کارآفرینی یک بانوی روستایی با دستان خالی/ پرورش زالو، کاری پردرآمد با سرمایه اندک

یک بانوی روستایی با گرفتن وام کم بهره از کمیته امداد موفق به راه‌اندازی کسب و کاری شده و هم‌اکنون به عنوان یک کارآفرین موفق در عرصه پرورش زالو فعالیت می‌کند.

کارآفرینی یک بانوی روستایی با دستان خالی/ پرورش زالو، کاری پردرآمد با سرمایه اندک

به گزارش ایران ریپورتس، یکی از ابزارهای مهم برای برنامه‌ریزی و رسیدن به توسعه جوامع روستایی، کارآفرینی است که امروزه با توجه به مشکلات موجود در این جوامع، توجه و تأکید بر کارآفرینی روستایی، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآفرینی می‌تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد.

اگر در حال و هوای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری باشید حتما درباره پرورش زالو بسیار شنیده اید، زالوها نرم تنانی تک ‌جنسی و عمدتا آبزی هستند که همگی زندگی انگلی دارند.

از بین ۶۵۰ گونه شناسایی شده، تنها ۵۰ نوع از آنها از خون پستانداران تغذیه می‌کنند که زالوی پزشکی (medical leech) معروف‌ترین آنهاست. این نوع زالوها که رنگ سبز زیتونی تا سبز لجنی و نوارهایی تیره در سطح پشتی خود دارند؛ پس از صید، مدتی در آب های صاف و تمیز نگهداری می شوند تا هر گونه آلودگی احتمالی از آنها رفع شود و سپس برای مقاصد طبّی مورد استفاده قرار می گیرند.

زالودرمانی در دنیا و همچنین در ایران مورد توجه مردم قرار گرفته و این جراح کوچک دوباره بعد از سال‌ها به جایگاه واقعی خود خواهد رسید. با توجه به اینکه در گذشته زالوبه صورت طبیعی از طبیعت صید می شد نیاز آنچنانی به پرورش این موجود با ارزش حس نمی شد ولی در چندین سال اخیر چه در ایران و چه در کشورهای دیگر با توجه به افزایش تقاضا برای زالو،  بازارخوبی برای این موجود کوچک و پرخاصیت ایجاد شده و اینجاست که کار پرورش زالو به یک نیاز تبدیل گردیده است.

راه اندازی پرورش زالو با وام کمیته امداد

دختری است روستایی که با علاقه و پشتکار خود توانسته مدرک کارشناسی ارشد را در زارعت و اصلاح نباتات از دانشگاه دولتی زابل اخذ نماید.

وی که هم اکنون ساکن روستای زین آباد بخش کربال شهرستان خرامه است، سال ۱۳۹۲ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد اما با وجود تلاش بسیار موفق به اشتغال در بخش دولتی نشد، اتفاقی که برایش بسیار میمون و مبارک بود.

حمیده زارع هنگامی که از کارهای دولتی ناامید شده بود، به روستایش برگشت و براساس اینکه از دوران دبیرستان در مورد زالو چیزهایی شنیده بود، به طور اتفاقی در اینترنت به مطالعه پیرامون این موجود پرداخت و پس از کسب آگاهی های اولیه نسبت به راه‌اندازی کار پرورش زالو در روستای خود علاقه‌مند شد.

برای شروع دوره ای را در شیراز گذراند که به گفته خودش چندان مفید نبود اما ناامید نشد و در ادامه در یک دوره آموزشی در تهران و یک دوره آموزش عملی در رشت شرکت کرد تا چم و خم کار پرورش زالو را بیاموزد.

این بانوی کارآفرین به خبرنگار فارس گفت: پس از گذراندن دوره های آموزشی مجدد به روستایم، زین آباد برگشتم اما برای راه اندازی کار پرورش زالو با مشکل کمبود منابع مالی مواجه بودم که از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم کمیته امداد امام خمینی وام هایی برای اشتغالزایی اعطا می کند.

وی با بیان اینکه برای دریافت وام کم بهره به کمیته امداد امام خمینی مراجعه کرده، افزود: با ارئه طرح و کار مدنظر استقبال بسیار خوبی از سوی کمیته امداد رقم خورد و حتی از سقف وامی که به طور معمول برای کارآفرینی پرداخت می شد نیز به من بیشتر پرداخت گردید.

