هرآنچه باید از واکسیناسیون کرونا در فارس بدانید

مسئولان مربوط در فارس می‌گویند: در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف پیشتاز بوده ایم و این طرح برای پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان،پاکبانان،بیماران خاص و سالمندان اجرا شده است و خبرنگاران و سایر مشاغل در معرض خطر نیز دریافت واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایران ریپورتس، برپایه گفته این مسئولان، برخی ابتکارات مانند دریافت واکسن در خودرو برای نخستین بار در شیراز کلید خورد و با موفقیت اجرا شد و مورد رضایت و استقبال شهروندان قرار گرفت ، دریافت واکسن از سوی پاکبانان نیز در شیراز برای نخستین بار به ثبت رسید.

در عین حال همچنان پرسش هایی در باره چگونگی انجام واکسیناسیون در شیراز و سایر شهرهای استان فارس مطرح است ، پرسش هایی مبنی بر اینکه تقسیم بندی زمانی و سنی مشمولان واکسیناسیون چگونه است؟ یعنی چه سنینی در چه زمانی برای واکسیناسیون اقدام کنند؟روش های مراجعه برای واکسیناسیون برای افرادی که ناتوانی برای حرکت دارند مثلا به دلیل کهولت سن چگونه است؟ امکان مراجعه حضوری عوامل بهداشت به مکان هایی مانند خانه سالمندان،  زندان و … برای تزریق واکسن وجود دارد؟

در این میان باید به سووالاتی مانند اینکه اگر پیامک برای مشمولان واکسیناسیون نیامد، وظیفه فرد یا اطرافیان چیست؟پیامک با چه سرشماره تلفنی ارسال می‌شود؟ هنگام مراجعه افرادی با ادعای تزریق واکسن کرونا به در منازل، چه باید کرد؟ آیا اصلا مراجعه به در منازل صورت می‌گیرد؟ کارکرد سامانه واکسیناسیون چیست؟ چه زمانی و با چه هدفی باید به سامانه مراجعه کرد؟ و  نقش پزشک خانواده در برنامه واکسیناسیون چیست؟

مسوولان دانشگاهی همچنین باید به این پرسش ها پاسخ دهند که چه مراکزی و با چه آدرس‌هایی در شیرار، واکسن کرونا تزریق می‌کنند؟ و دیگر اینکه واکسن تزریقی به افراد از چه مارکی است؟

خبرگزاری ایرنا با تولید سلسله گزارش‌هایی پیرامون واکسیناسیون کرونا و با جمع بندی دیدگاه مسوولان بیشتر و بهتر پاسخ به این پرسش ها را ارائه خواهد داد.

روزانه حدود ۵ هزار سالمند در فارس واکسن کرونا دریافت می‌کنند

استاندار فارس با بیان این مطلب که واکسیناسیون خودرویی افراد بالای ۸۰ سال برای نخستین بار در شیراز انجام شده، گفت: بطور متوسط روزانه به چهار تا پنج هزار سالمند در سطح استان فارس واکسن کرونا تزریق می شود.

 عنایت الله رحیمی  در بازدید از مراکز تزریق واکسن کرونا در سطح شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی جهرم، فسا، لار و گراش تلاش های مناسبی در زمینه تزریق واکسن انجام داده اند.

استاندار فارس ادامه داد: مراجعه به آمار واکسیناسیون کشوری نشان می‌دهد تا امروز دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه اول تزریق واکسن کشور را به خود اختصاص داده است که این دستاورد درخور تقدیر و تشکر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ مرکز ثابت در شهر شیراز با هدف انجام واکسیناسیون ایجاد شده است، افزود: تزریق واکسن در استان فارس که با اولویت کادر درمان و بیماران خاص آغاز شده بود، هم اکنون با واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال ادامه دارد.

