سلامت دهان – پنجره‌ ای به سلامت عمومی شما

کارشناس دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند : سلامت دهان و دندان شما مهم تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. بیاموزید که چگونه سلامت دهان، دندان‌ها و لثه ها می‌تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

به گزارش ایران ریپورتس، طيبه کرمی کارشناس بهداشت دهان و دندان با اشاره به پویش 3 روزه سلامت دهان و دندان افزود: سلامت دهان و دندان شما مهمتر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. بهتر است بدانید که چگونه سلامت دهان، دندان ها و لثه ها می توانند  بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارند.

وی ادامه داد: آخرین پژوهش های پزشكي نشان  میدهد كه دهان پنجره ای رو به سلامت است اما افراد سالمند در معرض خطر بيماری های مزمن دهان از جمله افتادگی دندان، عفونت های دندان، ضايعات مخاطی خوش خيم و سرطان دهان هستند.

او افزود: سلامت دهان شما مهم تر از چیزی است که فکرش را بکنید. آیا می دانسته اید که سلامت دهان شما نشانه هایی از سلامت عمومی شما را نشان می دهد، یا اینکه مشکلات دهانی شما می توانند روی بقیه بدن شما تأثیر بگذارند؟ سعی کنید با یادگیری چیزهای بیشتر در مورد ارتباط بین سلامت دهان و سلامت عمومی بدن، بیشتر مراقب خودتان باشید.

وی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین سلامت دهانی و سلامت عمومی بدن وجود دارد، گفت: مانند دیگر قسمت های بدن، دهان شما مملو از باکتری است که اکثر آنها بی ضرر هستند. اما دهان شما ورودی دستگاه گوارش و مجرای تنفسی شما است، و اکثر باکتری هایی که از راه آن وارد بدن می شوند می توانند منجر به بروز بیماری شوند.

این کارشناس دهان و دندان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی، سیستم دفاعی طبیعی بدن و مراقبت های خوب بهداشتی دهان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارند. با این حال، بدون مراقبت های بهداشتی دهان، باکتری می تواند به سطوحی برسد که قطعاً منجر به بروز عفونت های دهانی، مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه خواهد رسید.

وی در خصوص اینکه چه مشکلاتی می توانند به سلامت دهان ربط داده شوند، تصریح کرد: سلامت دهان شما با بیماری ها و شرایط متعددی ارتباط دارد، از جمله، ذات الریه یا پنومونی، بارداری و مشکلات زایمان و بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.

کرمی با اشاره به اینکه چگونه می توان از سلامت دهان محافظت کرد، گفت: برای محافظت از سلامت دهان، بهداشت دهانی خود را به صورت روزانه رعایت کنید. حداقل دو مرتبه در طول روز دندان های خود را با یک مسواک که فرچه های نرمی دارد و با استفاده از خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید. هر روز نخ دندان بکشید. برای زدودن ذرات غذای به جا مانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه استفاده کنید.

وی افزود: رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف غذاهای حاوی قند افزوده را محدود کنید. هر سه ماه مسواک خود را تعویض کنید و اگر فرچه های آن ساییده شده و از هم باز شده اند، این کار را زودتر انجام دهید. برای چکاپ های دندانپزشکی و پاکسازی های تخصصی به طور منظم برنامه ریزی کنید. از مصرف تنباکو خودداری کنید.

کرمی کارشناس دهان و دندان با شاره به اینکه توجه به سلامت دهان و دندان از بدو تولد آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: دهان و دندان بخش مهم و ویژه‌ای در بدن است و توجه به سلامت آن اهمیت بسیاری دارد، چنانکه در نبود آن، سلامتی کل بدن تامین نمی‌شود

وی بر اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان از بدو تولد و تمیزکردن محیط دهان کودک حتی پیش از رویش دندان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: از سن رویش دندان‌ها که معمولا حدود شش ماهگی است، تمیزکردن دندان‌های کودک با پارچه تمیز یا مسواک انگشتی اهمیت پیدا می‌کند.

او با اشاره به نقش موثر تغذیه بر سلامت دندان‌ها، ادامه داد: الگوی تغذیه‌ای کودکان در خانواده و از همان سنین ابتدایی شکل می‌گیرد و تمایل ذائقه به یک رژیم غذایی مناسب با میزان محدود مواد قندی و حاوی موادی مانند کلسیم و فسفر که در استحکام دندان‌ها موثر بوده و معمولا در مواد لبنی یافت می‌شوند، باید از همان دوران کودکی شکل بگیرد.

طيبه کرمی در خاتمه کلام افزود: دارا بودن دانش و آگاهی کافی در ارتباط با سلامت دهان و برخورداری از مهارت و توانایی لازم در نحوه استفاده از این دانش برای بهبود سلامت دهان، آگاهی از اصول خود مراقبتی در رعایت بهداشت دهان و دندان و اهمیت دادن به مقوله پیشگیری در این حوزه، مانند نحوه و زمان مناسب استفاده از مسواک و نخ دندان، اهمیت استفاده از خمیردندان و دهان ‌شیوه‌ های دارای فلوراید و نقش مراقبت‌های پیشگیرانه در حفظ سلامت دندان‌ها، همچون زدن فلوراید به دندان‌ها یا شیار پوش کردن آنها را می‌توان به‌عنوان تعریف درستی از سواد سلامت دهان و دندان مطرح کرد

وی در پایان تاکید کرد: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت ارتقای سطح سواد سلامت دهان و دندان جامعه بهره گرفته و آگاهی مردم را در خصوص نوع خدمات پیشگیرانه‌ای که می‌توانند دریافت کنند، حق انتخابی که میان انواع خدمات بهداشتی و درمانی دارند و اولویت دادن به حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان خود نسبت به بحث زیبایی که امروز جلوه بیشتری پیدا کرده است، افزایش دهیم.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.