پیام شهردار شیراز به مناسبت روز جهانی کلانشهرها

شهردار شیراز در پیامی به مناسبت روز جهانی کلانشهرها گفت: روز ۷ اکتبر به عنوان روز جهانی کلانشهرها، در عرصه ملی می تواند فرصتی باشد برای بازاندیشی در نحوه مدیریت کلانشهرها با تاکید بر مولفه هایی نظیر مشارکت مردمی، تمرکززدایی و مدیریت یکپارچه.

به گزارش ایران ریپورتس، در متن پیام مهندس اسکندرپور آمده است: «رشد و توسعه ی کشورها ارتباط تنگاتنگی با توسعه یافتگی کلانشهرها دارد و معمولا شاخص های کلان توسعه ای کشورها تابعی از متوسط این مقیاسها در سطح کلانشهری می باشد. کلانشهرها کانون تمرکز سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین بازیگرانی کلیدی در فرایند جهانی شدن  هستند. در عین حال کلانشهرها با چالشهای فراوانی از جمله مخاطرات زیست محیطی، گسترش حاشیه نشینی، فقر، تبعیض و بی عدالتی روبرو هستند.
جهان امروز با شتاب فزاینده ای به سمت شهری شدن پیش می رود. در حالیکه تا سال ۲۰۱۵ تعداد کلانشهرها (با حداقل یک میلیون نفر جمعیت)، ۵۱۲ و تعداد ابرشهرها (با جمعیتی افزون بر ۱۰ میلیون نفر) ۲۹ بود، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد کلانشهرها و ابرشهرهای جهان به ترتیب به ۶۶۲ و ۴۹ افزایش پیدا کند که بخش اعظم انها نیز در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
روز ۷ اکتبر به عنوان روز جهانی کلانشهرها، در عرصه ملی می تواند فرصتی باشد برای بازاندیشی در نحوه مدیریت کلانشهرها با تاکید بر مولفه هایی نظیر مشارکت مردمی، تمرکززدایی و مدیریت یکپارچه. همچنین، در سطح بین المللی با توجه به نقش افرینی ویژه ی کلانشهرها در مدیریت بحرانها اهمیت هم افزایی و حرکت و تلاش جمعی کانونهای جمعیتی در سرتاسر جهان برای حل مشکلاتی که فارغ از مرزهای جغرافیایی و سیاسی نوع بشر را تهدید می کند،  لزوم ارتباط و تبادل دانش و تجربه  با سایر کلانشهرهای جهان و تقویت انسجام و همگرایی منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش نمایان می سازد.
ضمن ارزوی موفقیت برای مدیران شهری و همکاران عزیزم در سرتاسر کشور، امیدوارم بتوانیم با تلاش مشترک و اتخاذ رویکرد مدیریتی دانش محور و تبدیل دانش به  برنامه های عمل واقع گرایانه از یک سو و فراهم کردن بسترهای لازم برای ظهور خلاقیت، نواوری و مشارکت مردمی از سوی دیگر، زمینه ساز توسعه همه جانبه ایران عزیز باشیم.»

Leave a Reply

Your email address will not be published.