عدالت محوری، و حضور پررنگ تر اقوام و عشایر در رسانه ملی

با توجه به حضور اقوام مختلف در فارس، جشنواره رسانه ای اقوام و عشایر کشور، در فارس،استان رنگین کمان اقوام ، تا پایان سال برگزار شود.

مدیران عشایر فارس، ، با دکتر پهلوانیان مدیرکل صدا وسیمای استان فارس دیدار کردند.
در این نشست که دکتر کریمی مدیرکل امورعشایر فارس، سرهنگ شکوهی فرمانده سپاه عشایر فارس، مهندس رضازاده چگینی مدیر آموزش و پرورش عشایر، و نمایندگانی از اقوام مختلف استان حضور داشتند، از خدمات و تلاش‌های ،صدا و سیما ی فارس در حوزه اقوام و عشایر تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی صداوسیمای فارس،
دکتر پهلوانیان در این دیدار گفت:
حضور عشایر و اقوام مختلف، با گویش‌ها و زبان‌های مختلف، سبک زندگی و پوشش متنوع، آداب و رسوم و سنن ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، و… به قدری در استان فارس متنوع و رنگارنگ است که، این استان را به رنگین کمان اقوام بدل کرده است.

وی از جامعه عشایری،بعنوان مصداق بارز شعار سال دانست، و افزود؛ عشایر ، مردمانی نجیب، پویا و مولد هستند که، تک تک اعضای یک خانوار، مستقیم و غیر مستقیم در تولیدات عشایر اعم از، صنایع دستی، تولید انواع محصولات دامی و لبنی، مشارکت دارند. این مصداق بارز شعار جهش تولید با مشارکت مردم است.
وی با اشاره به دوران تحول رسانه ملی با تاکید بر دو اصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری گفت؛ صدا و سیمای فارس ، صدای همه قومیت های مختلف در استان است، و این حوزه از تنوع، و ظرفیتهای بالایی ، برای تولید و برنامه سازی دارند . و در این دور از مدیریت، تلاش شده است، جایگاه همه اقوام و عشایر استان فارس بنحو شایسته تر از گذشته دیده شوند،
و ظرفیتهای کم نظیر آنها که در استان، مورد غفلت واقع شده، و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته از طریق رسانه ملی جریان سازی ، و برای معرفی این ظرفیت‌ها، برنامه های مختلفی در حوزه های مختلف صدا، سیما، خبر، و فضای مجازی تولید و پخش شود.
وی ابراز امیدواری کرد :
باهمکاری نهادهای مختلف جشنواره رسانه ای اقوام و عشایر کشور، به مرکزیت فارس، تا پایان سال برگزار شود.

دکتر پهلوانیان با اشاره به اقدامات شاخص، این مرکز، با محوریت اقوام و عشایر در این دوره از مدیریت، از مهرماه سال 1401 تاکنون گفت :
انتصاب مشاور اقوام و عشایر در صدا و سیمای فارس، و بازدید شورای معاونین مرکز از مناطق عشایری، باهدف آشنایی با سبک زندگی عشایر کوچنده، و توانمندی ها و مشکلات آنها ، اولین اقدام در این دوره از، مدیریت مرکز فارس عنوان کرد و تشریح کرد؛
در حوزه صدا، 43 عنوان برنامه در 1379قسمت، در حوزه سیما 55 عنوان برنامه، در 884 قسمت، و در حوزه خبر نیز، 850 خبر، و گزارش خبر که، سه گزارش از کتابخوانی عشایر در جشنواره های ملی حائز رتبه برتر شد.
وی در ادامه اقدامات انجام شده در صدا و سیمای فارس بامحوریت اقوام و عشایر فارس گفت‌‌‌؛
در مناسبت‌های مختلف بویژه در انتخابات سال گذشته ، نقش اقوام و عشایر استان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی رسانه ملی، پررنگتر تبیین شد.
و4 قطعه موسیقی در حوزه اقوام تولید شده که، یک قطعه آن، برگزیده جشنواره ملی شعر و موسیقی اقوام شد.

دکتر پهلوانیان یادآورشد؛
برنامه های ایلیاتی، ایل من، طلایه داران اقوام، فارس خانه اقوام ، در کنداکتور پخش است، و مستند رنگواره های کهن بزودی روی آنتن سیمای فارس خواهد رفت.
وی در ادامه گفت؛
تولید مستند،و نمایش های رادیویی ، در دستور کار تولید است، و برای تولید موسیقی و برنامه های فاخرتر و ماندگار تر، و در خور اقوام و عشایر استان ، نیازمند همکاری نیروهای توانمند، و مشارکت خود اقوام استان، در تولید برنامه هاست.

مدیرکل صدا وسیمای فارس
در پایان با اشاره به نقش رسانه در ایجاد وحدت و همدلی، در بین اقوام و عشایر استان تاکید کرد‌؛ نکته‌ای که، برای ما اهمیت دارد ایجاد وحدت و همدلی بین اقوام و عشایر استان است که، تلاش کردیم آنچه که در توان صدا وسیمای فارس است، در برنامه سازی به همه اقوام و عشایر استان توجه، و برنامه های مختلفی تولید و پخش شود.

در پایان این نشست به پاس قدردانی از پررنگتر شدن جایگاه اقوام و عشایر فارس در این دوره از مدیریت صدا و سیمای فارس، لوح تقدیر دکتر نادری رئيس سازمان امور عشایر ایران، به دکتر پهلوانیان مدیرکل صداوسیمای فارس اهدا شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.