مجموعه ای کامل برای استعدایابی شغلی کودکان با سناریوی داخلی

یکی از مواردی که با آینده کودکان و نوجوانان گره خورده، یافتن استعدادها، توانایی‌ها و علایق آنها است. استعدادها، توانایی‌ها و علایقی که اگر به‌موقع و در سنین پایین کشف شود، می‌تواند آینده بهتری را برای فرد رقم بزند.

به گزارش ایران ریپورتس، آینده فرزندان یکی از دغدغه‌های مهم همه خانواده‌ها است، آینده‌ای که درصورت برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده می‌تواند زمینه‌ساز پرورش فردی موفق و موثر در جامعه باشد.

یکی از مواردی که با آینده کودکان و نوجوانان گره خورده، یافتن استعدادها، توانایی‌ها و علایق آنها است. استعدادها، توانایی‌ها و علایقی که اگر به‌موقع و در سنین پایین کشف شود، می‌تواند آینده بهتری را برای فرد رقم بزند.

به منظور کشف استعدادها، توانایی‌ها و علایق کودکان و نوجوانان، موسسات و گروه‌های مختلفی راه اندازی شده که برخی بر اساس علم و دانش و برخی دیگر برپایه‌های غیرعلمی بنا شده‌اند.

در همین راستا مجموعه‌ای در شیراز با عنوان شهر نقش کار آزمونیا، جهت یافتن استعدادهای کودکان از سال گذشته راه اندازی شده است تا با قرار گرفتن کودک در شرایط مختلف، استعدادها و توانایی‌هایش توسط متخصصین کشف شود.

مجموعه‌ای بی‌نظیر برای کشف استعداد کودکان در شیراز

مدیر مجموعه شهر نقش کار آزمونیا در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون ایده راه‌اندازی این مجموعه اظهار داشت: ایده از آنجا شروع شد که در زندان عادل‌آباد به‌عنوان مشاور مشغول فعالیت بوده و دوره‌هایی برای مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌هایشان برگزار می‌کردیم.

در کوران برگزاری این دوره ها به این نکته رسیدیم که علت بسیاری از زندانی شدن‌ها، نداشتن مهارت و عدم اشتغال است و به قولی می‌توان گفت در این شرایط کودک امروز، زندانی فردا است.

سید حسین طباطبایی با بیان اینکه باید مهارت زندگی و اشتغال را به کودکان با شیوه های نوین آموزش داد، عنوان کرد: اگر بتوان با استعدادیابی به‌موقع، کودکان را به راهی که توانایی و علاقه دارند، فرستاد می‌توان آینده‌ای روشن را برای آنها تصور کرد، به همین منظور به فکر راه‌اندازی مجموعه شهر نقش کار آزمونیا افتادیم.

وی با اشاره به سنگ اندازی‌ها و عدم همکاری لازم مجموعه آموزش و پرورش گفت: ما بزرگترین شهر مشاغل در کشور با معرفی ۴۰ شغل هستیم که غرفه‌های متعددی داشته و شغل‌های مختلف را به کودکان معرفی می‌کنیم.

سنجش فاکتورهای هوش هیجانی کودکان حین حضور در غرفه‌ها

وی ادامه داد: نرم افزاری برای مجموعه نوشته شده که برای هرکودک با حضور در هر غرفه عملکردش آنالیز و مورد بررسی قرار گرفته و نمره داده می‌شود.

این استاد دانشگاه درخصوص ویژگی شاخص مجموعه شهر نقش کار آزمونیا توضیح داد: در اینجا فاکتورهای هوش هیجانی کودکان همچون مدیریت، کار تیمی، کنترل بحران و همدلی را برای هرکودک می توان سنجید و به همین دلیل در دنیا جز مجموعه های پیشرو هستیم زیرا در هیچ مجموعه ای فاکتورهای هوش هیجانی کودکان را نمی سنجند.

