شعار روز جهانی بهداشت 2024: سلامت من، حق من

سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۴ شعار My health, my right (سلامت من، حق من) را در نظر گرفته است که بر اهمیت حق دسترسی به خدمات بهداشتی و حفظ سلامت فردی تأکید دارد.

_ به گزارش ایران ریپورتس، دکتر حسین شکاری رئیس شبکه بهداشت و درمان فراشبند در این خصوص گفت: روز جهانی بهداشت هر سال در روز ۷ آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) همزمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.

وی ادامه داد: روز جهانی بهداشت هر سال به منظور افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت سلامت برگزار می‌شود. سازمان جهانی بهداشت «WHO» یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مرتبط با سلامت در سطح جهان فعالیت می‌کند.

دکتر شکاری تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران  امر بهداشت همواره  به عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مد نظر بوده است چنانکه فصل بیست و پنجم  قانون” بر نامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور” به  بهداشت و درمان  اختصاص داده شده است.

او در خصوص سلامتی نیز این چنین می گوید: سلامتی یکی از برترین نعمت هایی است که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است. رعایت تمامی اصول و ضوابط بهداشت فردی و اجتماعی درصد ابتلای انسان به بیماری و امراض گوناگون را تا حد امکان منتفی می نماید البته تندرستی فقط سلامت جسم نیست ، بلکه سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه هم اهمیت زیادی دارد.

تاریخچه روز جهانی بهداشت

به گفته دکتر شکاری، در مورد روز جهانی بهداشت، ابتدا باید در مورد ایجاد سازمان جهانی بهداشت به‌طور کلی صحبت کرد. در دسامبر ۱۹۴۵، مقامات برزیل و چین پیشنهاد ایجاد یک سازمان بین‌المللی بهداشت را دادند که فراگیر و کاملاً مستقل از هر قدرت دولتی باشد. سال بعد در نیویورک، در جولای ۱۹۴۶، اساسنامه سازمان بهداشت جهانی تصویب شد. این قانون اساسی در هفتم آوریل ۱۹۴۸ به اجرا درآمد، زیرا ۶۱ کشور برای تأسیس سازمان غیردولتی توافق نامه امضا کردند.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از اولین اقدامات رسمی WHO، روز جهانی بهداشت تعیین شد. نخستین بار در ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۹ این روز انتخاب شد اما تاریخ آن بعداً به هفتم آوریل، روز تأسیسWHO، برای تشویق مشارکت دانش آموزان تغییر یافت.

او افزود: از سال ۱۹۵۰، هر سال موضوع متفاوتی برای این روز و توسط مدیرکل فعلی WHO بر اساس پیشنهادات دولت‌ها و کارکنان عضو انتخاب می‌شود. روز جهانی بهداشت فرصتی جهانی برای تمرکز بر مسائل مهم بهداشت عمومی فراهم می‌کند که جامعه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هدف از نامگذاری روز جهانی سلامت

 مسئول حوزه سلامت شهرستان فراشبند در خصوص هدف از نامگذاری این روز این چنین می‌گوید: روز جهانی سلامت هر سال در روز تاسیس سازمان جهانی سلامت جشن گرفته می شود. این روز در سال 1950 نامگذاری شد و هدف آن معطوف کردن توجه ها به مسئله سلامت جهانی است. سازمان جهانی سلامت همه مردم از هر ناحیه از دنیا را به این پدیده بین المللی فرا می خواند.

وی خاطرنشان کرد: سلامت جهانی یعنی اهمیت دادن به سلامت تک تک مردم. در این روز قدم های موثری برای سلامت مردم برداشته می شود و به رژیم غذایی و مولتی ویتامین ها اهمیت زیادی می دهند.

شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴

این مسئول حوزه سلامت گفت‌‌‌: سال ۲۰۲۴ مصادف با هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس WHO است و شعار «سلامت من، حق من» به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب شده است که بر حقوق اساسی بشر شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید دارد.

دکتر حسین شکاری ریئس شبکه بهداشت و درمان فراشبند در پایان خاطرنشان کرد: برای رفع چنین چالش‌هایی، موضوع روز جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.

وی ادامه داد: این شعار برای حمایت از حق هر فرد در هر جایی برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش و اطلاعات، همچنین آب نوشیدنی ایمن، هوای تمیز، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کاری مناسب و محیطی و آزادی از تبعیض، انتخاب شده است.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.