رحیمی با بیان اینکه انجام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال به صورت خودرویی برای نخستین بار در شهر شیراز کلید خورد، اظهار داشت: در حال حاضر تزریق واکسن به دو طریق حضور در سالن و خودرویی در شیراز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سالن های تزریق واکسن فضا و تهویه مناسب در نظر گرفته شده و همچنین  واکسیناسیون شهروندان بالای ۸۰ سال به صورت خودرویی این امکان را ایجاد کرده که افراد مسن و کم توان بتوانند در خودرو منتطر بمانند و دچار سختی نشوند.

استاندار فارس تزریق بیش از ۱۲۰ هزار دوز واکسن توسط دانشگاه علوم پزشکی را اقدامی مهم دانست و با اشاره به اینکه سالمندان استان جمعیت قابل توجهی هستند از مردم خواست بر اساس فهرست اعلامی دانشگاه علوم پزشکی برای واکسیناسیون در مراکزی که ایجاد شده حضور یابند تا از زمان انتظار آنها و تشکیل صف های طولانی کاسته شود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال در فارس تا ۱۰ روز آینده پایان یابد و پس از آن بر اساس سند ملی واکسیناسیون گروه های بعدی واکسینه شوند.

طرح ابتکاری تزریق واکسن در خودرو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون در خودرو، برای تزریق واکسن به افراد بالای ۸۰ سال در شیراز و برای نخستین بار در کشور اشاره کردو اظهار داشت: این اقدام ابتکاری جدید در شیراز بوده که موجب رضایت و آسایش سالمندان است.

دکتر مهرزاد لطفی با بیان اینکه در این اقدام افراد دریافت کننده واکسن از گروه‌های هدف، در خودرو به سمت محل تزریق واکسن هدایت شده و تزریق واکسن در خودرو انجام می شود افزود: با توجه به لزوم نظارت بر افراد دریافت کننده واکسن به مدت ۱۵ دقیقه پس از تزریق برای بررسی عوارض احتمالی، در این فرآیند جدید، این موضوع نیز پیش بینی و محقق شده است؛ همچنین فاصله فیزیکی افراد نیز رعایت می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخی افراد در گروه سنی بالای ۸۰ سال دچار برخی ناتوانی های حرکتی هستند، اضافه کرد: در این فرآیند، تزریق واکسن در خودرو انجام می شود و افراد دریافت کننده واکسن و خانواده ها، از آرامش بیشتری برخوردار هستند.

لطفی جمعیت افراد بالای ۸۰ سال در استان فارس را حدود ۸۰ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: کار واکسیناسیون در این گروه هدف از هفتم اردیبهشت آغاز شده و با توجه به محموله های دریافتی واکسن در استان، این فرآیند در حال انجام است.

وی با اشاره به پیش بینی دو سامانه نام نویسی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای گروه های هدف، گفت: اطلاع رسانی به گروه های بالای ۸۰ سال بر اساس جمعیت موجود به صورت تلفنی انجام می‌شود و سایر گروه‌ها، پس از اطلاع رسانی مراجع رسمی می توانند به دو سامانه یاد شده مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات خود، پس از برنامه ریزی های انجام شده در لیست افراد دریافت کننده قرار می گیرند.

لطفی با تاکید براینکه هیچگونه مراجعه حضوری برای تزریق واکسن و یا نام نویسی به درِ منازل وجود ندارد لزوم هوشیاری شهروندان را متذکر و یادآور شد: محل اجرای طرح واکسیناسیون در خودرو، شهرک گلستان شیراز است و تلاش برای پیش بینی مکان‌های جدید برای گسترش این طرح ادامه دارد.

شیوه ثبت‌نام سالمندان جا مانده از واکسن

با توجه به آغاز به کار سامانه salamat.gov.ir ، این سامانه کار خود را از حدود ۱۱:۳۰ شنبه ۱۸ اردیبهشت آغاز کرده است و متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده است، می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

 افراد زیر ۸۰ سال باید منتظر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باشند که چه زمانی برای ثبت نام آنها در نظر گرفته می‌شود. متولدین پس از سال ۱۳۲۰ در حال حاضر نمی‌توانند در سامانه ثبت نام کنند. اقدام به بازگشایی ثبت نام برای گروه های سنی، بر اساس سند ملی واکسیناسیون صورت می‌گیرد.

