شفاف سازی در خصوص طرح دوچرخه های هوشمند اشتراکی

یکی از اهداف طرح های جامع حمل و نقل، کاهش سفرهای درونشهری با وسایل حمل و نقل موتوری و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه است.

مزایای طرح دوچرخه های هوشمند اشتراکی و اثرات مثبت آن:

یکی از اهداف طرح های جامع حمل و نقل، کاهش سفرهای درونشهری با وسایل حمل و نقل موتوری و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه است. طبق افق ۱۴۰۴ میزان استفاده از دوچرخه در شهر شیراز باید به بیش از ۶ درصد برسد و اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی در این راستا است. همچنین استفاده از دوچرخه مزایای زیست محیطی مثل کاهش آلودگی هوا و مزایای اجتماعی و فرهنگی نظیر تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه همچون شهرهای پیاده مدار دنیا دارد. از سوی دیگر این پروژه از نظر مالی نیز در جنبه های مختلف از جمله کم کردن هزینه های حمل و نقل عمومی قابل بررسی است.

نحوه تنظیم قرارداد و آیا ایراداتی به قرارداد وارد است؟

در نگاه نخست برخی این ایراد را وارد می دانستند که چرا به سرمایه گذار مبلغ ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، اما این موضوع در زمان بررسی شورا از جنبه های مختلف مدنظر قرار گرفت. مجموعه شورا و شهرداری تلاش کردند تا شهروندان شیرازی مبلغ اولیه کمتری نسبت به استفاده کنندگان در تهران بپردازند. استفاده کنندگان در تهران برای ثبت نام دوچرخه های هوشمند اشتراکی ملزم به پرداخت حداقل ۱۵۹ هزار تومان هستند اما این میزان در شیراز با گفتگوها و تلاش های انجام شده ۲۱ هزار تومان است. همچنین سرمایه گذار میلیاردها تومان برای خرید و وارد کردن دوچرخه، راه اندازی نرم افزار، تامین نیروی انسانی و هزینه های مرتبط با تعمیر و نگهداری متقبل شده است و این مبلغ به عنوان ودیعه به شرکت پرداخت و در قبال آن ضمانتامه گرفته شده است. شهرداری ضمانت نامه را با تعهد پرداخت در سررسید یک ساله و به عنوان ودیعه پرداخت کرده و این ضمانت نامه قابل برگشت است.

از سوی دیگر این موضوع را برخی از افراد مطرح می کنند که چرا با سرمایه گذار قرارداد منعقد شد و آیا نیازی به اعلام فراخوان و دعوت از سرمایه گذاران مختلف نبود؟ در پاسخ باید گفت که دوچرخه های هوشمند نسل چهارم در کشور برای اولین بار توسط این شرکت ارائه شد، برخی از فناوری های آن انحصاری است و به استناد آیین نامه معاملاتی شهرداری موضوعات انحصاری قابلیت ترک تشریفات را دارد.

قراداد با شرکت مزبور با مشورت و پس از رای گیری در کمیسیون ها و صحن شورا انجام شد و هیچگونه شائبه حمایت و سفارش قابل پذیرش نیست و حجم سرمایه گذاری طرف قرارداد نیز برای هر شخص بی طرفی قابل قبول است.

جدول زمان بندی ارائه دوچرخه ها از دیگر موارد مطرح شده است که طبق جدول زمان بندی باید تا ۱۸ آبان ماه ۲۶۰۰ دوچرخه تهیه و ارائه شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و جمع آوری دوچرخه ها در برهه ای از زمان جدول زمانبندی رعایت شده و در حال حاضر دو هزار دوچرخه در شیراز فعال است.

یکی دیگر از ایرادات در اجرای قرارداد، اختلاف مبلغ هفتاد و پنج میلیون تومان در مبلغ قرارداد و مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز بود. لازم به ذکر است که شهرداری براساس مصوبه شورا عمل کرده و مبلغ ذکر شده در قرارداد را به سرمایه گذار پرداخت نکرده و طبق قرارداد باید ۷۵ میلیون تومان دیگر پرداخت شود که موضوع در کمیته راهبردی صورتجلسه شده  و در حال مرتفع شدن است.

در اختیار گذاشتن تابلو به شرکت، فقط برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه بوده و این موضوع درآمدی برای شرکت ندارد.

تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری برای راه اندازی دوچرخه های اشتراکی و تحقق این هدف با کمترین مانع برای سرمایه گذار طبق توصیه های مقام معظم رهبری بر رفع موانع سرمایه گذاری، انعقاد قرارداد در اسرع وقت با توجه به تورم، گران شدن دلار و مشکلات ورود دوچرخه و کم کردن هزینه های تعمیر و نگهداری از دوچرخه ها برای شهرداری از جمله دیگر مزایای مالی این پروژه است.

لازم به ذکر است که مقرر شده با برگزاری جلسات مشترک بین شهرداری و شرکت طرف قرارداد و طرح موضوعات در کمیته راهبردی مسایل و ابهامات مطرح شده برطرف شود.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.