هنر یکی از این ابزارهای تاثیرگذار فرآیند تربیت است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان می توانند از تلفیق هنر در آموزش بهره ببرند و برخی از موقعیت های پرورشی و آموزشی را در هنر خود به کار گیرند.

 به گزارش ایران ریپورتس، دکتر اصغر باقرزاده در اختتامیه دومین جشنواره معلمان هنرمند کشور در سعدیه شیراز گفت: لازم است از ظرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع تربیت به ابزارهای مهمی نیازمند است گفت: یکی از این ابزارهای تاثیرگذار فرآیند تربیت هنر است.

باقرزاده با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم همه را به شنیدن، دیدن و تفکر کردن برای پیشرفت و رشد درونی دعوت کرده است گفت: هر سه این موارد یعنی خوب دیدن، شنیدن و تفکر کردن در هنر وجود دارد و وقتی که معلمی بتواند در کنار معلمی یکی از هنرهایی که به خوب گوش کردن و خوب دیدن منجر شود را خوب یاد بگیرد و استعداد خود را به کار گیرد طبیعتا می تواند دانش اموزان را به سمت درستی سوق دهد.

وی به برگزاری برنامه های فرایند محور نه فقط جشنواره محور تاکید کرد و گفت: جشنواره ها معمولا نقطه ای و مقطعی هستند و این اشکال به برخی از جشنواره ها وارد است که فقط فرد را شناسایی و مورد تشویق قرار می دهند و دیگر هیچ کاری صورت نمی پذیرد.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: بهتر است که بعد از شناسایی معلمان عزیز در عرصه های مختلف هنری از آنها بخواهیم که یک فرآیند تربیتی برای دانش اموزان و برای تربیت معلمان دیگر در آن رشته ها تعریف کنند و زمینه هایی را برای حضور این عزیزان در کانون های فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فراهم کنیم و همچنین در داوری جشنواره های بعدی از طرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم.

باقرزاده گفت: همچنین می توانیم از وجود این عزیزان در داوری و راهنمایی مسابقات فرهنگی، هنری دانش اموزان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیراز در این دو سالی که جشنواره برگزار گردیده میزبان این جشنواره بوده است گفت: شیراز به جهت ساختار فرهنگی، هنری، تاریخی، عبادی و مذهبی می تواند خاستگاه بسیاری از هنرها باشد چون اصالتی دارد و هنرمندان در هر رشته ایی که هستند به نحوی سابقه آن رشته را به استان و شهرهایی مانند شیراز متصل می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: شیراز می تواند با امکانات ویژه ایی که فراهم می کند و با جهت دهی این برنامه به سمت تعلیم و تربیت ویژه باشد.

باقرزاده گفت: معلمان می توانند برخی از موقعیت های پرورشی و آموزشی را در هنر خود به کار گیرند همان طور که گاهی اوقات می بینیم که یک معلم یک درس آموزشی را در قالب یک برنامه هنری مانند تصویرسازی، داستان و … تلفیق می کند که این خود امتیازی ویژه و رقابتی این برنامه ها را در برخواهد داشت. 

وی گفت: تا امروز این جشنواره زمینه ای برای شناسایی معلمان بود اما از این به بعد و برای دوره های بعد باید جهت گیری کنیم همان طور که در بعضی از استان ها بعضی از موضوعات درسی را به نمایشنامه تئاتری تبدیل کرده اند و این خود مزیتی رقابتی خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برای تدریس مطالب می توان با تئاتر، سرود،نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.

باقرزاده گفت: تمایز انسان با سایر موجودات در دقت کردن و هنرنمایی است.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: این هنر است که می تواند زمینه ی تربیت را در بشر بوجود آورد زیرا با عمق وجود انسان آمیخته است و این راز ماندگاری انسان می باشد.

باقرزاده گفت: اگر به خلقت توجه شود و آثار آن را با زبان هنر به تصویر کشیده شود بسیار مانا خواهد بود همانطور که آثار بسیاری از هنرمندان گذشته ماندگار شد.

وی خاطر نشان کرد:مفاهیم را شما معلمان به اشکال مختلف به تصویر بکشید و این در دل بچه ها ماندگار بسیار ماندگار می شود.

باقرزاده افزود: سعی کنیم موضوعات را به سمت تعلیم و تربیت هدایت کنیم و در جهت استفاده از هنر، به نحو احسن بهره ببریم.

وی گفت: برای تدریس مطالب می توان با تئاتر، سرود،نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به سند تحول بنیادین گفت: موقعیت های یادگیری و تربیتی را با ساحت تربیتی، هنری و زیبایی شناختی تلفیق کنیم و هنر را میان دانش اموزان فراگیر شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.