 برابر و معادل 8 میلیارد تومان رسیده و حال گفته‌اند خصوصی شدید.

وی اضافه کرد: صحبت ما این است که برای خصوصی‌سازی نه‌تنها مشکلات مالی ما حل‌نشده بلکه رقم آن 20 برابر نیز شده است و 23 ماه حقوق معوق داریم و از زمانی که شرکت خصوصی شده، رنگ پاداش و عیدی را هیچ‌کس ندیده است.

موسوی در مقایسه فارس با دیگر استان‌ها بیان داشت: ما با استان‌های دیگر همچون اصفهان و بوشهر ارتباط گرفته‌ایم، آنها خصوصی شده‌اند اما با همکاری مطلوب آب منطقه‌ای آن استان‌ها همه‌چیز آن‌ها به‌روز است.

وی خطاب به مسئولین گفت: درخواست ما از مسئولین این است که بر اساس بخشنامه مشکل مالی شرکت رفع نشده پس ما هنوز خصوصی نشده‌ایم و باید به بدنه دولت بازگردیم و یا اینکه مشکل مالی و ساختاری ما را طبق بخشنامه حل کرده سپس بگویند حال خصوصی شده‌اید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس بابیان اینکه متأسفانه اجازه ورود به هیچ‌یک از ما به محوطه تصفیه‌خانه داده نشده، اظهار داشت: باباخانی به‌عنوان نماینده استاندار فارس به ما قول داده شنبه هفته آتی جلسه‌ای با حضور استاندار و مدیرعامل آب منطقه‌ای در استانداری تشکیل‌شده و به مسائل و مشکلات ما رسیدگی شود.

گزینش خبرنگاران برای حضور در ویدئوکنفرانس

اصحاب رسانه استان فارس به‌منظور پوشش خبری این مراسم، به‌صورت عمومی از سوی روابط عمومی آبفا و استانداری فارس دعوت‌شده بودند، اما اجازه ورود به جلسه فقط برای دو خبرنگار صادر شد که جای سؤال را برای سایر خبرنگاران داشت و به سایرین که شامل خبرنگاران خبرگزاری فارس، مهر، تسنیم و روزنامه‌های نیم‌نگاه و سبحان بودند، گفته شد که جای کافی برای شما در سالن وجود ندارد!

به خبرنگارانی که اجازه ورود به سالن اصلی برنامه را نداشتند، گفته شد که مراسم را بر روی پرده‌ای در محیط بیرون و در گرمای ظهر تابستان، 12 تیرماه به نمایش درخواهد آمد که خبرنگاران و چندین نفر دیگر که در محل حاضر شده بودند، جز صدای سازو نقاره و در ادامه موزیک چیز دیگری نشنیده و ندیدند.

قابل‌ذکر است که وقتی مراسمی، آن‌هم در سطح ملی گرفته می‌شود باید تدارک کلیه قسمت‌های آن صورت پذیرد که یکی از اولین موضوعات مبحث فضای برگزاری جلسه است، فضایی که با توجه به شیوع ویروس کرونا باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد.

از دیگر نکات قابل‌توجه حضور در تصفیه‌خانه بدون یک قطره آب بود، به حدی که در گرمای بسیار زیاد ظهر تابستان حال چند نفر از خبرنگاران بد شد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.