فعالیت مشاغل کم‌خطر در فارس شنبه از سرگرفته می‌شود

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: بر اساس مصوبه این استاد، تمام مشاغل کم‌ریسک و کم‌خطر استان که در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با رعایت تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از روز شنبه ۳۰ فروردین از سرگیرند اما فعالیت مشاغل پرخطر و پرریسک همچنان ممنوع است.

به گزارش ایران ریپورتس98، عبدالرضا قاسم‌پور، پنجشنبه در گفت و گو ایرنا در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز ستاد مدیریت بیماری کرونا افزود: مشاغلی که فعالیت آنها مجاز شناخته شده می‌بایست حتما در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و تعهدنامه‌ای که آنها را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای شاغلان و مشتریانشان می‌کند را امضا کرده باشند و کد بهداشتی دریافتی را نیز در محل واحد صنفی نصب کنند.
وی ادامه داد: بنابراین به جز مشاغلی مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، قهوه خانه‌ها، چای ‌خانه‌ها، کافه‌تریا و کافی‌شاپ‌ها، مراکز فرهنگی، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، بازارهای مرکزی مسقف، روزبازارها، نمایشگاه‌ها، طباخی‌ها، اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها (فقط به شکل بیرون‌بر مجاز است)، مراکز بازی و تفریحی، گیم‌نت‌ها، گرمابه، استخر، سونا و ماساژ، سالن‌ها و تالارهای برگزاری مراسم، آموزشگاه‌های رانندگی و باشگاه‌های ورزشی، سایر مشاغل و صنوف می‌توانند با رعایت همه پروتکل های بهداشتی از روز شنبه فعالیت خود را آغاز کنند.
او افزود: به آن دسته از واحدهای تولیدی و صنفی که تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت نشده‌اند نیز تاکید می‌شود با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت ثبت‌نام و دریافت کد مربوطه است هرچه سریعتر اقدام کنند تا در ادامه با مشکل مواجه نشوند.
معاون استاندار فارس تصریح کرد: بخش‌های تولیدی و عمرانی هم که در ایام نوروز به شکل داوطلبانه فعالیت‌های خود را متوقف کردند می‌توانند فعالیت خود را با رعایت تمام اصول و موارد بهداشتی و پروتکل‌ها از سرگیرند.
وی اضافه کرد: کمیته بازرسی با محوریت اداره کل بازرسی استانداری و با حضور بازرسان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت، نیروی انتظامی، تعزیرات و اتاق اصناف شکل گرفته نیز از واحدهای در حال فعالیت بازدید خواهند داشت و هر واحد صنفی که موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت نکرده باشد تعطیل و پلمب خواهد شد.
قاسم‌پور گفت: ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین مصوب کرد که شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی در استان به کارفرمایان و سازندگان اعلام کنند که مسئولیت ایمنی و بهداشت کار و محیط زیست در کارگاه‌های ساختمانی برعهده کارفرمایان و سازندگان است و ضمن استفاده از حداقل نیروی‌کار و جلوگیری از تجمع غیرضروری نیروی‌کار، ابزار و امکانات لازم مراقبتی و بهداشتی را نیز در محیط‌های کار فراهم کنند.
وی اظهار داشت: هرگونه سهل‌انگاری و کوتاهی از سوی کارفرمایان و سازندگان در این زمینه پیگرد قانونی به دنبال خواهد شد و به شهرداری‌ها نیز تاکید شده که با کمک مراجع بهداشتی و قضایی از فعالیت کارفرمایان بی‌مبالات و غیرمسئول و کارگاه‌های غیربهداشتی جلوگیری کنند.
قاسم‌پور، با اشاره به تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ادارات کل متولی واحدها و شرکت‌های تولیدی و پروژه‌های عمرانی نظارت کامل بر اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند داشته باشند و ضمن ارائه آموزش به کارکنان و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وسایل لازم بهداشتی را نیز در اختیار آنها قرار دهند.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: از مدیران بخش حمل و نقل اعم از راهداری و شهرداری‌ها نیز خواسته شده که کنترل، بازرسی و نظارت کامل را داشته باشند تا استفاده مردم از تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت مجموعه‌های متولی انجام شود.
قاسم‌پور، با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان افزود: در این زمینه نیز مقرر شد که بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فعلا برنامه‌ها، تجمعات و مجالسی برگزار نشود اما اگر در این فاصله ستاد ملی مصوبه جدیدی داشته باشند اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل اردیبهشت و در پیش بودن هفته شیراز، به شهرداری شیراز تاکید شده که هیچ برنامه‌ای برای این هفته نداشته باشد و فرمانداران شهرستان‌های داراب و فیروزآباد نیز تدبیر کنند که در این ایام جشنواره گل محمدی برگزار نشود تا تجمع جمعیت شکل نگیرد.
او تصریح کرد: مصوبات قبلی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خصوص مراکز اقامتی و هتل‌ها پابرجا است و به هموطنان توصیه می‌شود برای سفر به استان فارس برنامه‌ریزی نداشته باشند.
معاون استاندار فارس افزود: به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ویژه شهرداری شیراز تاکید شده که نسبت به سالم‌سازی محیط، گندزدایی و ضدعفونی معابر شهری به ویژه معابر شلوغ و پرتردد اقدام کرده و بحث تفکیک زباله‌ در خانواده‌هایی‌ که دارای بیمار کرونایی هستند نیز به منظور جلوگیری از شیوع بیماری همچنان دنبال شود.
قاسم‌پور گفت: با توجه به اینکه در فصل برداشت گندم قرار داریم به دستگاه‌ها و مسئولان متولی تاکید شده ضمن نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش‌های لازم را به نیروها و کارکنان خود ارائه کرده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس در مراحل مختلف برداشت، حمل و نقل و ذخیره‌سازی در سیلوها را اتخاذ کنند.
وی، ضمن تاکید بر لزوم رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند و پرهیز شهروندان از ترددهای غیرضروری اظهار داشت: قطعا اگر مداخله‌های قوی نیمه اول اسفند و تصمیم‌گیری به موقع و قاطع استاندار فارس و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نبود امروز شرایط در استان و شیراز به گونه‌ای دیگر بود و بیمارستان‌ها نمی‌توانستند پاسخگو باشند.
وی افزود: افزایش انجام تست کرونا و بیماریابی قوی در استان که منجر به افزایش آمار تعداد مبتلایان شده نیز به قطع زنجیره شیوع کمک بسیاری خواهد کرد.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۱۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.