همسر اوباما؛ برگ برنده رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری

به نظر می‌رسد جو بایدن برای انتخاب یک زن سیاه‌پوست به عنوان معاون تحت فشار است و شاید اگر معاون بایدن یک زن سیاهپوست نباشد دموکرات‌ها شاهد تکرار ۲۰۱۶ باشند. به نظر نگارنده این گزارش جو بایدن با انتخاب میشل اوباما هم گزینه انتخاب یک زن سیاهپوست را رعایت کرده است و هم از محبوبیت وی برای جمع‌آوری رای می‌تواند به خوبی استفاده کند و میشل اوباما نسبت به دیگر کاندیداها گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

معاون زن، برگ برنده بایدن

به گزارش ایران ریپورتس98، انتخاب معاون زن می‎تواند به فتح کاخ سفید توسط جو بایدن کمک شایانی کند. تا قبل از شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیروزی خود در انتخابات ۲۰۲۰ را قطعی می‌دانست، اما در شرایطی که یک‌ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۷۷۳ نفر مبتلا به کرونا و ۹۰ هزار و ۱۱۳ آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند، موقعیت ترامپ بسیار متزلزل شده است. در چنین شرایطی جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ، سعی می‎کند از هر راهی برای خارج کردن ترامپ از کاخ سفید استفاده کند. بایدن با انتخاب یک زن به عنوان معاول اول خود می‎خواهد شانس پیروزی خود را به طور فزاینده‌ای افزایش دهد.

از روزی که جای پای جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی محکم شد، حدس و گمان در مورد معاون وی شروع شد. در آن زمان مهم‌ترین مساله‌ای که مطرح شد، انتخاب یک زن به عنوان معاون وی بود. بر اساس قوانین آمریکا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از برگزاری انتخابات باید نامزد خود را برای سمت معاونت معرفی کند. بایدن نیز گفته بود: «من ترجیح می‌دهم معاونم یک زن باشد. ما نیز متعهدیم که زنی رنگین پوست در دیوان عالی داشته باشیم، اما این باعث نمی‌شود به اتفاقی مشابه در معاونت رئیس‌جمهوری فکر نکنیم».

انتخاب زنان برای پست‌های سیاسی مختلف در میان دموکرات‌ها امری پذیرفته شده است. همانطور که در دوره گذشته هیلاری کلینتون به عنوان نامزد دموکرات‌ها انتخاب شد الان نیز انتخاب یک معاون اول زن چیز عجیبی نیست و می‌تواند دموکرات‌ها را برای فتح مجدد کاخ سفید یاری کند. بعد از پخش خبر انتخاب معاون زن از سوی بایدن، وبگاه کنگره آمریکا، به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: «چنانچه نامزد دموکرات‌ها یک زن را به مقام معاونت برگزیند؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی و البته اصلی‌ترین گزینه جمهوری‌خواهان در رقابت ۲۰۲۰ نیز مایک پنس معاون خود را با نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل جایگزین خواهد کرد تا مبادا از قافله نمایشی احترام به زنان عقب بماند».

جوبایدن گزینه‌های مختلفی برای معاونت خود در نظر گرفته است که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و در زیر به معرفی آن‌ها می‎پردازیم.

معاون زن، برگ برنده بایدن

استیسی آبرامز
استیسی آبرامز، سیاستمدار ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی است. او در سال ۲۰۱۸ نامزد فرمانداری ایالت جورجیا شد. این ایالت به طور سنتی به عنوان ایالتی محافظه کار شناخته می‌شود که جمهوریخواهان در دهه‌های اخیر در آن به پیروزی رسیده‌اند. با این حال نامزدی استیسی آبرامز برای فرمانداری این ایالت از آنچه بسیاری از تحلیلگران می‌پنداشتند جدی‌تر شد و او در یک قدمی پیروزی قرار گرفت. او در نهایت با اختلاف تنها ۵۰ هزار رای از رقیب جمهوری‌خواه خود شکست خورد.

استیسی آبرامز به عنوان یک دموکرات ترقی‌خواه، اولین زن سیاهپوستی است که از سوی یکی از دو حزب اصلی آمریکا به عنوان نامزد فرمانداری یک ایالت معرفی شده است. از او به عنوان یکی از ستارگان حزب دموکرات آمریکا یاد شده است. او در کنار سیاست، نویسنده نیز هست و چندین کتاب با نام هنری «سلنا مونت‌گومری» منتشر کرده است.

