جهادتبیین منجر به تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها شود

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: جهادتبیین باید منجر به تغییر رویکرد‌های آموزشی با هدف داشتن فارغ‌التحصیلانی متخصص و آگاه، در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شود.

حجت‌الاسلام حمید مقامی در آیین اختتامیه دوره اول طرح مباحثاتی و مطالعاتی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب بحث تبیین را یک فریضه فوری و قطعی برشمرده‌اند و روی آن دستور جهاد دادند.

او گفت: این مسئولیت سختی محسوب می‌شود به این دلیل که دشمن با ظرافت بسیار زیادی وارد مرز‌های فکری، اعتقادی افراد خصوصا جوانان شده است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به همین منظور برای دانشجوی نسل امروز باید رویکرد و روش‌های ارائه را کامل تغییر داد؛ نسل جدید توقعاتی دارد که ما باید خودمان را متناسب با نیاز‌های واقعی آن‌ها آماده کنیم.

او گفت: اگر ما بتوانیم این نسل را دریابیم و با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنیم آینده و جامعه خوبی ساخته می‌شود، چون جوانان هوش، اطلاعات گسترده و ارتباطات بسیار وسیعی دارند که این هم فرصت و هم تهدید است که باید از آن نهایت استفاده را کرد.

این مقام مسئول به اهمیت بیانیه گام دوم بین جوانان اشاره کرده و گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب به همه چیز اجتماعی و بسیار عمیق است که پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب باید به مباحث علمی و بنیان‌های فکری ایشان توجه بیشتری کرد.

مقامی گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مملکت را به خوبی مدیریت کردند، چون با علوم مختلف آشنا و نظریه پردازی‌های عمیقی را انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر ما هم بخواهیم در دانشگاه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و موثر واقع شویم باید دانش و دانسته‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

او گفت: در بحث جهاد تبیین نیاز است که دانش و آگاهی‌های خود را بالا برده و با تحلیل‌های قوی بتوانیم متخصصی را از دانشگاه فارغ‌التحصیل کنیم که بتواند همه جانبه فکر کرده و امیدوار باشد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خطاب به اساتید شرکت کننده در این نشست گفت: باید همه ما دست به دست هم داده و آنچه که رهبر حکیم انقلاب از ما خواسته را رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام علی نعیمی، از اساتید حوزه به آزادگی اندیشه رهبر انقلاب به عنوان صاحب اثر ارائه شده در این طرح اشاره کرد و گفت: وقتی به اندیشه‌ها، درجه علمی و معرفتی رهبر معظم انقلاب نگاه کرده، شاهد آن هستیم که طی این سال‌ها هیچ تغییری در تفکرات راستین و اصول فکری ایشان حاصل نشده است.

او گفت: این مسئله ثابت کننده آن است که مواضع ایشان کاملا فنی و دقیق بوده و نشان می‌دهد که ما بر سر سفره معارفی نشستیم که عمق بسیار قابل تأملی دارد به طوری که تاکنون نیز از لحاظ فرهنگی و حوزه تمدنی اسلامی با همین مباحث در حال مدیریت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و گروه معارف نیز گفت: این دوره یک کار بسیار ارزشمند بود که توسط نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد،  این رویداد باعث افزایش مبانی معرفتی اساتید و بروز رسانی حوزه‌های اندیشه‌ای شد.

مریم شمسایی گفت: این دوره در راستای ارتقاء مسائل اخلاقی، معنوی و هویتی نقش بسزایی ایفا کرد که اساتید بتوانند به وسیله آن دارای انسجام فکری و تفکرات نظام‌مند شوند و علاوه بر آن نقش به سزایی نیز در شبهه زدایی و پاسخگویی به شبهات اساتید داشت.

او گفت: اسلام دارای یک منظومه فکری بوده و انقلاب اسلامی هم بر اساس همین منظومه فکری بنا شده است، بنابراین نشانه انقلابی بودن افراد می‌تواند مطالعه و آگاهی باشد.

عضو هیئت علمی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و گروه معارف گفت: رهبر معظم انقلاب تحقق اهداف اسلامی را در ۵ مرحله عنوان فرمودند که تمدن اسلامی نیز یکی از آن‌ها بوده که برای رسیدن به تک تک این مراحل نیازمند تحول است که تحول هم باید در نگاه و اندیشه افراد به وجود آید.

شمسایی گفت: طبق فرمایش امام خمینی (ره) رکن و منشا اساسی تحول در دانشگاه‌ها، اساتید هستند.

حجت‌الاسلام عبدالله غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز طرح مباحثاتی و مطالعاتی اندیشه تمدن ساز را از جمله ویژه برنامه‌های فاخر و مفید سال‌های گذشته ناظر بر حضور اساتید خواند و گفت: ارزشمند بودن این برنامه به اعتبار ویژگی‌های مثبتی بود که در این طرح پیش بینی و اجراء شد.

او گفت: انتخاب اثری عالی و ارزشمند برای تدریس که جزء متون بی بدیل موجود در عرصه ارائه متون اسلامی بوده و همچنین رویکرد کارکردگرایی و آسیب شناسی صاحب اثر از جمله این ویژگی‌های قابل تقدیر در حوزه انتخاب محتوا بود.

او گفت: روش ارائه دوره نیز دارای ویژگی‌های خوبی از جمله گروه بندی‌های منظم، امکان مشارکت اعضا در مباحث و همچنین جامعیت و تنوع گرایش شرکت‌کننده‌ها بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان در ارایه پیشنهادی به استمرار اجرای این طرح و طرح‌های مشابه اشاره کرد.

مسئول دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیحات طرح مباحثاتی و مطالعاتی اندیشه تمدن ساز گفت: بیش از ۶۰ نفر از اساتید در قالب ۱۶ گروه به صورت مجازی و حضوری در دوره اول که از اواسط سال ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد، شرکت کردند.

محمود پورکیانی گفت: این مراسم، اختتامیه اولین دوره طرح اندیشه تمدن ساز بوده و در تابستان امسال نیز دومین دوره نیز با قوت بیشتر کار خود را آغاز می‌کند.

او گفت: طبق نظرسنجی انجام شده، اساتید از برگزاری این طرح استقبال کردند، به شرکت کنندگان در این دوره نیز گواهی فرهنگی حضور و ارتقاء داده شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.