تلاش محیط زیست برای حذف پلاستیک/قلع و قمع و برخورد با آبیاری مزارع با فاضلاب

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: تاکنون ساز و کار درستی در خصوص استفاده نکردن از پلاستیک تهیه و اجرایی نشده است و تنها در یک مقطع تبلیغاتی انجام شد و محیط زیست با توان خود نسبت به توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به جهت جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی اقدام کرد. 

عطا پور شیرزاد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، شعار امسال را “نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی ” اعلام و اظهار کرد: امسال این شعار به درستی نامگذاری شد، چرا که یکی از معضلات جامعه جهانی که در سطح ایران به شکل شدیدتر شاهد آن هستیم استفاده از مواد، ظروف و کیسه‌های پلاستیکی است. 

او ادامه داد: در سطح جامعه از کوچک ترین خرید در خوار و بار فروشی، مارکت‌ها گرفته تا اغذیه فروشان و… شاهد استفاده از پلاستیک هستیم که پس از استفاده در طبیعت رها شده و پس از آن از بودجه مملکت برای ساماندهی، جمع آوری و دفن این مواد هزینه می‌شود. 

پورشیرزاد با اشاره به اینکه اگر بودجه صرف شده در این حوزه از ابتدا درست مدیریت شود می‌تواند در حوزه‌های دیگر که در راستای منافع مردم و مملکت باشد هزینه شود، گفت: تاکنون ساز و کار درستی در خصوص عدم استفاده از پلاستیک انجام نشده است و تنها در یک مقطع تبلیغاتی انجام شد و محیط زیست با توان خود نسبت به توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به جهت جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی اقدام کرد. 

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: این اقدام شاید به صورت نمادین اتفاق افتاد اما این موضوع هنوز در جامعه به عنوان یک فرهنگ مطرح نشده است. از سوی دیگر اصناف در حوزه‌های مختلف همچون نانوایی‌ها، خشکبار و سایرین باید در این حوزه پای کار بیایند. 

 پورشیرازد ضمن بیان اینکه برای حذف پلاستیک حتی در سطح دوایر دولتی، قانون و دستورالعمل مدونی نداریم، تأکید کرد: در این راستا اگر اراده و تصمیم سازی وجود نداشته باشد و مرحله اجرا و ضوابطه انجام نشود، شاهد اتفاقات مثبتی نخواهیم بود. 

بالا رفتن انتظارات و سطح توقعات از سازمان محیط زیست و سنگین تر شدن رسالت و اندک بودن توان و امکانات این سازمان از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بود.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فارس در حوزه محیط زیست در میان سایر استان‌ها در حوزه محیط زیست انسانی، طبیعی، آموزش، تنویر افکار عمومی و روابط عمومی جزو استانپهای پیشرو کشور است. 

پور شیرزاد ادامه داد: در تعطیلات نوروز امسال از ۸۵ مورد کشف تخلفات در سطح کشور ۳۰ مورد مربوط به استان فارس بوده است. 

تشریح وضعیت تالاب‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بود و وی گفت:  سازمان محیط زیست کار خود را در چارچوب ضوابط قانونی و ستاد احیا استان پیگیری می‌کند و حق آبه تالاب‌ها را احصاء کرد و عملیات رهاسازی انجام شد. 

پور شیرزاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در رسیدن آب به تالاب‌ها با آن مواجه شدیم سر دهانه‌های رودخانه کر بود که به دلیل عدم مهندسی جدید آب  قابل قبول به تالاب نرسید و وارد زمین‌های کشاورز نشد.  

او همچنین تأکید کرد: در اختصاص حق آبه به تالاب‌ها نظارت صفر تا صد این موضوع بر عهده وزارت نیرو است و هر گونه عدم انجام وظایف در این حوزه، کوتاهی در وظایف است. 

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین در پرسش سؤال خبرنگاران مبنی بر معرفی اصلی ترین مشکل محیط زیست، پاسخ داد: تمام مشکلات محیط زیست بزرگ است و کوچکترین معضل این حوزه در جامعه و کره زمین می‌تواند به عنوان بزرگترین مشکل قلمداد شود. و نباید هیچ معضلی را در حوزه محیط زیست کوچک برشمرد. 

پورشیرزاد با اشاره به موضوع آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب گفت: براساس قانون، جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب بر عهده سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، نیرو و بهداشت است و سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه همکار در کنار این وزارتخانه‌ها فعالیت دارد اما در عین حال در محیط زیست در این حوزه، از سایر نهادهای متولی فعال تر بوده و قلع و قمع‌هایی را در مناطق صدرا و قره پیری و شرق شیراز با خاطیان داشته است.

کیفیت پایین سوخت هوای پاک شیراز را تهدید می‌کند 

در ادامه این نشست معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس در سخنانی بیان کرد: در حوزه محیط زیست، استان فارس که شاید بتوان گفت حرف برای گفتن دارد، تمام تلاش برآنست تا حداکثر ظرفیت کارشناسی و محیط بانی در این حوزه به کار گرفته شود تا محیط زیست استان حفظ شود. 

قاسم نهاوندی به کیفیت هوای شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در این خصوص در وضعیت مطلوب قرار داریم. اما اگر شرایط نامطلوب ادامه دار باشد با دلایلی همچون پایین بودن کیفیت سوخت و سایر مشکلاتی که وجود دارد در آینده دچار مشکل خواهیم شد. از سوی دیگر محیط زیست در این راستا تمام تلاش خود را بکار گرفته است.  

آلودگی مربوط به رودخانه چنار راهدار و آلودگی واحدهای صنعتی همچون کارخانه نشاسته سازی از دیگر موضوعات مورد مطرح در این جلسه بود و نهاوندی در این خصوص عنوان کرد: تعداد ۲۰آلاینده نقطه‌ای در محور چنار راهدار وجود دارد که بخشی از آنها با پیگیری اداره محیط زیست فارس رفع شد اما هنوز آنگونه که باید و شاید معضلات زیست محیطی این محور حل نشده است و تنها بخش نظارتی را محیط زیست فارس می تواند در این حوزه دنبال کند و سایر موارد در اختیار این اداره کل نیست. 

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس همچنین در خصوص کارخانه نشاسته سازی، افزود: باتوجه به برنامه زمان بندی داده شده به این کارخانه در خصوص رفع مشکلات زیست محیطی، در جلسات برگزار شده در خصوص این واحد مقرر شد تا تصمیم گیری نهایی برای این واحد انجام شود و ذکر این موضوع حائز اهمیت است که محیط زیست استان از موضع خود کوتاه نیامده است و این کارخانه در لیست واحدهای آلاینده معرفی شده و جرائم سنگینی به آنها داده شده است. اما با انجام موارد مد نظر بیش از ۷۰ درصد مشکلات کارخانه نشاسته سازی‌ها رفع شده است.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.