معاون زن، برگ برنده بایدن

تمی داکورت
پیروزی در ایالت‌های غرب میانه آمریکا در انتخابات ماه نوامبر (آبان) برای دونالد ترامپ و جو بایدن اهمیت زیادی خواهد داشت. تمی داکورت، سناتور ۵۲ ساله ایالت ایلینوی می‌تواند رای دهندگان این ایالت‌ها را به سوی جو بایدن جذب کند. او نخستین زن آسیایی ـ آمریکایی انتخاب شده در کنگره، نخستین زن معلول انتخاب شده به مجلس نمایندگان آمریکا و نخستین عضو کنگره متولد تایلند است. داکورت در سال ۲۰۱۶ برای انتخابات سنای ایالات متحده از ایلینوی، رقابت کرد و سناتور مارک کرک را شکست داد و به سناتوری برگزیده شد. او دومین زن آسیایی تبار است که به مجلس سنای ایالات متحده راه یافته است و همچنین در بعضی جلسات کنگره با فرزند کوچک خود حضور پیدا می‎کرد. تمی داکورت به دلیل سابقه نظامی و از دست دادن دو پایش در جنگ عراق می‌تواند رای دهندگان در دیگر ایالت‌های کلیدی را نیز به سوی دموکرات‌ها جلب کند.

معاون زن، برگ برنده بایدن

گرچن ویتمر
نام گرچن ویتمر این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا در ایالت میشیگان زیاد شنیده می‌شود. این سیاستمدار ۴۸ ساله از سال ۲۰۱۹ تاکنون به عنوان فرماندار ایالت میشیگان مشغول به کار است. این ایالت مانند ایالت ایلینوی از جمله ایالت‌های غرب میانه محسوب می‌شود. پیروزی در میشیگان برای دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که ایلینوی از جمله ایالت‌های کلیدی نیست و دموکرات‌ها اغلب به آسانی در آن پیروز می‌شوند.

از گرچن ویتمر هم به عنوان یکی از ستاره‌های حزب دموکرات در سال‌های آینده یاد می‌شود. او چند ماه پیش از طرف حزب دموکرات وظیفه طرح واکنش این حزب به سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره را برعهده داشت.

معاون زن، برگ برنده بایدن

الیزابت وارن
الیزابت وارن یکی از رقبای مهم بایدن در انتخابات درون حزبی بود که در نهایت از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. او یکی از مهم‌ترین سیاستمداران زن در ایالات متحده و عضوی متنفذ در حزب دموکرات است. ممکن است که بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری برای جذب رای‌دهندگان جناح چپگرای حزب، این سیاستمدار ۷۰ ساله را به عنوان معاون خود معرفی کند. این در حالی است که جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود. به همین دلیل ممکن است مشاوران جو بایدن او را به انتخاب معاونی جوانتر از الیزابت وارن تشویق کنند اما به اعتقاد طرفداران سناتور وارن، وی کسی است که می‌تواند مخالفان بایدن را به سود او به پای صندوق‌های رای بیاورد.

وارن حامی پایان جنگ در افغانستان و بیرون کشیدن نیرو‌های آمریکایی از آن کشور پیش از پایان سال ۲۰۱۴ بود. او حامی دولت اسرائیل و خواهان تضمین امنیت آن است. وارن حامی «چاره دو کشوری» است، در عین حال تقاضای عضویت فلسطین در سازمان ملل را غیرسازنده دانسته و گفته بود که اگر به سمت ریاست جمهوری انتخاب شود، این عضویت را وتو می‌کند. او ایران را تهدیدی جدی برای ایالات متحده می‎داند و از تحریم‌ها و همچنین مذاکرات با ایران شدیداً حمایت می‌کند. همچنین وارن از قانونی شدن استعمال ماری‌جوانا حمایت کرده‌است. او حامی ازدواج همجنسگرایان و لغو قانون دفاع از ازدواج است.

وارن بیان کرده بود که در کودکی اعضای مسن‌تر خانواده به او گفته بودند او تبار سرخپوستی دارد. در سال ۲۰۱۲ از وارن بابت این که خود را در مدرسه حقوق هاروارد از اقلیت‌ها خوانده انتقاد شد. مخالفین گفتند وارن برای پیشرفت کردن شغلی‌اش از طریق سهمیه‌های اقلیت‌ها، تبار خود را جعل کرده‌است. وارن این اتهامات را انکار کرد و همکاران و کارفرمایان متعدد او گفته‌اند جایگاه قومی او نقشی در استخدامش نداشته‌است. اما او در یک کتاب آشپزی محلی اکلاهما در سال ۱۹۸۴ خود را از تبار قبیله چروکی (از قبایل بزرگ سرخ‌پوست) خوانده است. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، دونالد ترامپ چالشی به راه انداخت که اگر وارن بتواند از طریق آزمایش دی‌ان‌ای، تبار سرخپوستی خود را ثابت کند، او یک میلیون دلار به خیریه مورد علاقه وارن کمک خواهد کرد. او نتایج یک تست دی ان‌ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد و نتایج نشان می‌داد که اکثریت قاطع تبار وارن اروپایی است و نتایج شدیداً از وجود یک نیای سرخپوست غیرمختلط در ۶ تا ۱۰ نسل قبل پشتیبانی می‌کرد. استفاده از تست دی ان‌ای برای تعیین تبار سرخپوستی مورد انتقاد قبیله چروکی قرار گرفت. وارن بعدتر از رهبری قبیله چروکی عذرخواهی کرد.

