تاریخ گواه است که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد/ توجه به حافظه تاریخی در انجام مذاکرات

پژوهشگر برجسته تاریخ و فرهنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز گفت: غربی‌ حتی به دوستی‌شان هم اعتماد نمی‌توان کرد، حال زمانی که می‌خواهید دیگر تن به شرایط تحمیلی و سرسپردگی‌شان ندهید، چگونه با شما رفتار خواهند کرد!؟ آیا در چنین شرایطی می‌توان به پیمان‌شان دل بست و با آنها به مذاکره نشست؟!

به گزارش ایران ریپورتس، مجتبی درودی، پژوهشگر حوزه تاریخ و فرهنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: اغلب کشورهایی که گاه با ما عناد و دشمنی می‌‌ورزند، بدون تردید بازیچه و ابزار نیروهای متخاصم در غرب بوده و البته این چیزی نیست که از خود درآورده باشیم.

وی سند اینکه عناد و دشمنی کشورها با ایران به غرب باز می‌گردد را تاریخ و عین واقعیت دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم حافظه‌ تاریخی سرزمینمان را در نظر نیاوریم و با همان نگاه پیشینیان پیش برویم، قطعاً مذاکره و توافق با کشورهای غربی نتیجه‌‌ای جز تلخکامی برایمان نخواهد داشت.

سرپرست موزه تخت جمشید ادامه داد: برای مذاکرات با غرب باید طرحی نو درانداخته شود. باید این توان را داشته باشیم که به جهان غرب بفهمانیم، جهان امروز با سده‌‌های پیشین تفاوت کرده و ایران امروز هم ایرانی متفاوت است.

وی همچنین گفت: ایران امروز حافظه‌ای دارد به بلندای تاریخش و تلخکامی‌هایی که از جهان غرب بر جانش نشسته است که فراموش شدنی نیست.  

درودی در اشاره به بخش‌هایی از مذاکرات موفق و ناموفق کشور با غرب در طول تاریخ بیان کرد: هخامنشیان با جهان غرب سراسر در منازعه بودند، هرچند که در این کشمکش برتری با آنان بود امّا سرانجام در پیِ اختلاف درونی، آن خاندان قافیه را به اسکندر باختند. اشکانیان نیز همینطور، منازعه بر سر ارمنستان که تا روزگار ساسانی به‌ طول انجامید، ریشه در تجاوز غرب به ایران داشت.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: شاپور اول ساسانی در کتیبه‌ نقش ‌رستم آنگاه که در پسِ یک پیمان با غرب مصالحه می‌کند جمله‌ای را برای ما بر دل سنگ به یادگار گذاشته است: « قیصر دوباره پیمان‌شکنی کرد و ارمنستان را تباه ساخت!» این یعنی حافظه‌ تاریخی!

این پژوهشگر حوزه تاریخ و فرهنگ ایران با اشاره به مذاکرات سده‌های جدیدتر، یادآور شد: همین چند روز پیش سالروز، جدایی بحرین از ایران بود، فکرش را بکنید در قرن بیستم این جدایی رخ داده است! چگونه؟ قطعاً با حمایت غرب و ضعف حکومت مرکزی در ایران!

وی با ذکر اینکه غربی‌ حتی به دوستی‌شان هم اعتماد نمی‌توان کرد، گفت: حال زمانی که می‌خواهید دیگر تن به شرایط تحمیلی و سرسپردگی‌شان ندهید، چگونه با شما رفتار خواهند کرد!؟ آیا در چنین شرایطی می‌توان به پیمان‌شان دل بست و با آنها به مذاکره نشست؟! به ‌نظر من ابداً.

سرپرست موزه تخت جمشید اضافه کرد: تاریخ ایران از روزگار صفویه به‌ بعد بسیاری از چنین مذاکرات تلخ و ناموفق را به خود دیده است که اهل تاریخ با آن آشنایند.

وی در پیش بینی مذاکرات اخیر با غربی‌ها عنوان کرد: نفس این مذاکرات بسیار ناعادلانه است و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد امّا آنچه قابل پیش‌بینی می‌باشد آن است که طرف مقابل به‌وسیله اهرم‌هایی می‌خواهد ایران را به طرزی ناجوانمردانه به زانو دربیاورد که در این شکی نیست و طبیعی است. سابقه‌اش، به‌ همراه حافظه‌ تاریخی ما بر این جریان صحه می‌گذارد.

درودی در پایان متذکر شد: به‌نظر من، این ما هستیم که می‌بایست غفلت نکنیم.

گفت‌وگو از محمد صادقی

انتهای پیام /

Leave a Reply

Your email address will not be published.