بهره برداری از طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم شهرستان فراشبند توسط شرکت آب منطقه ای فارس

طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم شهرستان فراشبند توسط شرکت آب منطقه ای فارس به بهره برداری رسید.

به گزارش ایران ریپورتس، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد مبارک پیروزی انقلاب اسلامی و طلوع خورشید تابناک دهه فجر ، طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد بخش دهرم شهرستان فراشبند توسط شرکت آب منطقه ای فارس به بهره برداری رسید ، بهره برداری از پروژه تغذیه مصنوعی احمد آباد با ظرفیت آبگیری ۶۲۰ هزار متر مکعب در هر سیلاب با تقویت آبخوان منطقه به همراه مدیریت بهره برداری از منابع آب زیرزمینی می تواند به ذخیره آب تجدید پذیر در سفره های آب زیرزمینی کمک کند‌.
سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس ، در حاشیه بهره برداری از این طرح با برشمردن مزایای طرح های تغذیه مصنوعی اظهار داشت : تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به روش مهار سیلاب و نفوذ به آبخوان در مسیل های سیلابی راهكاری مناسب برای افزایش حجم منابع آب سفره های زیرزمینی در استان فارس محسوب می‌شود. افت زیاد سطح ایستابی و روند نامطلوب كمی و كیفی آبدهی چاه‌ها، چشمه و قنوات در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی وبه تبع آن تعادل زیست محیطی حوزه‌های آبریز، معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیر زمینی است.
بدری در ادامه با اشاره به اینکه تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، راهكاری است كه تاكنون در خیلی از مناطق استان فارس اجرا شده است. اضافه کرد : در این روش با مهار سیلاب و تغذیه آن به درون آبخوان علاوه برافزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی سبب كنترل سیل و حفاظت خاك نیز می‌شود. وی اجزای طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم را شامل : ۳۱۰ هزار متر مکعب حجم خاکریزی ، ۷ هزار و ۳۰۰ متر مکعب حجم سنگ و سیمان، ۶۲۰ هزار متر مکعب ظرفیت آبگیری در یک مرحله سیلاب و ۲ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری سالانه اعلام کرد .
بدری همچنین مساحت باغات و اراضی تحت پوشش این طرح را ۱۶۰۰ هکتار و ارزش روز پروژه تغذیه مصنوعی احمد آباد فراشبند را ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد. بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای فارس ، فاصله این طرح تا شهر فراشبند ۷۰ کیلومتر می باشد. دسترسی به این حوضه از طریق جاده شیراز – فیروزآباد و نهایتاً جاده فیروزآباد – احمد آباد میسر می باشد.
سید عبدالرضا شهابی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای فارس نیز در حاشیه این مراسم بیان داشت : با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد اشتغال مردم منطقه به صورت مسقیم یا غیر مستقیم مربوط به فعالیتهای کشاورزی ،است افت سطح آب زیرزمینی و شور شدن منابع آب منطقه به بزرگترین چالش منطقه فراشبند تبدیل شده بود .
شهابی ادامه داد : اجزای این طرح طرح شامل یک بند انحرافی جهت بالا بردن سطح تراز آب رودخانه و هدایت آن توسط یک کانال انتقال سیلاب به حوضچه رسوبگیر و حوضچه تغذیه می باشد، کانال انتقال آب، سازه بند انحرافی، کانال رسوب بر دهانه آبگیر، دریچه کانال رسوب بر و دیوارهای جانبی از اجزای دیگر این پروژه است. با تلاش و پیگیری مدیران شرکت آب منطقه ای فارس و همکاری شرکتهای پیمانکار و مشاور طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم شهرستان فراشبند در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.
لازم به ذکر است سیلاب ورودی به پروژه در سال گذشته قبل از تکمیل نهائی اثرات بسیار مناسبی بر وضعیت آب زیر زمینی منطقه داشته و بهره برداران و مسئولین منطقه بارها به این موضوع اشاره نموده اند.
مجید فروردین نماینده مردم شهرستان های فراشبند ، فیروز آباد و قیر و کارزین نیز در این مراسم با تقدیر از خدمات شرکت آب منطقه ای فارس اظهار داشت :شهرستان فراشبند یكی از شهرستان های حاصلخیزی است كه هر ساله كشت‌های مختلفی در دشت های آن انجام می‌شود اما استفاده بی رویه از آب در این منطقه سبب افت سطح سفره‌های زیرزمینی آب شده است.
فروردین با بیان اینکه باید با راهکارهای علمی و قانونی به احیای دوباره آبخوان ها کمک کردافزود : كنترل و مهار سیلاب‌ها و ذخیره مقدار مازاد آن، به تعادل رسانیدن وضعیت آبخوان‌ها، جلوگیری از پدیده نشت زمین و استفاده از ظرفیت مخزن زیرزمینی برای ذخیره آب مازاد در فصل غیر زراعی از جمله مزیت های اجرای این طرح‌ها است.
در مراسم افتتاح این طرح مجید وامق سرپرست فرمانداری شهرستان فراشبند نیز با تقدیر از خدمات شرکت آب منطقه ای فارس برلزوم بهره گیری از حداکثر ظرفیت های قانونی برای احیای سفره های آب زیر زمینی در شهرستان فراشبند تاکید کرد و گفت : یكی از راه حل‌های مناسب و كارآمد برای استفاده بهینه از رواناب به ویژه در مناطق خشك و نیمه خشك استفاده از احداث طرح های تغذیه مصنوعی است.
این طرح علاوه بر كاهش خسارت های ناشی از سیل، در افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی، احیای مراتع و بیابان زدایی نقش مهمی دارد.
امام جمعه شهرستان فراشبند نیز از خدمات شرکت آب منطقه ای فارس در اجرای این طرح تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.