مدیریت و کنترل سیستم های آبیاری نوین در مرودشت

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برگزاری دوره های آموزشی بهروری و نگهداری از سیستم های نوین آبیاری ویژه بهره برداران و استفاده کنندگان از این سیستم ها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس، کاووس همتی اظهار کرد: در این دوره ها بیش از 150 “نفر روز” از بهره برداران مرتبط با این سیستم ها توسط محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آموزش های تئوری و عملی دیده اند.

او با بیان اینکه استفاده بهینه از آب و آبیاری های نوین در گرو دارا بودن دانش کافی در زمینه نگهداری، مدیریت و دارا بودن تخصص کافی در این زمینه هست، افزود : این دوره های آموزشی با هدف انتقال دانش و تخصص در خصوص اصول نگهداری ، استفاده مناسب از شبکه ها ، قطره چکان ها ، فیلتراسیون، آب پاش ها و … در محل مزرعه برگزارشد.

همتی بیان کرد: در این دوره ها بهره برداران به تفصیل با مفهوم شاخص بهره وری آب کشاورزی، مقایسه بهره وری آب در روش های نوین و سنتی آبیاری ، ملاحظات مدیریتی، بهره وری مناسب از سیستم های آبیاری فطره ای و بارانی آشنا شدند.

به گفته همتی ، بهره وری مناسب از سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی اقزایش بهره وری آب کشاورزی ، کاهش های هزینه های نگهداری سیستم و کاهش هزینه تولید را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه با معضلات پیش آمده در بخش کشاورزی از جمله خشکسالی ، کمبود منابع آبی ، افزایش هزینه های تولید و … استفاده صحیح و اصولی از آب اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: معمولا شاهد این هستیم که سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا رها شده و هزینه هایی به مراتب بالاتر از اجرا برای بهره برداران در پی دارد که این مشکلات لزوم انتقال دانش در زمینه نگهداری و کنترل سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا را دو چندان می کند.

او با اذعان به اینکه امروزه ارزش آب و ضرورت مدیدریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست، ابراز کرد: از این رو کنترل و مدیریت سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا نیز امری ضروری و حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه در مرودشت 25 هزار هکتارآبیاری نوین به مرحله اجرا رسیده است ، بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی بیشتر در زمینه کنترل و نگهداری این سیستم ها تاکید کرد.

وی یادآور شد : این دوره های آموزشی در راستای اولویت های وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری اداره فنی زیر بنایی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، اداره آموزش و ترویج و مراکز جهاد کشاورزی برگزار شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.