محرومیت زدایی جهادگران خلاق دهرمی با تفکیک و فروش ضایعات پلاستیکی

جهادگران دهرمی با تفکیک و فروش ضایعات پلاستیکی دکل‌های ملی حفاری جهت رونق و استقلال صندوق قرض الحسنه جهت کمک به نیازمندان اقدام کردند.

به گزارش ایران ریپورتس، صادق منفردیان مسئول گروه جهادی سبد مهربانی امام رضا(ع) از حوزه شهید چمران دهرم اظهار داشت: فعالیت گروه‌های جهادی در سال‌های اخیر در کشور گسترده شده و آنها در راستای رفع محرومیت ها و آسیب‌های اجتماعی و خدمات رسانی فرهنگی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: این گروه‌ جهادی خلاق بوده و تلاش می‌کند تا سطح خدمات خود را گسترده کنند و در زمینه فقر زدایی و ایجاد اشتغال مشارکت داشته باشند.

او افزود: گروه جهادی سبد مهربانی امام رضا (ع) را در سال ۱398 با هدف کمک به محرومان، اشتغالزایی جوانان، کمک به تهیه جهیزیه نو عروسان نیازمند، ساخت خانه و سرپناه برای افراد کم بضاعت، کمک به درمان بیماران نیازمند و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مورد نیاز خانواده‌ها تأسیس شد.

 به گفته وی، در سال ۱۳۹۹ با خرید مزدا دو کابین (با پول شخصی)، به گسترش و سامان دهی و رونق فعالیت ها پرداخته و خدمات و کمک های بی نظیری را به سفره محرومین، درمان بیماران، دانش آموزان و عموم مردم به عمل رسانده است، به طوری که مهر و محبت گروه در قلب مردم ریشه دوانده است.

منفردیان در همین راستا خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ کلیه کشاورزان را دعوت به همکاری نموده تا با نوار قطره های پلاستیکی و سبد های شکسته خودشان ما را حمایت کنند و از طریق جمع آوری و فروش آنان توسط گروه جهادی نقطه عطفی برای گروه شکل گرفت.

این مسئول گروه جهادی عنوان کرد: لذا با شرح سابقه خدمات خالصانه گروه به مدیران شرکت ها و درمانگاه ها و نهادهای اطراف، آنان را دعوت به تفکیک ضایعات نموده است.

 منفردیان گفت: در سال ۱۴۰۱ هفته ای دو بار بیماران نیازمند توسط مزدا به صورت رایگان از بخش دهرم به شهرستان شیراز جهت درمان و مداوا برده است.

وی به این نکته اشاره کرد و گفت: مهم تر از آن که با حمل و نقل بارهای مردم در این مسیر و همچنین با مراجعه به میدان شیراز و خرید میوه ارزان به تنظیم قیمت میوه در بخش کمک کرده و درآمدی را کسب نموده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: این نوع جنس کار در نظر عموم مردم (کسبه، کشاورزان، باغداران، فرهنگیان، و …) به یک محبوبیت صد درصدی تبدیل شد.

 او افزود: بعد از۶ سال زحمات شبانه روزی و خدمات خالصانه، در اواخر سال ۱۴۰۱ تا به الان قرض الحسنه ای مردمی و پایداری شکل گرفت و با جهت دهی از این درآمدهای ذکر شده، مشکلات بزرگ مردم در زمینه درمان و اشتغال را حل نموده ایم.

وی در همین راستا بیان کرد: لذا قرض الحسنه سبد مهربانی امام رضا (ع) با چندین بازوی درآمدی کار خود را شروع کرده است که از جمله می توان به، جمع آوری و فروش ضایعات در شهر دهرم، جمع آوری و فروش ضایعات در شرکت های اطراف، جمع آوری و فروش ضایعات زمین کشاورزان، کاشت چهل متر صیفی جات توسط هر کشاورز، کاشت درخت نخل توسط باغداران، فروش میوه و هندوانه حمل و نقل بار، کشت گندم و کمک خیرین می توان اشاره کرد.

 او اینچنین می گوید: این گروه جهادی که بیشتر آن ها آن ها از طریق دانش آموزان تمام مادران را دعوت به جمع آوری و تفکیک ضایعات پلاستیکی در منزل خود کرده تا هم کمکی به محیط زیست شود و هم با فروش آن کمکی به فقرا و نیازمندان گردد.

به گفته منفردیان، بازیافت زباله علاوه بر تولید ثروت و کمک به اشتغال جوانان موجب صرفه جویی در منابع، کاهش گرمایش جهانی و آلودگی محیط زیست هم می‌شود.

منفردیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ ساخت ده واحد مسکونی جهت تسریع در ازدواج جوانان تازه ازدواج کرده را شروع کرده ایم.

 او افزود: لذا پیشرفت کار به این صورت است که، هدیه ۲زمین مسکونی رایگان توسط مردم به ارزش ۵۰۰ میلیون، هدیه کردن آجر توسط مردم به ارزش ۲۵میلیون، فراهم کردن سنگ پی به صورت رایگان توسط گروه جهادی به ارزش ۳۰میلیون، زمینه سازی و کمک در خرید میلگرد توسط تلاش های گروه جهادی، (گوجه چینی و فروش ضایعات) به ارزش ۵۰ میلیون، مشارکت بخشداری و شرکت های اطراف در تهیه ماسه به ارزش ۱۵میلیون، همکاری مهندس نقشه کشی به صورت رایگان به ارزش ۴۰میلیون، همکاری شهرداری در زمینه ماشین آلات و هزینه های شهرداری و کندن پی توسط گروه جهادی به ارزش ۲۰میلیون اشاره کرد.

وی در همین راستا گفت: این واحدها به آن دسته از جوانان نیازمندی تعلق می گیرد که تازه ازدواج کرده و به جهت کوتاه شدن دوره نامزدی آنان و جلوگیری از طلاق (حداکثر دو سال) به صورت رایگان به آنان اجاره داده می شود تا منزل شخصی خود را تکمیل نماید.

وی افزود:100 نفر در گروه جهادی سبد مهربانی حوزه امام رضا (ع) فعالیت می‌کنند که بالغ بر 50 نفر دانشجو، فرهنگی و کشاورز است.

 وی افزود: تمام درآمدی که از محل فروش مواد بازیافتی عاید ما می‌شود در صندوق قرض الحسنه پس انداز و به نفع نیازمندان هزینه می‌شود تمام درآمدی که از محل فروش مواد بازیافتی عاید ما می‌شود در صندوق قرض الحسنه گروه جهادی سبد مهربانی امام رضا( ع) پس انداز و صرف کارهای جهادی مثل ساخت خانه محرومان و دیگر فعالیت‌های گروه می‌شود.

او بیان کرد: درآمدی که از محل فروش پسماند به دست می‌آید به طور کامل صرف کارهای جهادی برای مردم همان محل می‌شود و این موضوع مهم‌ترین عاملی است که خانواده‌ها تشویق می‌شوند در این کار با ما همراه شوند.

منفردیان خاطرنشان کرد: درآمد ما میزان مشخصی ندارد؛ هر ماه که مشترکان مواد بازیافتی بیشتری تحویل دهند به همان نسبت درآمد ما بالاتر می‌رود و هر زمان که مشارکت کمتر باشد به همان نسبت درآمد ما کاهش می‌یابد. ولی می‌توان گفت درآمد ماهانه از این کار 20 میلیون تومان می باشد.

وی عنوان کرد: طرح جمع آوری پسماند و بازیافت مواد دوری می‌تواند درآمد زیادی عاید کشور کرده و اشتغالزایی خوبی برای جوانان فراهم کند.

او گفت: هدف این حقیر این بوده که با توجه به بوم هر شهر یک گروه جهادی فعال را راه اندازی نمومده و به نقطه ای از توانمندی و خودکفایی برسد تا بتواند قرض الحسنه ی پایداری را تشکیل داده و با تغییرات در کشور کیفیت خود را از دست ندهد و مشکلات درمان، اشتغال، مسکن و ازدواج را حل نماید.

وی افزود: زباله های پلاستیکی و غیره زمان بسیار زیادی برای تجزیه لازم داشته و لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند و با بازیافت دوباره مواد می‌توانیم این زباله های زیان آور را به مقدار قابل قبولی کاهش دهیم.

منفردیان ادامه داد: کار بازیافت مواد در کشور ما بسیار نوپا است و تنها درصدی کمی از پسماند ها وارد چرخه بازیافت می‌شوند.

 او بیان کرد: ما در گروه جهادی سبد مهربانی امام رضا (ع) ظرفیت گسترش کار را داریم و هر روز خانواده‌های بیشتری به ما ملحق می‌شوند ولی امکانات ما بسیار محدود است و اگر خیران و یا مسئولان برای تهیه خودروهای بیشتر به ما کمک کنند این آمادگی را داریم که افراد بیشتری را بکارگیری کنیم.

 او با ابراز امیدواری گفت: ان شاءالله این قابلیت و ظرفیت در گروه جهادی ما وجود دارد که با توجه به بوم هر منطقه، تمام گروه های جهادی استان فارس را مجهز به این درجه از تکامل برسانیم.

خبرنگار/فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.