راه طولانی روابط عمومی در ایران

چیزی که بسیاری از متخصصان و کارشناسان روابط عمومی درباره آن توافق دارند این است که جایگاه فعلی روابط عمومی در ایران چندان رضایت بخش نیست و از پتانسیل های موجود به خوبی بهره برداری نمی شود.

ایران ریپورتس98// در عصر حاضر که آن را انقلاب ارتباطات می‌نامند، قدرت هر مجموعه توانایی ایجاد تفاهم و به اشتراک گذاری داشته های آن است اما با این وجود هنوز در بخش های مختلف روابط عمومی، نقصان زیادی وجود دارد.  بسیاری از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی از فقدان ساختارهای مناسب ارتباطی و اطلاع رسانی رنج می برند. تصویری از ماموریت ها و چشم اندازهای روابط عمومی وجود ندارد و به اقتضای روزمره گی و مناسبتی، کارهایی صورت می گیرد و این دور تسلسل همچنان ادامه دارد.

می توان برخی از چالشها و سختی های روابط عمومی در امر اطلاع رسانی را برخاسته از مواردی مانند انحراف از فلسفه وجودی روابط عمومی، دوری از اخلاق حرفه ای، فقدان سیستم باز، نبود نگرش حرفه ای، عدم توازن میان تنوع و گسترش وظایف روابط عمومی با توانایی پرسنل، فرصت سوزی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات، درصد بالای وظایف پیش بینی نشده و انجام آنها بدون برنامه ریزی، کمبود تجهیزات و عدم دسترسی روابط عمومی ها به تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی روز دانست.

در کل باید بگویم تا زمانی که نگاه به روابط عمومی به شکل سنتی باشد و  جایگاه و تشکیلات روابط عمومی در مجموعه های  سازمانی و اداری نامشخص باشد و  روابط عمومی را یک مجموعه خدماتی بدانند و نیروی انسانی متخصص و پژوهش گرانی که بتوانند موضوعات مورد توجه مخاطبان را مطالعه و مسائل مربوط به سازمان  را آسیب شناسی کنند تربیت نشود و بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای روابط عمومی ها تخصیص داده نشود، امر اطلاع رسانی و نشر اخبار و اطلاعات به سختی و کندی انجام خواهد شد و پیشرفتی در صنعت روابط عمومی دیده نخواهد شد.

*حمید جورکش؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شیراز

پایان/

Leave a Reply

Your email address will not be published.