معاون زن، برگ برنده بایدن

ایمی کلوبشار
کناره‌گیری ایمی کلوبشار از عرصه رقابت مقدماتی آمریکا در آستانه «سه‌شنبه بزرگ» نقش مهمی در برگشتن ورق به نفع جو بایدن داشت. امی کلوبشار، ۵۹ ساله از سال ۲۰۰۷ تاکنون نماینده ایالت مینه‌سوتا در مجلس سنا است. پیروزی در این ایالت نیز به عنوان یکی از ایالت‌های غرب میانه آمریکا در انتخابات پیش رو اهمیت زیادی برای جو بایدن خواهد داشت.

او در جذب رای‌دهندگان ایالت‌های غرب میانه می‌تواند به جو بایدن کمک کند. با این حال او نیز مانند جو بایدن به جناح میانه‌روی حزب دموکرات تعلق دارد و در صورت انتخاب وی ممکن است این حزب در زمینه بسیج جوانان و اقلیت‌های نژادی نتواند موفق عمل کند.

مواضع سیاسی کلوبشار عموماً هم‌راستا با لیبرالیسم مدرن آمریکا بوده است. او در خصوص مقوله سقط جنین، حامی انتخاب است از اوباماکر و حقوق اقلیت‌های جنسی حمایت می‌کند و منتقد جنگ عراق بوده است. بنابر اعلام سایت گاوترک تعداد قوانینی که کلوبشار موفق به تصویب شده تا انتهای کنگره ۱۱۴ در اواخر سال ۲۰۱۶، از هر سناتور دیگری بیشتر بوده‌است.

معاون زن، برگ برنده بایدن

کاملا هریس
کاملا هریس مانند استیسی آبرامز می‌تواند به اولین نامزد سیاهپوست برای سمت معاونت ریاست جمهوری تبدیل شود. کاملا هریس، ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۷ نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای آمریکا است. او پیش از اولین رای‌گیری در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات به کارزار انتخاباتی خود پایان داد. انتخاب وی هر چند می‌تواند اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان را خرسند سازد، اما برای حزب دموکرات بی‌خطر هم نیست. کاملا هریس اغلب به دلیل مواضعش در دورانی که دادستان کل کالیفرنیا بود مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این انتقاد‌ها می‌تواند باعث شود که رای دهندگان برنی سندرز و الیزابت وارن در روز انتخابات ریاست جمهوری خانه‌نشینی را به رای دادن به جو بایدن و کاملا هریس ترجیح دهند. از سوی دیگر دستیاران، مشاوران و اهداکنندگان کمک‌های مالی جو بایدن بر این باورند که کاملا هریس، دست کم روی کاغذ، بهترین گزینه برای این موضوع است.

هریس در سال ۲۰۱۰ به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا برگزیده شد. در ۸ نوامبر ۲۰۱۶، در انتخابات مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، لورتا سانچز را شکست داد و به عنوان سومین سناتور زن ایالات متحده آمریکا از ایالت کالیفرنیا و اولین سناتور هندی ـ جامائیکایی تبار وارد سنا شد. از زمانی که به عنوان سناتور برگزیده شد، از سیستم خدمات درمانی تک پرداخت، تغییر در طبقه بندی فدرال ماری جوآنا، حفاظت شهری از مهاجران بدون مدرک، لایحه کاهش فشار مالیاتی برای طبقه کارگر و متوسط در عین افزایش مالیات برای شرکت‌ها و قشر ثروتمند آمریکا حمایت کرده است. هریس با داگلاس ام هاف وکیل کالیفرنیایی ازدواج کرده‌است و خواهر او تحلیلگر سیاسی شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و شوهرخواهر او تونی وست مدیرکل حقوقی اوبر و از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا است. هریس نامادری دو فرزند است که یکی دانشجو و دیگری دانش‌آموز دبیرستان هستند.

معاون زن، برگ برنده بایدن

میشل اوباما
جیل بایدن، همسر جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰، اعلام کرد دوست دارد میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا معاون همسرش، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شود.

