غذاهای مخصوص فصل بهار

استاد دانشگاه شیراز و دکترای فیزیولوژی ورزشی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه در این فصل، هوا گرم تر می‌شود و رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند، بهتر است غذاهایی که ساده و اجزا و ترکیبات کمتری دارند، مصرف شود.

به گزارش ایران ریپورتس، دکتر رشید فرد، استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه فصل بهار گرم و تر است، گفت: رعایت برخی نکات در فصل بهار برای همه مردم با هر مزاجی توصیه می شود. برای مثال، بهتر است در این فصل مصرف برخی غذاها مثل شیرینی‌ها، گوشت‌ها، غذاهای حاوی ادویه‌جات نظیر غذاهای تند باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: همزمان با شروع فصل بهار شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدن مان هستیم؛ تغییراتی که نه تنها محیط اطراف زندگی ما را تحت شعاع خود قرار می دهد بلکه بر چگونگی و عملکرد اندام ها و دستگاه های درونی بدن نیز موثر است.

دکتر رشید فرد، دکترای فیزیولوژی ورزشی، ادامه داد: مهم‌ترین عامل در شاد بودن و شاد زیستن، سلامت کامل جسمی و روحی است و یکی از ارکان مهم سلامت، تغذیه صحیح و پیروی از برنامه غذایی کافی، متعادل و مناسب است.

در فصل بهار به علت طولانی شدن روزها، امکان پیاده‌روی در خارج از منزل بیشتر است و این امر موقعیت مناسبی برای پیاده‌روی و تحرک بیشتر ایجاد می نماید که در نتیجه، می تواند موجب پیشگیری از افزایش وزن، چاقی و تبعات نامطلوب آن گردد. به طور کلی هوای لطیف و مناسب بهاری موجبات بیرون رفتن بیشتر از خانه و تحرک بیشتر را فراهم می‌کند.

روزهای بلند بهاری و فواصل طولانی بین وعده‌های اصلی غذایی، به خصوص بین وعده ناهار و شام موجب افزایش اشتها برای صرف غذا می‌شود که می‌تواند دو پیامد داشته باشد: استفاده از تنقلات اکثراً ناسالم آماده و فرآوری شده، پرخوری و استفاده از غذاهای پرکالری (به علت گرسنگی) در وعده‌های اصلی غذایی که هر دو این موارد موجب افزایش وزن و بروز چاقی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

دکتر رشید فرد افزود، فصل بهار از نظر مزاج، اعتدال دارد یعنی غلبه ای بر روی طبع سردی و گرمی، تری و خشکی ندارد، با این وجود برخی اعتقاد دارند که طبع بهار گرم و تر است.

او ادامه داد: متخصصین طب سنتی اسلامی بر این عقیده اند که پاک سازی بدن از مواد زائدی که متعاقب  مصرف غذاهای انرژی زا و گرم در فصل زمستان ایجاد شده اند ضروری است به این دلیل که با گرم شدن تدریجی هوا در بهار و تابستان، این مواد در بدن تبدیل به سموم و بسیار مضر می شوند.

سمیه رشید فرد در ادامه این مطلب به نکته اشاره کرد و افزود: برای لذت بردن از طراوت بهاری و جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون، استفاده از یک رژیم غذایی سبک را توصیه میشود.

بهترین مواد خوراکی در فصل بهار

وی در مورد خوردنی ها در این فصل نیز این چنین می گوید: از بهترین خوراکی هایی که با مزاج فصل بهار سازگاری دارد، استفاده از کاهو سکنجبین و آش های ساده و رقیقی است که در تهیه آنها از برنج و سبزیجات استفاده شده باشد.

رشیدفرد ادامه داد: نوشیدنی های مناسب فصل بهار شربت خیار و سکنجبین، شربت زرشک و نارنج و شربت لیمو است که می توان با آنها از مهمانان نوروزی پذیرایی کرد. البته در افرادی که از مشکلات معده رنج می برند یا سوء مزاج سرد دارند باید در مصرف این شربت ها احتیاط کنند. بهتر است در فصل بهار از ادویه ها و گوشت به میزان کمتری استفاده شود.

پرهیزهای غذایی فصل بهار

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که در فصل بهار از چه موادغذایی باید پرهیز کرد، گفت: مضرترین امر برای بدن، خوردن غذای جدید بوده درحالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد، ایشان افزود: برای این که حجم مواد زائد داخل بدن را افزایش ندهیم بهترین راهکار، پرهیز از پرخوری و درهم خوری است.

او با اشاره اینکه افرادی که مشکلات معده و مفاصل نداشته می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند، او بیان کرد: افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا این که زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده بهتر بوده از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مانند شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.

مقابله با خواب‌آلودگی در فصل بهار

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حالت خواب‌آلودگی در فصل بهار معمولاً به علت آلرژی فصلی در برخی افراد بروز می‌کند. لازم به ذکر است که کمبود بعضی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و برخی از انواع ویتامین‌های گروه B می‌تواند ایجاد حالت خواب‌آلودگی، ضعف، سستی و کرخی و بی‌خوابی در افراد بنماید.

دکتر رشید فرد در این زمینه افزود: برای پیشگیری از این قبیل اختلالات عصبی می‌توان در فصل بهار از موقعیت خاص این فصل یعنی وفور بیشتر منابع ویتامین‌ها (عمدتاً سبزیجات و میوه‌های تازه) استفاده نمود، البته مصرف غلات با سبوس، جوانه گندم، ماهی، مغز دانه‌ها، البته به صورت بدون نمک نیز به علت دارا بودن انواعی از ویتامین‌های گروه B که در سلامت سیستم عصبی موثرند در پیشگیری از عوارض فوق‌الذکر موثرند.

به گفته وی، بسیاری از افراد برای پیشگیری و درمان خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، حالت سستی، خستگی و کرخی، از انواع قرص‌های مسکن استفاده می‌کنند. بهتر است به جای مصرف انواع قرص که عمدتاً عوارض جانبی دارد، از تغذیه صحیح، سالم و متنوع که منبع خوبی از مواد مغذی مفید است، استفاده نمود.

دکتر سمیه رشید فرد در پایان این گفت و گو تصریح کرد: پیشنهاد می شود در این فصل سرسبز و زیبای طبیعت، از موقعیت‌های مفید استفاده کرده و با تغذیه صحیح و متنوع و نیز فعالیت ورزشی مناسب و پیاده‌روی منظم روزانه و در صورت امکان کوهنوردی به حفظ سلامت جسمانی و ذهنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و طول عمر توام با سلامت و شادی خود کمک نماییم.

خبرنگار/ فاطه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.