چالش مدیریت بحران

یادداشت// ایران ریپورتس98// اسمعيل خادمي، كارشناس ارشد معاونت اجتماعي پليس فارس

نخستین راز مهار بحران این است که حس خونسردی، آرامش وخویشتنداری خودمان را حفظ کنیم . به دنبال آن باشید که واقعیت ها را بدانید و با آغوش باز آنها را بپذیرید. زمانی که کارها بر وفق مراد شما پیش می رود متواضع باشید و وقتی کارها بر وفق مراد شما نيست متفکر و مدبر باشید. گاهی اوقات کارها آنگونه که می خواهیم پیش نمی رود  و همه چیز دريك لحظه خراب می شود .آن وقت است که با مشکلات و بحران ها محاصره می شویم. این مشکلات و گرفتاری ها جوهر واقعی ما را به ما نشان می دهد.آنها باعث رشد ما می شوند و به ما کمک می کنند به سطح بالاتری از وضع کنونی خود صعود بکنیم.
قهرمان ها و انسان های ترسو در بوته آزمایش های دشوار و ناملایمان ساخته و پرداخته می شوند. مشکلات و چالش هایي که با آنها مواجه هستیم یا ما را می سازند و یا ما را از پای در می آورند .یا ما را پرورش می دهند و یا ما را شکست می دهند.
شما تنها نیستید و همه انسان ها با چالش ها و مصیبت ها مواجه می شوند . همه افراد اتفاقات تلخ و تکان دهنده ای در زندگي خود سراغ دارند.هر انسانی در زندگی روزهایی را تجربه می کند که هیچ چیز سر جای خودش نیست . رویاها درحریق واقعیت های زندگی می سوزند و بر باد می روند .
راز اصلی موفقیت در این است که در این مواقع چگونه با یک بحران کنار بیاییم ،دوام بیاوریم و چگونه بر مشکلات فائق بشویم.یک ضرب المثل حکیمانه قدیمی می گوید تصدیق و گواهی دریافت نخواهی کرد ،مگر پس از آزمایش ایمانت. اگر شما بخواهید می توانید از تهدیدات ،فرصت بسازید و در چنین شرایطی به جای احساس شکست،رشد پیدا کنید می توانید از مطالبی که در ادامه به آن اشاره می کنیم استفاده کنید.
نخستین راز مهار بحران این است که حس خونسردی، آرامش وخویشتنداری خودمان را حفظ کنیم . طلوع خورشید همواره پس از بارش باران است،بهار پس از زمستان است و جهان افتان و خیزان پیش می رود نه در یک مسیر خط مستقیم. يقينا بعد از هر سختي، گشايش و آساني است. این رسم دنیایی است که در آن زندگی می کنیم.
همواره بیاد داشته باشیم که همه چیز زود گذر می باشد . ما در دنیای گذرا زندگی می کنیم .دنیای گذرا دنیای موقتی است.همه چیز می گذرد و از بین می رود . هر چیزی طول عمر طبیعی خودش را دارد . در واقع برای هر هدفی در زیر این آسمان آبی، فصلی و زمانی وجود دارد .درد و رنج نتیجه تعلق خاطر به چیزهایی است که می خواهیم همان گونه که هستند بمانند.
به عبارت دیگر تاکید و اصرار بر پایداری آنها در دنیای ناپایدار است . اما این مغایر با قوانین دگرگونی،تکامل و رشد جاودانه است. به دنبال آن باشید که واقعیت ها را بدانید و با آغوش باز آنها را بپذیرید. زمانی که کارها بر وفق مراد شما پیش می رود متواضع باشید و وقتی کارها بر وفق مراد شما پیش نمی رود متفکر و مدبر باشید.
از تلمبار کردن کارها بپرهیزید .به همه چیزهایی بدی که به یکباره اتفاق افتاده یک دفعه واکنش نشان ندهید و به اتفاقات بدی که ممکن است در آینده برای شما رخ بدهد فکر نکنید . اکثر واکنش های نامعقول ما از اضافه شدن یک مشکل به مشکل دیگر که بدون وقفه در ذهن رخ می دهد ناشی می شود. تا جایی که ما خودمان را زیر حجم سنگین تخیلات از پا در می آوریم .با مشکلاتی که هم اکنون پیش روی شماست ،عاقلانه و عادلانه برخورد نمایید. و با همه قدرتتان با آن مشکل به نبرد بپردازید.
وقتی چیز دیگری برای انجام دادن نیست مشکلات را پشت سر یعنی درست همان جایی که آمده اند جا بگذارید. هر چیزی که برای ما رخ می دهد همان معنایی دارد که ما به آن می دهیم. از فرایند حل مشکل لذت ببرید. از تفکرات هم طراز استفاده کنید .همه نیازهای شما درون خود شماست .شما برای شکست آفریده نشده اید . نیروهای حیرت انگیزی در درون شماست . اگر آنها را بیابید و استفاده از آنها را یادبگیرید. به بخشی از زندگی خودتان فکر کنید که در آن کاردان ،موفق،قدرتمند و خاطر جمع هستید. چه موقعیتی در این قسمت از زندگی شما همطراز یا مشابه مشکلات یا بحران هایی است که هم اکنون با آن روبرو هستید.
در چنین موقعیتی چگونه این بحران را مهار می کنید .راه حل برای مشکل کنونی شما چیست.از توان خود برای حل ضعف ها و کاستی های خود استفاده کنید .تصور کنید به عنوان خلبان هلی کوپتر آموزش دیده اید و موقع پرواز خاطر جمع و توانا هستید. به عنوان مدیر عامل کار می کنید و اداره شرکتی را به عهده دارید که وارد رکود اقتصادی شده. احتمالا از خودتون می پرسید خوب شباهت این کار با پرواز هلی کوپتر چیست و احتمالا به خود پاسخ می دهید موقع پرواز با هلی کوپتر اغلب با هوای بد و طوفانی مواجه می شوم . پس چگونه با این موقعیت کنار بیاییم.
نخست اینکه که آرام باشیم، سپس فهرست کارهایی که باید انجام دهم نگاه می کنم که ببینم واقعا مشکل بزرگی هست که به توجه نیاز داشته باشد و بعد به دنبال جای امنی برای فرود آمدن می گردم . ایده ها شروع به شکل گیری می کند . حالا چگونه از این فرایند در اینجا استفاده کنم . افکار شما در حال بسط و گسترش است . حدس می زنم نخستین کاری که باید انجام دهم این است که آرامشم را حفظ کنم . همه کارکنان من باهوش و سخت کوشند و حتی اگر من دخالتی هم نکنم احتمالا شرکت را فعال و زنده نگه می دارند . کار بعد این است که کار خودم را مرور کنم. باید بررسی کنم و ببینم مشکلات بزرگی که باید فورا کاهش پیدا کنند از کجا نشات می گیرند.
بیش از خودتان به دیگران فکرکنید.هر انسانی در کره زمین وقتی روی خودش تمرکز می کند ضعیف می شود اما زمانی که روی دیگران تمرکز می کند قدرت پیدا می کند.به محض اینکه روی این مساله تمرکز کنید که چگونه دیگران را در حین بحران ها کمک و راهنمایی کنید توانایی خودتان در کنترل شرایط طوفانی بسیار بالا خواهد رفت. شما به انتخاب خودتان می توانید  عامل قدرت بخشی به دیگران، مشوق و الگوی شایسته از امید برای دیگران بشوید.