به گفته حمیده زارع سقف وام کمیته امداد امام خمینی در سال ۹۵ مبلغ ۲۵ میلیون تومان بوده که با صحبت های انجام شده و ارائه طرح، ۳۵ میلیون تومان وام کم بهره به وی پرداخت شده است.

وی با تشکر از حمایت های کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد: با دریافت وام کمیته، کار خود را در سال ۹۶ با یک سالن ۷۰ متری در کنار منزل خود آغاز کردم.

کار پرورش زالو به دو قسمت تقسیم می شود که یکی پرورش زالو و دیگری تکثیر آن است.

این بانوی روستایی با بیان این موضوع اظهار داشت: دو سال اول را مشغول پرورش زالو بودم به این ترتیب که زالوی سایز کوچک خریده،آن راتغذیه کرده تا به سایزی که مدنظر پزشکان طب سنتی بود، می رساندم و می‌فروختم.

وی ادامه داد: الان دو سالی می‌شود که در شاخه تکثیر مشغول به فعالیت هستم به این معنا که زالوی مولد را خریداری کرده و از زالوهای مولد لارو گرفته و در ادامه کار پرورش را انجام می دهم و پس از رسیدن به سایز مطلوب به فروش می رسانم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین ترشح می‌کند که موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگ ها و در نتیجه افزایش خون ‌رسانی به مغز و بدن می ‌شود.

بهعقیدهبعضی کارشناسان ۱۰۰ نوع ماده ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو در خون ترشح می ‌شود و مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته است و در اروپا و آمریکا در موارد گرفتگی رگ های قلب، گرافت های پوستی و زیبایی پوست و جراحی قلب و پیوند اعضا و تقویت سیستم دفاعی بدن از آن استفاده می ‌شود.

بانوی کارآفرین خرامه ای با بیان اینکه به دنبال گسترش کار پرورش و تکثیر زالو می باشد، گفت:  در کنار پرورش زالو، دوره های زالو درمانی را نیز گذرانده ام و در اتاقی جداگانه به کار زالودرمانی نیز مشغول هستم.

وی درخصوص درآمد حاصل از کار پرورش زالو بیان کرد: درآمد پرورش زالو چندان زیاد نیست اما خدا را شکر راضی کننده است.

زارع اضافه کرد: برای من که یک خانم هستم و این کار را در خانه خودم شروع کردم، حداقل به اندازه یک کارمند با حقوق پایه اداره کار درآمد دارد.

وی همچنین متذکر شد: اگر کسی بتواند حجم کار خود را در زمینه تکثیر و پرورش زالو بالا ببرد، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت.

زارع با اشاره به اینکه ظرفیت و پتانسیل راه اندازی فارم های دیگر پرورش زالو در منطقه خرامه وجود دارد، تاکید کرد: تعداد زیادی از کسانی که به اینجا مراجعه کردند مشتاق یادگیری بودند که دنبال برگزاری دوره آموزشی از طریق فنی و حرفه ای برای آنان هستم که اگر این اتفاق میسر شود، چندین فارم پرورش زالو در این منطقه راه اندازی خواهد شد و سبب رونق و توسعه منطقه نیز خواهد گردید.

به گفته وی در منطقه محرومی نظیر روستای زین آباد، اشتغالزایی بهترین راه توسعه روستاها می باشد تا جوانان آن بتوانند حداقل درآمدی برای خود وخانواده خود داشته باشند.

اولویت اشتغال برای توسعه روستاها و تحقق شعار سال

استان فارس با داشتن بیش از دو هزار روستا با بیش از ۲۰ خانوار پتانسیل بالایی در حوزه روستایی دارد که در صورت توجه مسئولین و استقبال مردم برای راه اندازی کسب و کارهایی نظیر پرورش زالو، پرورش قارچ و بز سانان می تواند سبب توسعه و رونق آن منطقه شود.

اولویت اول همه روستاها ایجاد اشتغال پایدار می‌باشد که این مهم زمینه ساز توسعه روستا و مهاجرت معکوس به آن است، اتفاقی که می‌تواند زمینه تحقق شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها را به عمل نزدیک تر نماید.

گزارش از محمد صادقی، خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.