سپاه فجر فارس در واکسیناسیون کرونا به یاری کارکنان درمان می‌آید

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین امضای تفاهم نامه بین این دانشگاه و سپاه فجر استان فارس برای اجرای گام پنجم مقابله با کرونا را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد سپاه فجر استان و بسیج، با تمام توان و در زمینه اجرای بهتر طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا، کمک کنند.

لطفی بر مشارکت همگانی برای اجرای بهتر طرح واکسیناسیون کرونا تاکید کرد و افزود: ۳۱ سالن با عنوان ۹ دی در استان فارس به عنوان پایگاه های تزریق واکسن کرونا، از سوی سپاه مشخص شده که برای اجرای طرح واکسیناسیون از آنها بهره برداری خواهد شد و بسیج و سپاه در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی کمک می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، اجرای واکسیناسیون را طرحی بزرگ خواند که با توجه به جدی تر شدن موضوع واکسیناسیون عمومی کرونا در قالب طرح محله محور شهید حاج «قاسم سلیمانی» و با مشارکت و تعامل همگانی اجرا می شود و یادآور شد: نکته مورد توجه این است که برای اجرای بهتر این برنامه ملی، باید از تمام ظرفیت ها و مشارکت سازمان های مرتبط، استفاده شود.

۸۵ هزار نفر در فارس مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کردند

بر اساس آمارهای موجود تاکنون ۸۵ هزار نفر در استان فارس مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، جایگاه نخست این استان در سطح کشور به ثبت رسیده است ، ۱۲ هزار نفر نیز در این استان، مرحله دوم واکسن را نیز دریافت کرده اند.

واکسن کرونا برای ایمنی افراد در دو نوبت با فاصله زمانی مشخص، تزریق می‌شود

بیشترین تعداد واکسن تزریق شده در شهرهای کشور مربوط به شیراز است و واکسیناسیون با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه دارد.
واکسیناسیون در همه نقاط فارس با اولویت اول کادر درمان و بیماران خاص شروع شد،  در حال حاضر تزریق واکسن به افراد مسن بالای ۸۰ سال نیز آغاز شده است. تاکنون ۸۵ هزار نفر در استان فارس دوز اول واکسینه شده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر دوز دوم را نیز دریافت کرده اند.

در هر شهرستان یک مرکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن به پرسنل بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان وجود دارد. در شیراز نیز چهار سالن به این امر اختصاص داده شده که در هر سالن ۶ کانتر وجود دارد.با توجه به اتمام واکسیناسیون گروه بهداشت و درمان و شروع تزریق واکسن به گروه های سنی بالای ۸۰ سال ،در شهرستان ها مقرر شد یک سالن نیز به این منظور راه اندازی شود.

مناطق روستایی فارس و تاکید بر اجرای واکسیناسیون 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مسوولان دانشگاه، روسای شبکه های بهداشت و درمان و تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه دستور داد تا همانگونه که واکسیناسیون سالمندان در شهرها در حال انجام است، این اقدام در روستاها نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

لطفی  با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون از اولویت های اصلی دستور کار ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی است، عنوان کرد: مجموعه سلامت از تمام ظرفیت ها و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی برای پوشش واکسیناسیون در سطح استان، استفاده می کند.

بهره گیری از فضاهای ورزشی شیراز برای واکسیناسیون علیه کرونا 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه سالن‌های ورزشی و فضاهای مختلف مناسب بیشتری برای واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در شیراز در حال آماده سازی است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده، مراکز و مکان های تزریق واکسن پس از بررسی کارشناسان دانشگاه، تجهیز و آماده خدمت رسانی می‌شوند.

لطفی همچنین با اشاره به آمار کرونا  اعلام کرد:آمار به هر سه دقیقه یک مورد بستری بیمار مثبت یا مشکوک دارای علائم کرونا و همچنین ثبت هر یک ساعت، یک مورد فوت در استان رسیده و شرایط کنونی بسیار بحرانی است.

