تاکید بر نقش کلیدی والدین در جلوگیری از مصرف دخانیات در فرزندان

کارشناس سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان فراشبند: سبک های فرزند پروری و نگرش والدین نسبت به دخانیات، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان دارد.

به گزارش ایران ریپورتس، «زینب مهربانی نسب» با اشاره به اینکه هفته ملی بدون دخانیات امسال از سوی وزارت بهداشت، با شعار «محافظت از کودکان در برابر دخانیات» نامگذاری شده است، بر نقش مهم سبک های فرزند پروری و نگرش والدین نسبت به دخانیات، در پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد و روی آوردن به مصرف دخانیات تاکید کرد. 

کارشناس سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان گفت: متاسفانه سن مصرف سیگار در ایران به دوازده سال رسیده که زنگ خطری برای سلامت آحاد جامعه و جوانان می باشد، خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی تاثیر بنیادینی در شکل‌گیری رفتارهای کودکان و نوجوانان دارد؛ زمینه شکل‌گیری شخصیت انسان حتی قبل از تولد و در دوران بارداری صورت می‌گیرد.

مهربانی نسب با بیان این‌که نقش عوامل فردی و محیطی هر کدام اهمیت خاص خود را دارد، اضافه کرد: در مقوله پیشگیری از مصرف دخانیات، بدیهی است خانواده‌ای که در آن والدین آگاهی کافی از خطرات مصرف دخانیات و سایر مواد داشته و خود مصرف‌کننده نباشند، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به مصرف دخانیات خواهند داشت.

او افزود: ارتباط ضعیف بین والدین با فرزندان، عدم توجه به مشکلات آن‌ها، عدم رفع نیازهای عاطفی آنان و گسستگی عاطفی می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روان کودک وارد کرده و او را مستعد رفتارهای پرخطر از جمله مصرف دخانیات نماید.

این کارشناس سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان اضافه کرد: عواملی از جمله آگاه‌سازی والدین درباره خطرات مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، آموزش اطلاعات لازم در مورد دخانیات، افزایش مهارت لازم برای ساختن پیوندهای قوی خانوادگی، برقراری ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده، نظارت صحیح والدین بر فرزندان و بالابردن اعتماد به نفس می‌تواند به پیشگیری از این معضل بزرگ در سطح جامعه کمک کند.

مهربانی نسب با اشاره به مضرات دود دست دوم اظهار داشت: بیشترین مواجهه افراد با دود دست دوم سالمندان و کودکان می باشند که در معرض خطر انواع بیماری ها هستند. دخانیات در هر نوع و شکل آن زیان آور  است. مصرف دخانیات سلامت شخص مصرف ‌کننده و اشخاصی که در معرض دود حاصل از آن قرار گرفته ‌اند را تهدید می‌ کند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.