رئيس كل دادگستري استان فارس خبر داد: بخشش اولیاء دم منجر به رهایی محکوم به قصاص شد

همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام موسي كاظم(ع)، رئيس كل دادگستري استان فارس از بخشش كريمانه اولياء دم و رهايي محكوم به قصاص خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس98، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی گفت: حدود ۱۴ سال پیش در شهرستان رستم در پی بروز اختلاف بین دوخانواده درگیری و نزاع رخ داده و نهایتاً در این میان جوانی با سلاح سرد به قتل می رسد.
رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: با تشکیل پرونده و طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی قضایی، نهایتاً رای قصاص نفس علیه قاتل پرونده صادر و مورد تائید دیوان عالی کشور قرار می‌گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از آن شورای حل اختلاف رستم با همراهی خیرین و معتمدین محل با ورود به پرونده و برگزاری جلسات متعدد، زمینه ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت را فراهم کردند و این پرونده همزمان با میلاد باسعادت امام موسی کاظم(ع) منجر به رضایت شکات و رهایی محکوم به قصاص نفس گردید.
رئیس شورای قضایی استان فارس، پرهیز از کینه توزی را نعمت بزرگی دانست و اظهار داشت: اگرچه قصاص، حق اولیای دم است اما گذشت از حق دینی، معامله با خدا است و قطعا فرهنگ گذشت و ایثار، از والاترین ابعاد ارزشی و رفتاری جامعه اسلامی ما است.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اشاره به ۱۷ فقره مصالحه قتل عمد از ابتدای سال جاری تاکنون افزود: شورای حل اختلاف یک نهاد مردمی و بر گرفته از دین مبین اسلام است که به خوبی نقش خودش را ایفاء کرده و منشأ برکات، ثمرات و خیرات زیادی برای مردم بوده است.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان ضمن تقدیر از کرامت انسانی اولیاء دم این پرونده گفت: فرهنگ ایثار و گذشت و رأفت اسلامی یکی از بارزترین شاخصه های جامعه اسلامی است و میزان آزادی مددجویان محکوم به قصاص موید این حقیقت انکارناپذیر است که در مردم کشور ما، انسانیت، اخلاق و نوع دوستی، حتی در مواجهه با یک قاتل نادم از جرم هم نمود داشته و یک ارزش محسوب می شود.
وی ضمن اشاره به کسب رتبه اول صلح و سازش کشور توسط شوراهای حل اختلاف استان فارس اظهار امیدواری کرد با نهادینه شدن، عمومیت یافتن و اشاعه این سنت حسنه، استان فارس همچنان سرآمد اصلاح ذات البین و صلح و سازش در همه زمینه ها باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.