کارتان را به عملی لذت بخش تبدیل کنید، از خودتان بپرسید برای اینکه واقعا از این کار لذت ببرم چه کار باید انجام دهم. درس بگیرید دست آخر ما فقط به مشکلاتی فکر می کنیم که به آنها احتیاج داریم . فهم این موضوع بسیار دشواره اما حقیقت دارد .ما فقط به مسائلی توجه می کنیم که به آنها نیاز داریم.
هر مساله ای که ما در طول زندگی با آن مواجه می شویم هدیه ای است که به ما داده شده تا از آن درس بگیریم.اگر شما درسی نگرفتید مشکل همانگونه باقی می ماند . به محض اینکه درس لازم را گرفتید مشکل از بین می رود و شما رشد می کنید و به شکل واقع گرایانه تری به زندگی ادامه داده و قطعا مقاوم تر از گذشته از زندگی خود لذت بیشتری می برید.


از خودتان بپرسید این مساله می خواهد چه چیزی را به من آموزش دهد .در مورد آن خوب فکر کنیم و روی آن تامل کنیم .همان فکر و تاملی را که برای از بین بردن مشکلات بکار می گرفتید برای آموختن از این درس ها نیز به کار ببرید. درس ها و مشکلات از جنس هم هستند.در مشکلات مشابه به دیگران کمک کنید.
یقین دارم که شما از طوفان ها و کوهستان ها برای رسیدن به قله به سلامت عبور خواهید کرد.این همان چیزی است که شما برای آن ساخته شده اید.پای انسان زمانی آسیب می بیند که با شتاب و عجله از تپه رو به پایین حرکت می کند . هدف از آفرینش ما صعود بوده و باید بالا برویم .اما قله، اوج موفقیت ما نیست .اوج موفقیت ما کمک به دیگران است.شعار ما این است هیچ کس نباید پشت سر باقی بماند .بلند کردن کسانی که تلاش می کنند مایه مباهات و افتخار ما در سفر است. دانایی و تدبیر را سخاوتمندانه ببخشید و به کسانی که کوشش می کنند کمک کنید.

پایان/

Leave a Reply

Your email address will not be published.