پیش‌تر بار‌ها به همسر باراک اوباما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشنهاد شده بود، اما او از این کار امتناع کرد. بایدن در یکی از مناظرات خود همسو بودن عقایدش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را عامل مهمی در موفقیتش اعلام کرده بود و انتخاب چنین معاونی را یکی از استراتژی‌های خود در صورت ورود به کاخ سفید دانست. ابراز تمایل بایدن برای حضور میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا به‌عنوان معاون می‌تواند یک شوک بزرگ در اخبار مربوط به انتخابات آمریکا باشد. در این ‌راستا جو بایدن گفته است که دوست دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر یک «اوباما»، البته نه باراک بلکه میشل به عنوان معاون، در کنار وی باشد.

میشل اوباما زاده ۱۷ ژانویه ۱۹۶۴ در شیکاگو، وکیل، نویسنده آمریکایی است که به مدت هشت سال بانوی اول ایالات متحده آمریکا بود. او در سن ۲۸ سالگی با باراک اوباما ازدواج کرد و نخستین بانوی اول آمریکایی ـ آفریقایی تبار در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود. میشل و باراک اوباما از ازدواج خود دو دختر دارند. او دانش آموخته دانشگاه پرینستون و دارای دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. او به محیط زیست علاقه‌مند است و بسیاری از سبزیجات مصرفی خانواده اوباما در باغچه سبزیجات میشل اوباما در محوطه کاخ سفید به عمل می‌آمد. وی به زنبورداری علاقه‌مند است و در کاخ سفید نیز زنبورداری می‌کرد. میشل اوباما در فهرست نظرسنجی سالانه زن تحسین شده سال ۲۰۱۸ به عنوان مقام اول انتخاب شد. وی کتابی با نام «شدن» نوشته است که در نخستین ماه انتشارش رکورد فروش را شکست. این کتاب عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را نصیب خود کرد و زندگی شخصی همسر اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا را قبل و بعد از ورود به کاخ سفید روایت می‌کند.

شانس انتخاب کدام زن برای معاونت بایدن بالاتر است؟
با توجه به اینکه در حال حاضر بایدن در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، انتخاب معاون اول او از اهمیت بسزایی برخوردار است. این انتخاب، یک مسئله دو طرفه است، یعنی هم باید خود بایدن روی آن شخص توافق داشته باشد و هم کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که در چند ماه آینده تشکیل خواهد شد، بنابراین این موضوع قدری پیچیده است.

انتخاب معاون زن برای بایدن برگ برنده بزرگی خواهد بود. در چند سال اخیر هشتگ Me Too و توجه زنان هالیوود به آن باعث شده است که توجه جامعه آمریکا به حضور زنان در تمام عرصه‌ها جلب شود. این هشتگ برای نشان دادن شیوع گسترده تجاوز و آزار جنسی، به ویژه در محیط کار و محکوم کردن آن مورد استفاده قرار گرفت. این هشتگ با اتهاماتی مبتنی بر اذیت و آزار جنسی علیه هاروی واین‌استاین تهیه کننده آمریکایی آغاز شد. این هشتگ حدود ۵۰۰۰۰۰ بار توسط افراد مختلف که شامل بسیاری از افراد مشهور بود، استفاده شد. هدف اصل Me Too توانمندسازی زنان، به ویژه زنان جوان و آسیب‌پذیر، از طریق همدلی بود. اکنون حضور یک زن در کاخ سفید جزء اولویت‎های بزرگ بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی خواهد بود.

اما در این انتخاب به نظر می‎رسد شانس زنان سیاه‎پوست بیش از دیگر زنان است. بسیاری از مشاوران جو بایدن بر این باور هستند که او به دلیل نقش پررنگ زنان سیاهپوست در پیروزی وی در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات باید یک زن سیاهپوست را به عنوان معاون خود انتخاب کند. رهبران سیاهپوستان و رای دهندگان سیاهپوست هم می‌گویند بایدن باید یک زن سیاهپوست را انتخاب کند. استدلال آن‌ها این است که موفقیت بایدن و حزب دموکرات بستگی به حضور گسترده سیاهپوستان در انتخابات نوامبر دارد و آن‌ها می‌خواهند وفاداری‌شان به بایدن پاسخی ملموس داشته باشد. در حقیقت سیاهپوستان آمریکا می‌خواهند سال‌ها حمایت‌شان از حزب دموکرات به رسمیت شناخته شود.

به نظر می‌رسد احتمال انتخاب یک زن سیاهپوست برای بایدن بسیار زیاد است و شاید اگر معاون بایدن یک زن سیاهپوست نباشد دموکرات‌ها شاهد تکرار ۲۰۱۶ باشند. به نظر نگارنده این گزارش جو بایدن با انتخاب میشل اوباما هم گزینه انتخاب یک زن سیاهپوست را رعایت کرده است و هم از محبوبیت وی برای جمع‌آوری رای می‌تواند به خوبی استفاده کند و میشل اوباما نسبت به دیگر کاندیداها گزینه مناسب‌تری خواهد بود.  

منبع: دیدار نیوز

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.