مظلوم نمایی و فرار روبه جلوی اصلاح طلبان در روند تایید صلاحیت های شورای شهر شیراز

صلاحیت داوطلبان شورای شهر شیراز توسط منصوبین دولت بررسی شده که عده ای را تایید و عده ای را رد کرده اند اما از چپ و راست پیام ها و خبرهایی می رسد که نمایندگان دولت و همفکران این جریان سیاسی در کشور و استان فارس اعتراضات خود را مبنی بر ردصلاحیت عده ای از داوطلبان طلبکارانه فریاد می زنند.

به گزارش ایران ریپورتس، مطابق تقویم اجرایی انتخابات 1400 و برحسب ماده 48 قانون وزیر کشور دستور شروع انتخابات را در 18 بهمن ماه صادر کرده که پس از آن فرماندار موظف است براساس ماده 32 نسبت به تشکیل هیأت اجرایی انتخابات شهرستان اقدام نماید.

 فرماندار در ادامه باید بطور کتبی برای تعیین معتمدین اصلی و علی البدل عضو هیأت اجرایی شهرستان اسامی 25 نفر از معتمدان اقشار مردم را انتخاب و برای تایید به هیأت نظارت شهرستان معرفی کند و پس از برگزاری جلسه با آنان، معتمدان اصلی و علی البدل را انتخاب کرده که برحسب ماده 35 قانون و مواد 22 و 26 آیین نامه اجرایی شهر، پنج روز زمان برای تشکیل هیأت اجرایی شهرستان درنظر گرفته شده است.

در شیراز هیئت اجرایی شهرستان پیش از عید تشکیل شد اما بر خلاف بسیاری از شهرستان ها و ادوار گذشته شیراز، اسامی اعضای اصلی هیئت اجرایی انتخابات شهرستان اعلام نگردید.

براساس برنامه زمان بندی برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 1400 بلافاصله پس از تشکیل هیأت اجرایی در 23 اسفندماه سال گذشته، کار خود را مطابق ماده 50 قانون و 51 آیین نامه اجرایی شهر مبنی بر رسیدگی به صلاحیت داوطلبان آغاز کرده و در بازه ای 29 روزه تا پایان 21 فروردین ماه نتایج بررسی های خود را به فرمانداری ارسال کردند.

قابل ذکر است که مطابق تبصره 2 ماده 49 قانون و 50 آیین نامه اجرایی شهر، هیأت اجرایی برگزاری انتخابات شهرستان از نظرات مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت ها بهره می برند.

بدین ترتیب صلاحیت داوطلبان شورای شهر شیراز توسط منصوبین دولت بررسی شده که عده ای را تایید و عده ای را رد کرده اند اما از چپ و راست پیام ها و خبرهایی می رسد که نمایندگان دولت و همفکران این جریان سیاسی در کشور و استان فارس اعتراضات خود را مبنی بر ردصلاحیت عده ای از داوطلبان طلبکارانه فریاد می زنند.

استاندار فارس که بارها در مصاحبه ها و برنامه های مختلف از پای بندی به قانون سخن گفته، در همایش فرمانداران استان از سویی درخواست تعهد و بی طرفی از برگزارکنندگان انتخابات از جمله هیأت اجرایی را داشته و از سویی دیگر عنوان کرده که تاکنون بعضی تصمیمات زمینه کاهش مشارکت مردم را در انتخابات فراهم کرده است و امیدواریم از این پس این اقدامات جبران شود و بستر مشارکت مردم افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به جناح و دسته های سیاسی گفته است این که حلقه را به قدری تنگ کنیم که مردم احساس کنند نامزدی برای انتخاب ندارند ضربه به امنیت و منافع ملی است ؛ این موضوع مهمتر از جناح و دسته است.

عنایت الله رحیمی با بیان این که همه افرادی که بر اساس اختیارات قانونی دست اندرکار انتخابات هستند باید برای افزایش مشارکت مردم در این عرصه تلاش کنند ، ادامه داد: تاکنون بعضی تصمیمات زمینه کاهش مشارکت مردم را در انتخابات فراهم کرده است و امیدواریم از این پس این اقدامات جبران شود و بستر مشارکت مردم افزایش یابد.

آقای استاندار سر خود را از برف بیرون بیاورید، درحالی که همه مردم، حتی حامیان دولت و اصلاح طلبان از حمایت های خود نسبت به دولت تدبیر و امید اظهار ندامت می کنند، شما مشارکت پایین و ناامیدی مردم را به رعایت قانون وصله می زنید. آیا بهتر نیست مروری بر اتفاقات و عملکرد دولتی که استاندار آن هستید، داشته و سپس علت ناامیدی مردم را بیان کنید؟

سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز که ماه ها قبل عزمی برای ثبت نام جهت انتخابات ششمین دوره انتخابات شهر شیراز نداشت، در بازه ثبت نام به فرمانداری شیراز مراجعه کرده و سایر اعضای شورا را نیز برای ثبت نام ترغیب کرد. از وی در چند روز گذشته نامه ای سرگشاده در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن نسبت به ردصلاحیت خود و اعضای اصلاح طلب شورای فعلی شهر شیراز اعتراض کرده است. نامه ای که بیشتر از اعتراض، جنبه مدح و ستایش خودش را داشته اما وی غافل و بی توجه از اینکه خودش و دوستانش در شورای شهر شیراز توسط منصوبین دولت متبوع و همفکر خود ردصلاحیت شده اند، اتفاقی که به نظر می رسد آش این افراد خیلی شور بوده که حتی افراد خودشان نیز نتوانستند از مواردی چشم پوشی کرده و صلاحیت را از منظر خودشان تایید نمایند.

با سهل انگاری و تسامح فرمانداری و هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان شیراز در سال 96 و با وجود مستندات فراوان، بسیاری از اعضای اصلاح طلب دوره پنجم شورا قسر در رفته و تواستند بر کرسی پارلمان شهری شیراز بنشینند اما حال که مر قانون آنهم توسط منصوبین دولت همفکر و همراه خود اجرا می شود، یقه می درند که وا مصیبتا!

برای قضاوت نیاز به پشت پرده ها نیست، کافی است نگاهی به عملکرد و حواشی غالب بر اصل پنجمین دوره شورای شهر شیراز من جمله دستگیری یکی از اعضا داشته تا بتوان به کنه مطلب و علل بسیاری از ردصلاحیت های آنان پی برد.

همچنین باید گفت که این قبیل اظهارنظرها درحالی که تا این جای بررسی صلاحیت ها در دست به نوعی دولتی ها بوده، نشان از فرار روبه جلوی مسئولین داشته تا خود را از اتفاقات و حوادث ناشی از آن مبرا نمایند، حال آنکه به لطف اینترنت و فضای مجازی، مردم از ریز جزئیات مطلع بوده و فریب این مظلوم نمایی ها را نخواهند خورد.

به قلم محمد صادقی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.