لطفی گفت: این روند افزایشی به منزله فراتر رفتن از وضعیت قرمز و ورود به مرحله سیاه کرونایی در استان است که زنگ خطر این بحران را بلندتر از همیشه به صدا درآورده است.

وی اضافه کرد: در شرایطی به سر می بریم که برای برون رفت از این چالش، تمام افراد جامعه می بایست به عنوان یک کادر سلامت عمل کنند و به نحو جدی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای محدودیت های اعمال شده پایبند باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش قابل توجهی که در تعداد تخت های بیمارستان انجام شده، هم اکنون ۹۰ درصد ظرفیت تخت های بیمارستان های استان تکمیل شده که در نشست های ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این مهم مورد پایش قرار گرفته و تمهیدات لازم در این خصوص انجام می گیرد.

واکسیناسیون یک هزار پاکبان در شیراز علیه کرونا 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  نیز با اشاره به  اجرای  طرح تزریق واکسن کرونا به پاکبانان شیراز اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز این طرح را برای یک هزار تن از این نیروهای حافظ بهداشت در شیراز کلید زد.

عبدالرسول همتی  گفت: پیرو برنامه واکسیناسیون کشوری علیه کروناویروس و پیشتازی استان فارس در این امر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش دارد برنامه بهار سلامت را با تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان مبنا قرار دهد.

 معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به ماهیت شغلی پاکبانان و مواجهه آنان با زباله ها و پسماندهای عفونی، برای پیشگیری از ابتلای این قشر زحمتکش به بیماری کووید۱۹، تزریق واکسن علیه کروناویروس برای گروه پرخطر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت که در مرحله نخست، هزار پاکبان شهرداری شیراز که براساس سن و بیماری زمینه ای اولویت بندی و واکسینه شدند.

 صبح سوم فروردین ۱۴۰۰ پانصد پاکبان واکسینه شدند و روز بعد نیز مابقی پاکبانان واکسن علیه کروناویروس دریافت کردند.

پزشک خانواده و نقش آن در کنترل همه گیری گرونا و شتاب در واکسیناسیون 

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، طرح پزشک خانواده، مزایای فراوانی برای مردم از جمله حفظ سلامت و جلوگیری از هدر رفت وقت و سرمایه دارد.

اجرای این طرح در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا نقش اساسی داشت و در شتاب بخشی به اجرای واکسیناسیون نیز موثر بوده است.

عبدالرسول همتی با بیان این مطلب که اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، از اقدامات مهم و حیاتی در راستای ارتقای سطح سلامت است، گفت: پرداخت فرانشیز کمتر در سطح یک (پزشک عمومی)، تزریقات رایگان در صورت تجویز از سوی پزشک خانواده، پرداخت فرانشیز دارویی ۱۰ درصد در مقایسه با ۳۰ درصد در موارد نداشتن پزشک خانواده و پرداخت ۱۰ درصد در موارد ارجاع به پزشک متخصص و فوق تخصص ها در بخش خصوصی و دولتی از مزایای داشتن پزشک خانواده است.

او از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه افراد تحت پوشش و ثبت بیماری، دارو و تمام موارد مراجعات در این پرونده به عنوان یکی دیگر از مزایای داشتن پزشک خانواده یاد کرد و افزود: انجام مراقبت های دوره ای و مستمر جمعیت تحت پوشش بر اساس دستورالعمل های موجود بهداشتی از دیگر مزایای داشتن پزشک خانواده است.

همتی آموزش چهره به چهره و گروهی از سوی پزشک خانواده و مراقب سلامت، پایش و مراقبت از سلامتی فرد برای پیشگیری از بیماری های مختلف با ارایه آموزش های لازم و غربالگری در مقاطع مختلف را دیگر مزایای پزشک خانواده برشمرد.

امید است با تلاش همگانی و مشارکت عمومی در کنترل ویروس کرونا و با اجرای دقیق و هدفمند واکسیناسیون شاهد اجرای بهینه این طرح با مشارکت و همراهی همه گروههای اجتماعی باشیم ، ضمن اینکه حتی بعد از اجرای واکسیناسیون نیز همه تاکید ها بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.