آغاز اجرای طرح آموزش آبشاری پیشگیری از خودکشی در شهرستان فراشبند

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان فراشبند از آغاز اجرای طرح آموزش آبشاری پیشگیری از خودکشی  با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در شهرستان فراشبند خبر داد. 

«به گزارش ایران ریپورتس، زینب مهربانی نسب» خودکشی را  پدیده پیچیده از تعامل عوامل زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی دانست که حاصل آن درد عمیق، نومیدی، یاس و نوعی رفتار مقابله‌ای است. 

او با اشاره به آسیب های خود کشی در جامعه، گفت: این معضل اجتماعی می‌تواند به ساختار اجتماع آسیب وارد کرده و آن را از درون متلاشی کند.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان فراشبند، شرایط ناگوار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را یکی از دلایل اصلی خودکشی در یک جامعه عنوان کرد و افزود: بالا بودن اقدام به خودکشی در زنان متاهل خانه دار، جوانان و نوجوانان، نیاز به توجه بیشتر به سلامت روان این جمعیت و آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از خودکشی و همچنین بازنگری در نحوه ازدواج و آموزش خانواده‌ها و جوانان در این خصوص و نحوه برخورد با مشکلات خانوادگی دارد.

مهربانی نسب، افزود: با توجه به پیچیدگی موضوع خودکشی، بیش از یک علت می‌توان برای آن در نظر گرفت. تعامل بین عوامل زیستی، روانی، اجتماعی به عنوان عامل خطر یا محافظت‌کننده مطرح شده است. به علاوه نرخ بیکاری و فقر، سن، جنس، مصرف مواد و الکل، بیماری‌های روانپزشکی درمان نشده، میزان دسترسی به روش‌های مهلک خودکشی و نا امنی محیط نیز از عوامل تاثیرگزار هستند.

این کارشناس سلامت روان‌ تاکید کرد: ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از خودکشی و ﮐﻨﺘﺮل آن ﮐﺎر ﺳﺎده ای ﻧﯿﺴﺖ و مستلزم یک رویکرد جامع و اجرای طیف گسترده‌ای از مداخله آموزش فرزندپروری تا مشاوره خانوادگی و درمان اختلالات روانی است.

طرح آموزش آبشاری پیشگیری از خودکشی از ابتدای خرداد در شهرستان آغاز و در مراکز نوجین و دهرم به طور کامل اجرا شده و در روستاهای بخش مرکزی فراشبند در حال برگزاری است.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.