چرا این همه چهره سیاسی برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند؟

حدود ۴۵ چهره مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. تعداد دیگری هم بعد از حضور نامزد مطلوب‌شان قید ثبت نام را زدند و آمار ثبت نامی ها را از این بالاتر نبردند.

چرا این همه چهره سیاسی برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند؟

به گزارش ایران ریپورتس، حسین خان بابازاده: حدود ۴۵ چهره مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. تعداد دیگری هم بعد از حضور نامزد مطلوب‌شان قید ثبت نام را زدند و آمار ثبت نامی ها را از این بالاتر نبردند. اما درباره این تعداد چهره سیاسی که برای ریاست قوه مجریه اعلام آمادگی کرده اند چند نکته قبل ذکر است:

یک. شاید این تعداد ثبت نامی در یک نگاه برای نظام سیاسی ایران حسن تلقی شود؛ چرا که مثل ایالات متحده آمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی نامزدها به دو نفر محدود نشده و بسیاری از چهره های سیاسی به راحتی قصد ریاست جمهوری می کنند. حتی شاید یکی از دلایل مهیج بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران همین موضوع باشد که نه تنها نتیجه مشخص نیست بلکه تا سی چهل روز روز قبل حتی کاندیداهای اصلی هم مشخص نیست.

دو. جنس ریاست جمهوری روحانی در هشت سال گذشته به گونه ای بوده است که هرکسی با هر سابقه ای در ذهن خود محاسبه می کند که قطعا سطح مدیریت او از رئیس جمهور کنونی نه تنها کمتر یا هم سطح نیست بلکه بالاتر است و به احتمال زیاد و البته متاسفانه این محاسبه به واقعیت نزدیک است.

سه. نگاه مثبت دیگر به تعداد ثبت نامی ها آن است که به چه تعداد نیروی آماده به کار در قد و قواره ریاست جمهوری در کشور وجود دارد که شاید این هم قابل افتخار باشد.

چهار. اما با احترام به همه نامزدها، «عدم فهم سنگینی کار» شاید اصلی ترین دلیل این تعداد ثبت نامی ها باشد. رهبرانقلاب در هفته های گذشته از کسانی که قصد کاندیداتوری کرده بودند خواستند تا سنگینی کار را متوجه باشند. ایشان گفتند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید. مشکلات اصلی کشور را بدانید و برای آنها برنامه و راه‌حلِ ولو اجمالی داشته باشید. اقتصاد کشور و مسائل مهم آن مانند رشد تولید ملی، رشد سرمایه گذاری، تقویت پول ملی و مسئله تورم، موضوع امنیت کشور، آسیب‌های اجتماعی، نحوه مواجهه با سیاست های پیچیده دنیا و مسئله بسیار مهم فرهنگ را بشناسید.» بدون تعارف تعداد قابل توجهی از چهره های ثبت نامی این شرایط را ندارند و زحمت کنار گذاشتن آنها به دوش شورای نگهبان افتاد.

پنج. دلیل دیگر که می توان برای تعداد بالای ثبت نام چهره ها عنوان کرد مواردی است که متاسفانه از صداقت به دور است. تلاش برای سهم گیری در دولت آتی، رزرو مسئولیت های خارج از دولت، جلوگیری از فراموشی و تلاش برای احیای چهره سیاسی را می توان از ببن رفتارهای کاندیداهای ثبت نام کرده تشخیص داد و البته که این موضوع ناقض بند ۳ همین مطلب است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.