تجارب زنگنه در هفت توئیت

سعید فتحی سارانی تحلیلگر اقتصادی و سیاسی در کانالش نوشت: زنگنه اعلام کرد که حفاری فاز 11 پارس جنوبی توسط یک شرکت ایرانی فعال خواهد شد.

به گزارش ایران ریپورتس98، این خبر هفته پیش را امروز دیدم ولی حیفم آمد یادآوری نکنم که سال 92، این پروژه به یک شرکت ایرانی سپرده شد اما با تغییر دولت، به دلیل خوش خیالی به غرب و عدم اعتماد به توان داخلی از این شرکت گرفته شد.

پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت های خارجی مانند همیشه ایران را رها کردند.

از ابتدای این قرارداد، یکی از انتقادات منتقدین خروج شرکت های خارجی با عدم لغو تحریم ها بود. البته انتقادات بسیار دیگری به این قراردادها نیز وارد بود.

ضرر این 7 سال تاخیر 35 میلیارد دلار بوده است.

در این هفت سال، اکثریت مجلس نهم و دهم، سد دفاعی زنگنه شده بودند.  تمام نمایندگان لیست امید، از پرشکیان و عارف گرفته تا علی مطهری، بهرام پارسایی و پروانه سلحشوری همراه با بخشی از نمایندگانی با برچسب اصولگرایی همچون محمدرضا باهنر.

خسارت های مدیریت زنگنه صرفا این مورد نبوده است.

یکی دیگر از اشتباهات زنگنه در عدم پیگیری و استقبال از طرح های پالایشگاهی و تبدیل نفت به فرآورده های نفتی بوده است. تحریم فرآورده های نفتی برای آمریکا بسیار سختتر از تحریم نفت هست.

این سیاست حداقل 60 میلیارد دلار در دو سال گذشته به کشور ضربه زد.

حذف کارت سوخت دیگر اشتباه زنگنه بود که موجب افزایش مصرف سوخت خودرو در کشور شد.

مدافعین زنگنه از تجربه و چهره بین المللی وی برای استفاده در شرایط تحریم سخن می گفتند، نتیجه این تجربه چه تاثیری در فروش نفت ایران داشته است؟

در آذر 92، دولت در توافق ژنو تعهداتی پذیرفت و در بخش نفت، غرب هم تعهد داد بگذارد ایران به اندازه ای که در دوران قبل از توافق و بدون پرداخت امتیاز می فروخت، بفروشد. وزارت نفت در این دوره حدود دوره قبل از وزارت نفت و در قبل از توافق ژنو می فروخت.

در دوره برجام که برای فروش نفت، کشور مشکلی نداشت هرچند پول آن به راحتی وارد کشور نمی شد.

بعد از خروج آمریکا از برجام، فروش نفت ایران به 500 هزار بشکه در روز رسید در حالیکه در تحریم های سال 91 و 92، حدود 1.2 میلیون بشکه در روز بود.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.