گزارش میدانی خبرنگاران ایران ریپورتس از سطح شهرهای استان فارس؛ همه چیز عادیست و کرونا گویی رخت بربسته

با بازگشایی بسیاری از اصناف و کسب و کارها در طی روزهای اخیر، شاهد هجوم خیل عظیم مردم به خیابان ها و مکان های عمومی هستیم که بسیاری از آن ها بدون هیچگونه ضرورتی درحال تردد می باشند.

به گزارش ایران ریپورتس98،مشاهدات عینی خبرنگاران ما در سطح شهرهای مختلف استان فارس و بطور ویژه شیراز نشان از افزایش چشمگیر ترددها طی روزهای گذشته داشته که زنگ خطر بالا گرفتن مجدد ابتلا به ویروس کووید19 را به صدا در آورده است.

با باز شدن راه های مواصلاتی شهرها و استان ها به یکدیگر از تاریخ یکم اردیبهشت ماه، به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با افزایش 40 درصدی ترددها روبرو هستیم. طی تنها 24 ساعت اول بالغ بر 900 هزار تردد در جاده های بین شهری استان داشته ایم و قطعا عددی به مراتب بسیار بزرگتر در شهرها و ترددهای درون شهری رخ داده است.

باز شدن اصناف مختلف و مکان های عمومی منوط به رعایت نکات و موارد بهداشتی بوده و اصناف ملزم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی میباشند اما فاصله حرف تا عمل بسیار است.

متاسفانه قشر عظیمی از مردم استان جز دسته های کارگران روزمزد و صنوفی هستند که درآمدشان بسته به کارکرد آنها در طول همان روز میباشد و با توجه به عدم حمایتهای کافی از آنها به اجبار واحدهای خود را گشوده اند اما روی سخن به آن دسته از افرادی‌ست که بدون هیچ دلیل و علت ضروری از خانه های خود خارج شدند، میباشد.

اگر در طی روزهای آتی برای انجام کاری ضروری از خانه خارج شدید، خواهید دید که روال عادی به جامعه برگشته و حتی خیابان ها شلوغ تر نیز شده اند و تنها تفاوت آن با روزهای قبل از اعلام ویروس کرونا این است که جمعیتی به آنفولانزا و یا سرماخوردگی مبتلا شده اند که در همین خصوص معاون استاندار فارس و جانشین ستاد مقابله با کرونای استان فارس از جدی تر شدن بحران کرونا درصورت ادامه این روند خبر داده و گفته: خطر کرونا همچنان وجود دارد و تمام نشده، حتی بیشتر از قبل است؛ لازم است مردم همچنان از تردد غیرضرور در سطح استان و شهرها پرهیز کنند.

بسیاری از مردم به اشتباه باز شدن اصناف را مساوی با از بین رفتن کرونا میدانند درحالیکه به هیچ وجه چنین نبوده و عبدالرضا قاسم پور در همین خصوص متذکر شده: برخی فکر می کنند خطر کرونا تمام شده و به همین دلیل شاهد ترددهای غیرضرور در سطح استان به خصوص شهر شیراز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا تمام نشده و خطر آن بیشتر از قبل است، بیان کرد: در این شرایط شلوغی ها، ازدحام ها و رفت و آمدهای غیرضرور معنا ندارد.

در ادامه خبرنگاران ایران ریپورتس به منظور بررسی هرچه بیشتر برای تهیه گزارش به سطح شهرهای شیراز، اقلید، آباده و لامرد رفته و همچنین برخی جاده های بین شهری استان رفته اند.

شهر شلوغ و درحالت فراتر از عادی

به اتفاق در همه شهرهای مورد بررسی روال عادی به سطح جامعه و زندگی مردم برگشته است و حتی در برخی خیابان های مهم شهرها جمعیتی به مراتب بیش از روزهای پیش از کرونا مشاهده میشود. خانواده هایی که برای خرید وسایلی که چندان ضروری نمیباشد نظیر زیورآلات در خیابان ها حضور پیدا کرده اند. در برخی قسمت های شیراز و سایر شهرها اگر نگاه کنید دسته هایی چند نفره را میبینید که بسیار صمیمی در کنار یکدیگر نشسته و گرم صحبت هستند و حتی بسیاری از آن ها فاقد دستکش و ماسک میباشند.

در پی گفتگوی خبرنگار ایران ریپورتس98 با تعدادی از کسانی که در خیابان ها و اماکن عمومی بدون دلیل موجه حضور یافته اند، به نکاتی گاها خنده دار رسیدیم که در ادامه میخوانید:::

حسین پسری نوجوان است که به همراه دوستانش در خیابان درحال گشت زدن میباشد، در اکیپ چهار نفره آنها دونفرشان دستکش نداشته و یکی نیز فاقد ماسک میباشد. هنگامی که علت حضورشان در خیابان را از آنها پرسیدم، حسین گفت: چندین وقت بود که درخانه زندانی شده و دیگر طاقتمان تموم شده بود، به همین دلیل با دوستان هماهنگ کرده و برای یک گشت و دورهمی به خیابان آمدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا هراسی از ابتلا به ویروس کرونا ندارند، گفت: سعی میکنیم زیاد در مکان های شلوغ نرویم و از تماس با مکانهایی که به نظر آلوده میرسد، خودداری میکنیم.

** بسیارند توجیهاتی از این دست که خود را متقاعد میکنیم و دست به اقدامی که بهتر است نزنیم، زده و خدایی ناخواسته میشود، آنچه که نباید.

پدر خانواده ای که برای خرید شیرینی و خشکبار دسته جمعی به خیابان آمده بودند، درمورد علت حضور هر چهار عضو خانواده اینگونه توضیح داد: سلیقه همه اعضای خانوده متفاوت است و به همین دلیل بچه ها و همسر را با خود آوردم تا هرکدام هرچه میخواهند را انتخاب نمایند.

سیزده بدر را الان بیرون میکنیم

مشاهدات خبرنگاران ما در اطراف شهرها گواه بر حضور پررنگ بسیاری از مردم میباشد بویژه در یکی دو روز گذشته که تعطیل بوده، جمعیت بسیاری گسیل به مناطق تفریحی و  خوش آب و هوا شده بودند. البته طبق پرس وجوهای خبرنگاران ما از ساکنان محلی گویا حضور مردم جهت تفریح از چندین روز قبلتر آغاز شده و محدود به پنجشبنه و جمعه ای که گذشت، نمیباشد.

سخته اما بهترین راهه

در پایان باید گفت که ماندن در قرنطینه خانگی بسیار سخت و صبری همچون ایوب میخواهد گاهی اوقات اما بهترین راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به اذعان همه کارشناسان و سازمان های فعال در حوزه بهداشت و سلامت میباشد.

پس بیایید به جز مواقع واقعا ضروری و آنهم تنها یک نفر از خانه خارج نشویم (بجز کارگران و افراد شاغلی که چاره ای دیگر برای گذران زندگی خود ندارند) و به پیامها و خبرهای فضای مجازی چندان اهمیتی ندهیم، کرونا همچنان درکمین است و جان تک تک ما را تهدید میکند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.