شعارنویسی بر استودان‌های تاریخی مرودشت

استودان‌های تاریخی مرودشت مورد هجمه گروهی قرار گرفته و بر پایین آن شعارنویسی کردند.

به گزارش ایران ریپورتس، استودان یا استخواندان که از دو بخش استو به معنای استخوان و دان به معنای جایگاه تشکیل شده، حفره هایی در دل کوه های عمدتا سنگی بوده که از زمان های پیش از تاریخ و بعدها در دوره ایلامیان و حتی تا دوره هخامنشیان، اشکانیان و پارت ها برای قرار دادن استخوان های مردگان مورد استفاده قرار می گرفته، محلی که درون گودالی کوچک حفر می کرده و در آن استخوان ها را می گذاشتند.

قرار دادن استخوان ها در استودان ها که در آیین پیشینیان رسم و رسوم خود را داشته که در عهد ساسانی نوشته هایی مذهبی و حتی نام فرد بر آن نوشته می شده است.

همچنین گفته شده این آیین به پاسداشت چهار آخشیج سپند متشکل از آب، باد، خاک و آتش صورت می گرفته است.

این استودان ها در برخی نقاط کشور همچنان برای ما به یادگار مانده که یکی از این مناطق، کوه مهر و کوه حسین در شهرستان مرودشت استان فارس است، استودان هایی که اگرچه بسیار ارزشمند و منحصر بفرد هستند اما متاسفانه همچون بسیاری از دیگر آثار تاریخی و میراثی کشور، توجه چندانی به ان نشده و به درستی نگهداری و حفاظت نمی ‌شوند و بیشتر آن ‌ها به حال خود رها شده و دستخوش نابودی قرار گرفته اند.

تنگ زندان از استودان های منطقه مرودشت است که به جای مانده از عهده ساسانیان و پساهخامنشی بوده که از لحاظ علمی و تاریخی ارزش بالایی را دارا می باشد .

طبق نظر کارشناسان این حوزه، استودان های تنگ زندان متعلق به بومیان منطقه به نام طایفه «پَرَتَرَکَه» بوده است.

از ویژگی ‌های این اُستودان ها، وجود تزیینات تراشیده شده، نیم ستون و سنگ نگارۀ آن است. در دل کوه، ۵ اُستودان کَنده کاری شده که ۴ عدد آن ‌ها متعلق به دوره ساسانی و یکی مربوط به خاندان بومی پارس و پسا هخامنشی (پس از دوره هخامنشیان) است.

استودان ‌های نامدار به تنگ زندان پیشتر به وسیلۀ «لویی واندِنبِرگ»، شناسایی و مطالعه شده و بدون تعیین حریم است. این مجموعه با نام «استودان تنگ زندان» مربوط به دوره ساسانی با شماره ۱۳۳۳۸ در ۲۲ مردادماه ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست یادمان ‌های ملی به ثبت رسیده است.

متاسفانه در اقدامی نابخردانه و زشت، گروهی بر پایین استودان ‌های نامدار به تنگ زندان مرودشت با رنگ شعار نویسی کرده و این آثار تاریخی را خدشه دار کرده و چهره زشت و زننده ‌ای را به نمایش گذاشته اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد می ‌آورد.

انتهای پیام /

Leave a Reply

Your email address will not be published.