نیاز روابط عمومی‌های امروزی به پشتوانه علمی و تخصصی

مرور سرفصل و دروس دانشگاهی موجود در رشته روابط عمومی نشان از این دارد که آموزش‌هایی که از سوی اساتید این رشته به دانشجویان تدریس می‌شود با آنچه در واقعیت عملی شده فرسنگ‌ها فاصله دارد.

ایران ریپورتس98// چرا بین روابط عمومی حقیقی و روابط عمومی آکادمیک تا این میزان فاصله وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که به نظر می رسد در استان فارس بدون درک ضرورت و حساسیت کافی نسبت به این رشته ،ابتدا مشاغل روابط عمومی ایجاد شده و سپس بعد از سالها برخی دانشگاه ها نسبت به تاسیس رشته های مورد نیاز روابط عمومی اقدام کرده‌اند.

همگان بر این باورند که زمان برای رشد ارتقای روابط عمومی ها در ایران فرارسیده است درحالیکه باید اذعان کرد بدون اتصال این مجموعه به پشتوانه علمی و تخصصی پیشرفت های قابل ملاحظه ای رخ نخواهد داد.

برای کاهش فواصل موجود می توان با درنظر گرفتن دوره های آموزشی کوتاه مدت و بهره مندی از اساتید فن و تغییر نگرش مدیریت سازمان ها شاهد تحولاتی مثبت و علمی شدن فعالیت های روابط عمومی باشیم.

در استان فارس در سال های گذشته تلاش هایی هرچند اندک در جهت حرکت به سمت روابط عمومی علمی برداشته شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

روابط عمومی در دنیای امروز باید با بهره گیری از دانش روز به ایفای نقش بپردازد و از روزمرگی و سنتی نگری فاصله بگیرد.

برای حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی روابط عمومی ها باید در صف نخست ارتباط بین مردم و حاکمیت و دولت قرار گیرند و با ایفای نقش علمی خود مانع به نتیجه رسیدن اهداف دشمنان در ایجاد فاصله بین مردم و مسوولان شوند.

در مسیر علمی شدن روابط عمومی همه بخش های استان به خصوص مدیران دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و با بها دادن به این حرفه، کاری کنند تا آسیب های موجود به فرصت تبدیل شود.

استان فارس امروز به رغم برخورداری از نیروی انسانی بالا در حوزه روابط عمومی از دانشگاه های تخصصی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی محروم است لذا مراکز آموزش عالی این استان نیز باید با بررسی دقیق این موضوع و شناسایی ظرفیت ها در این مسیر گام بردارند.

امید است که با اقدامات همه بخش ها شاهد شکل گیری روابط عمومی علمی در دستگاه های اجرایی استان فارس و افزایش کارآمدی این بخش‌ها باشیم.

*سمیه یگانه، معاون روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس

Leave a Reply

Your email address will not be published.