مولدسازی فرودگاه ثبت بین‌المللی زرقان

فرودگاه زرقان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز مهم تفریحی، آموزشی و هوانوردی کشور به شمار می رود اما از حدود 6 ماه پیش (شهریور 1401 ) به دلیل عدم بروزرسانی و ایجاد زیرساخت های ایمنی و امنیتی تعطیل شده است.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از ایلنا، ظاهرا مسئولان شرکت فرودگاه های کشور تمایلی برای حفظ و بروز رسانی آن ندارند زیرا در اقدامی عجیب این فرودگاه از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان اموال مازاد جهت تغییر کاربری به مسکن ملی اعلام شده است که با مخالفت شدید مردم و برخی نمایندگان مجلس تغییر کاربری آن به مسکن ملی منتفی می شود اما مجددا زمزمه فروش یا واگذاری آن به گوش می رسد.

رئیس شورای شهر زرقان ضمن ابراز نگرانی از آخرین وضعیت تنها فرودگاه تفریحی،آموزشی و گردشگری جنوب کشور گفت: چگونه ممکن است فرودگاهی که دارای ثبت بین المللی ICAO است و از معروفیت جهانی با عنوان AIRPORT ZARGHAN برخوردار است، این گونه مورد بی توجهی مسئولان قرار بگیرد و آینده آن برای هیچکس مهم نباشد و به راحتی زمزمه هایی مبنی بر تغییر کاربری و یا واگذاری آن به گوش برسد.

قاسم جمالی با اشاره به اینکه این فرودگاه از بدو تاسیس به عنوان یکی از فرودگاه های اصلی کشور در زمینه آموزش خلبانی بوده است، گفت: از زمان تعطیلی این فرودگاه، دانش آموخته‌های رشته خلبانی که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی خود بوده‌اند، با بلاتکلیفی ادامه دوره‌های خود مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام کارکنان سابق این مجموعه، سالیانه بیش از 100 نفر در دوره‌های آموزش خلبانی این فرودگاه حضور داشته‌اند.

جمالی با اشاره به اینکه در بهمن ماه 1401 مخالفت شدید خود را با تغییر کاربری و یا واگذاری این مجموعه به شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرده‌ایم، گفت: در ابتدا موضوع واگذاری این فرودگاه جهت استقرار مسکن ملی مطرح بوده است و اکنون هم زمزمه واگذاری آن به گوش می رسد که به نظر می رسد شرکت فرودگاه های کشور علاقه ای برای حفظ آن نداشته و این در حالی است که در همین استان فارس فرودگاه هایی وجود دارند که به هیچ عنوان قابلیت های فرودگاه زرقان را نداشته، لیکن با پیگیری های مسئولان آن شهرستان ها و حمایت نمایندگان مردم آن حوزه انتخابیه در مجلس با صرف هزینه های بسیار زیاد توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تجهیز و توسعه یافته است.

قاسم جمالی گفت: البته در این خصوص با 4 نماینده شیراز و زرقان نشست هایی برگزار کرده‌ایم و همه نمایندگان بویژه پاک فطرت موضوع را به صورت ویژه تا حصول نتیجه دنبال خواهند کرد.

حجت الاسلام ربانی شیرازی امام جمعه زرقان نیز در خطبه‌های نمازجمعه 12 اسفند ماه 1401ضمن انتقاد از واگذاری و یا مولد سازی این فرودگاه گفت: انتظار مردم زرقان توسعه این فرودگاه است و فراتر از وضع فعلی می بایست به آن توجه شود.

نماینده ولی فقیه در شهر زرقان با بیان به اینکه این فرودگاه رونق شهرستان زرقان است و منافع بسیاری دارد، تصریح کرد: این چه کاری است که بیاییم آن را واگذار کنیم و یا اسم مولد سازی روی آن بگذاریم؟

وی تصریح کرد: همه مسئولان اعم از استاندار ، نمایندگان مجلس، فرماندار و خود بنده می بایست تلاش کنیم و اجازه ندهیم این سرمایه بزرگ ملی دستخوش تغییرات شود.

نباید در مکان فرودگاه پروژه های مسکونی و صنعتی اجرا کرد

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه موضوع فروش فرودگاه زرقان از دو الی سه ماه پیش مطرح شد، می‌گوید: در آن زمان شورا و شهردار زرقان با بنده تماسی را داشتند که با پیگیری‌هایی که انجام دادم مقرر شد تا موضوع فروش فرودگاه زرقان از دستور خارج شود.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه به دلیل صنعتی بودن شهر زرقان و آلودگی این شهر نباید در مکان فرودگاه پروژه های مسکونی و صنعتی اجرا کرد، می افزاید: با توجه به اینکه فرودگاه زرقان به 50 سال پیش تعلق دارد بنابراین قدمت زیاد این مجموعه یک برند برای استان فارس و جنوب کشور است و خلبان های زیادی در این مکان آموزش دیده اند که این مکان می تواند به عنوان یک مکان برای آموزش اقدامات مناسبی را به جامعه هوایی کشور ایفا کند.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در صورتی که از تحریم خارج شویم بسیاری از افرادی که دارای هواپیما شخصی دارند جهت آموزش می‌توانند از فضای مناسب فرودگاه زرقان استفاده کنند، می‌گوید: قطعا این فرودگاه می‌تواند محلی برای کسب در آمد مردم باشد و طی صحبتی که با ریاست فرودگاه‌های کشور داشتم مقرر شد که این مجموعه را به افراد اهل اجاره دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه با اشاره به اینکه وجود اقامتگاه ها و رستوران ها و کافی شاپ در این فرودگاه و اختصاص زمین جهت ورزش می تواند باعث افزایش استقبال مردم از این مجموعه عظیم شود، بیان می کند: در شرایط فعی مسئولان شهر زرقان به دلیل همجواری این شهرستان با شیراز باید از ظرفیت این کلانشهر به نحو احسنت استفاده کنند.

اجازه  فروش فرودگاه را نمی‌دهیم

وی ادامه داد: قطعا اجازه نمی‌دهیم که فرودگاه شهر زرقان به عنوان یک سرمایه ملی فروش رود.

به نظر می‌رسد شرکت فرودگاه‌های کشور نسبت به این فرودگاه نگاه ویژه‌ای داشته باشد و تا از سرگیری مجدد پروازها، ایرادات و نواقص موجود را برای علاقه‌مندان به صنعت هوانوردی و گردشگری رفع کند.

به گفته برخی خلبانان و علاقه‌مندان به هوانوردی در فارس، این فرودگاه می‌تواند در صورت تجهیز و توسعه در خصوص ارائه خدمات پروازهای مسافری کوتاه برد با هواپیماهای رده commuter (زیر 18 نفر) و همچنین پروازهای cipو vip خدمات قابل توجهی را ارائه کند.

قابل ذکر است که فرودگاه زرقان سال 1352 احداث شده و بدلیل قرارگرفتن در مسیر دروازه ملل (دروازه قرآن-تخت جمشید) علاوه بر استفاده آموزشی و تقریحی به عنوان یک مرکز گردشگری فوق العاده جهت پرواز در مناطق تاریخی پارسه از یکسو و تماشای جاذبه های طبیعی دیگر مانند دریاچه بختگان، سد درودزن، شالیزارهای کامفیروز و منطقه حفاظت شده بمو از سویی دیگر بسیار حائز اهمیت است.انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.