ریش و قیچی در دستان اصولگرایان

اصولگرایان که با پیروزی بزرگی مجلس را تصاحب کرده اند، میتوانند با عملکرد خود شاهد دوام این پیروزی ها باشند.

ایران ریپورتس98// حال این روزهای جریان اصلاحات در کشور خوب و دچار یک آشفتگی بعد از باخت سنگین در انتخابات دوم اسفندماه 98 شده است.

دم خروس این آشفتگی را عبدالواحد موسوی لاری، نائب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نشان داد و بعد از آن بود که شاهد موضع‌گیری‌های مختلف از درون و بیرون این جریان سیاسی بودیم.

برخی همچون صادق زیباکلام اصلاحات را مرده عنوان کرده و برخی دیگر به محمدرضا عارف تاخته و درپی ایجاد تشکیلاتی جدید برای احیای گفتمان اصلاح طلبی میباشند.

سال 98 برای اصلاح طلبان همانند سال 94 برای اصولگرایان میباشد، در آن زمان اصلاح طلبان پیروز قاطبه انتخابات مجلس بودند و اصولگرایان سردرگم که مشکل از کجاست و در ادامه نیز پس از انتخابات های 92 ریاست جمهوری و 94 مجلس و با وجود تشکیل و تغییر نام های متوالی، انتخابات ریاست جمهوری 96 را نیز به اصلاح طلبان واگذار کردند.

پس از چند شکست اصولگرایان به وحدت بیش از پیش توجه کرده و جلسات هم‌افزایی خود را از مدتها پیش از انتخابات دوم اسفندماه آغاز کردند تا بتوانند فاتح مجلس یازدهم شوند که این وحدت با ناکامی ها، بی برنامگی ها و عملکرد ضعیف دولت و مجلس که به نام اصلاح طلبان میباشد، پیروزی سنگین اصولگرایان را بر رقیب خود رقم زد.

تحلیل های بسیاری درپی پیروزی اصولگرایان شده اما آنچه مهم است اینکه مردمی که به اصلاح طلبان در انتخابات های گذشته اقبال کرده بودند، اینبار از آنان روی برگرداندند تا با حضور اصولگرایان در راس مجلس و به احتمال بسیار زیاد در راس قوه مجریه در انتخابات 1400، شانس را به جناح دیگر کشور داده تا بلکه اوضاع کشور را سروسامان دهند.

نکته قابل توجه در این میان نقد درون گفتمانی برخی از اصلاح طلبان و پوست اندازی این جریان سیاسی در کشور میباشد که بسیاری این مهم را با عبور از برخی چهره های شناخته و پیرشده این جریان نظیر محدرضا عارف توامان میدانند ولی به نظر اینکه دیگر اصلاحات مرده باشد و یکه تازی در کشور در دست اصولگرایان باشد، زیاد درست و منطقی بنظر میرسد.

البته وجود رقیب در هر عرصه نیاز مبرمی میباشد که برای هردو فواید بسیاری دارد که درخصوص احزاب میتوان به وجود نظارت و نقد طرف مقابل اشاره کرد که اگر جایی از چارچوب خارج شده فرد و گروهی برای تذکر و نقد وجود خواهد داشت.

باتوجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در سال آینده خواهیم داشت و هم‌اکنون بیشتر این کرسی‌ها در اختیار اصلاح طلبان میباشد، پیش بینی ها از چرخش قدرت در این انتخابات نیز حاکی می باشد تا فرصت بیش از پیش به اصولگرایان روی آورد، حال خود آنان هستند که میتوانند با عملکرد خود موجب ثباتشان در راس امور کشور بوده و یا همچون جریان رقیب، پس از گذر یک دوره، امور را مجدد به جریان رقیب که احتمالا با تغییراتی زیاد برای مقابله خواهد آمد، تحویل دهند.

اگر اصولگرایان همانند نقدهایی که به اصلاح طلبان در مجلس و دولت داشته مبنی عدم کارآیی، بی برنامگی و عدم تخصص، با برنامه، استفاده از افراد متخصص و متعهد بتوانند اوضاع کشور از جمله وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشند، می توانند به حضور و عمری طولانی تر در عرصه امور قانونگذاری و اجرایی کشور امیدوار باشند، پس ریش و قیچی در دستان خود اصولگرایان میباشد.

در پایان ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که مطالبه گری حق مردم و ملت در یک جامعه و یک وظیفه ی عمومی میباشد که اگر مسئولین و حاکمان جامعه اجازه نقد و مطالبه گری را از ملتش سلب کند، حاکمانی زورگو و دیکتاتور خواهند بود اللخصوص جامعه اسلامی که پیرو مکتب  رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) است که فرموده اند: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مسؤول عَنْ رَعیتِه» تمام افراد شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستید و تمام شما نسبت به تمام خودتان مسئولید.

تعبیرى از این بالاتر ممکن نیست، ایجاد نوعى تعهد و مسئولیت مشترک میان افراد مسلمان براى حفظ و نگهدارى جامعه اسلامى بر مبناى تعلیمات اسلامى که این، همان مطالبه گری است. لذا وظیفه همه ما اینست در چهارچوب دین و اخلاق اسلامی مطالبه گری کنیم بنحوی که انتقاد سازنده و در ادامه آن انتقاد، راهکار و پیشنهاد اصلاحی هم برای جهت بهبود امور داشته باشیم.

محمد صادقی، فعال رسانه

پایان/

Leave a Reply

Your email address will not be published.