وی افزود: برای اولین بار در دنیا ما در مجموعه شهرنقش کار آزمونیا سناریوی داخلی تعریف کردیم و حضور در اینجا تنها صرف امتحان کردن یک شغل نیست.

مدیر مجموعه شهر نقش کار آزمونیا با بیان اینکه غرفه‌های ما به دو دسته هزینه زا و درآمدزا تقسیم می شوند، متذکر شد: در سایر مجموعه‌های سطح کشور کودکان برای هر غرفه باید مبلغی جداگانه هزینه کنند اما در مجموعه شهرنقش کار آزمونیا تنها هزینه ورودی پرداخت می‌شود و کودک باید خود با حضور در غرفه درآمدزا، هزینه استفاده از غرفه‌های هزینه‌زا را درآورد.

وی با اشاره به اینکه کودکان تئوری انتخاب و تمام مهارت‌های لازم را درکنار تجربه مشاغل در این مکان به دست می‌آورند، خاطرنشان کرد: در این مجموعه سعی شده است کودک را با بازار کار آشنا کنیم تا بتوانند در آینده بهتر با این بازار ارتباط گرفته و وارد آن شوند.

طباطبایی  با تاکید بر اینکه در این مکان کودکان علاوه بر یادگیری، بازی کرده و هویت نیز پیدا می‌کنند، اظهار داشت: در این مجموعه به‌راحتی می‌توان فرهنگ‌های مختلف همچون کمک کردن و ایثار را به کودکان آموخت.

کشف استعداد کودکان با خطای پایین طی ۵ بار حضور 

وی همچنین اذعان داشت: هر کودک باید حداقل پنج بار در مجموعه کار آموزنیا شرکت کرده و با حضور در غرفه‌های مختلف بتوان با خطای پایین استعداد و معیارهای هوش هیجانی را برای وی مشخص کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهر نقش کار آزمونیا از تیرماه ۱۳۹۸ راه اندازی شد، درخصوص مدت زمان و هزینه حضور گفت: هزینه هرکودک چهار ساله تا ۱۴ ساله برای حضور در این مجموعه که چهار ساعت و نیم به طول می‌انجامد به همراه آنالیز و بررسی عملکرد وی، ۱۰۰ هزار تومان است.

وی درمورد استقبال مردم و خانواده‌ها از مجموعه مذکور گفت: استقبال بسیاری خوبی نسبت به مدت زمان راه اندازی از مجموعه کار آزمونیا شده بود و تعدادی از مدارس نیز در اینجا اردو برگزار کردند اما به علت شیوع ویروس کرونا و اینکه اولویت اول، سلامت کودکان است، این مجموعه از اواخر بهمن ماه  تعطیل می‌باشد.

مدیر مجموعه شهر نقش کار آزمونیا نوید بازگشایی هرچه زودتر این مجموعه را به والدین و کودکان علاقمند جهت حضور در آن را داد. 

فردی متخصص و مستعد در گرو استعدایابی درست و به موقع

در پایان باید گفت دغدغه آینده فرزندان هنگامی که به مسئولیت تبدیل شود و والدین خود را نسبت به این موضوع مسئول بدانند، سرانجام خوشی را برای کودک رقم خواهد زد. درهمین خصوص استعدادهایی که درسنین پایین کشف و با برنامه‌ریزی بر روی آنها متمرکز می‌شوند، در آینده افرادی متخصص و مستعد را تحویل جامعه خواهد داد. 

لازم به تاکید است که استعدادیابی کودکان این فرصت را فراهم می‌کند تا شخص از ابتدا بر روی تخصص مورد علاقه و استعداد خود کار کرده و در جوانی بجای کسب دانش مقدماتی در حوزه مربوطه یک متخصص تمام عیار باشد.

این موضوع علاوه بر بازخورد مستقیم بر روی آینده درخشان فرد، بازخورد غیر‌مستقیمی در افزایش سطح کارایی نیروی کاری کشور داشته و به‌واسطه آن، نیروهای جوان با انرژی بالای خود می‌توانند کشور را در مسیر توسعه قرار دهند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.