یادداشت؛ اولویت‌های یک نماینده مجلس

یکی از چالش برانگیزترین مباحث در خصوص مجلس شورای اسلامی، عملکرد نمایندگان مردم می باشد و اولویت های آنان و اینکه نمایندگان بر اساس وظایف قانونی، بایستی اولویت مسائل کلان و ملی باشد و یا مسائل مربوط به حوزه انتخابیه.


ایران ریپورتس98// روشن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از راهیابی به مجلس، صرفاً نماینده حوزه انتخابیه خود نخواهند بود و رأیشان، زمینه ساز و تأثیر گذار در تمامی عرصه‌های کل کشور است‌ و طبعاً بایستی مسائل ملی را  بر مسائل منطقه‌ای خودشان مقدم بدانند اما متاسفانه شاهد هستیم برخی نمایندگان، با هدف حذف رقبا و با نیم نگاهی به پیروزی در انتخابات آینده، رفتارهای نمایشی زیادی انجام می دهند به گونه ای که رفتارها بیشتر شکل خودنمایی پیدا میکند و این نمایندگان بیش از آنکه دغدغه ملی داشته باشند، نگاهشان منطقه ای و محدود به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه شان میشود و همین هم باعث میشود که رتق و فتق امور حوزه انتخابیه برایشان اولویت پیدا کند.
مشاهده شده برخی نمایندگان مجلس در صحن علنی، برای دیده شدن تلاش میکنند که از وزرا سوالاتی را بپرسند که نه ضرورتی داشته و نه نتیجه‌بخش می باشد و همچنین در بیان تذکرات و نطق های میان دستور با نگاه به بیرون، به ایراد نطق می پردازند و طوری سخن می گویند که انگار مخاطب شان در حوزه انتخابیه است نه در مجلس. در مجلس قبلی یعنی دوره دهم به کرات چنین مساله ای دیده شد. به طور مثال بحث کلیشه ای صنعت خودرو و مشکلات مبتلا به آن بهترین بهانه برای دیده شدن برخی نمایندگان خاص بود که در مدت حضور چندساله در مجلس بیشترین نطق ها را کردند اما هیچ قدم مثبت و موثری جهت حل مشکلات صنعت خودرو  برنداشتند.  
از طرفی دیگر برخی مردم و حتی اهالی رسانه بجای پرداختن به مسائل اصلی و مهم کشور به مسائل خُرد و کم ارزش دامن می زنند و تلاش دارند که اعتماد عمومی را نسبت به نمایندگان خدوم مخدوش کنند این گونه موضع گیری ها و رفتارها آن هم در ابتدای راه مجلس یازدهم باعث کاهش انگیزه شده و نمایندگان را درگیر مسائل حاشیه ای و غیر اصلی می کنند. این گونه افراد  دلسوز نیستند و نمایندگان هم نباید درگیر چنین جوسازی هایی شوند.
 از اهالی رسانه انتظار است که مطالبات به حق مردم را بیان داشته باشند و حقوق مردم را پیگیری کنند اینکه آن شخص چرا در فلان جلسه حضور داشته و چرا در بهمان جلسه حضور نداشته به نظر نمیرسد گرهی از مشکلات مردم را باز کند چرا که اساساٌ برای مردم حضور در جلسات متعدد اهمیت چندانی ندارد بلکه اثرگذاری و کارگشایی مهم است.
 نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که سطح افراد و دیدگاههای آنان را میتوان از سطح مطالبات آنها ارزیابی کرد. این که بخواهیم خواسته ها و مطالبات کوچک را از نمایندگان بالاخص نمایندگان کلان شهر ها درخواست کنیم، نه در شأن نمایندگان است و نه در شأن خبرنگاران و نه مردم.
شکی نیست که اگر بخواهیم مهم‌ترین مشکلات مردم را در حال حاضر بررسی کنیم مسئله اول گرانی کالاها و افزایش سرسام آور قیمت ارز و طلا است و در مرحله بعد بیکاری و تامین نیازهای اصلی و اساسی نظیر مسکن، اجاره خانه و … قرار دارند.
همین مسئله نیز می‌تواند محکی باشد برای سنجش نمایندگان مجلس که در این مدتی که مردم زیر بار فشار تورم قرار دارند اقدامی، سخنی یا راهکاری برای بهبود اوضاع داشته اند یا خیر؟

*جعفر طاهری، فعال سیاسی

Leave a Reply

Your email address will not be published.