مردم کدام کاندیداهای ریاست جمهوری را بیشتر می شناسند؟ +آمار/ آخرین وضعیت انتخاباتی سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف/ محسن هاشمی چالش جدید انتخاباتی خاتمی +جزئیات

هرشب در این بخش به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهیم پرداخت.

* آخرین وضعیت انتخاباتی سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف
در حالیکه پیش از این برخی از هواداران سعید جلیلی از احتمال حضور او در انتخابات میاندوره ای تهران در مجلس خبر داده بودند، بررسی ها حاکی است که حضور سعید جلیلی در انتخابات مجلس منتفی شده و این موضوع را نزدیکان وی شایعه عنوان کردند. از سوی دیگر علی رغم برخی تحرکات، همچنان تمایلی در میان احزاب و چهره های اصلاح طلب برای حمایت از اسحاق جهانگیری دیده نمی شود. این در حالیست که برخی اخبار حاکیست که تعدادی از تئوریسین های اصلاح طلب که حتی بحث عدم حضور جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری را قبل از این مطرح می کردند، قصد حمایت فکری و انتخاباتی از محمدرضا عارف را دارند.

* مردم کدام کاندیداهای ریاست جمهوری را بیشتر می شناسند
در یک نظرسنجی صورت گرفته شده، نام تعدادی از افرادی که برای نامزدی پست ریاست جمهوری آینده مطرح هستند برای پاسخگویان بالقوه شرکت کننده در انتخابات خوانده شد و از آنان خواسته شد بگویند کدامیک را می شناسند.

شناخت زیاد
پاسخگویان ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، سیدحسن خمینی، مجلس رضایی، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی رفسنجانی را بیش از سایر نامزدها می شناسند.

شناخت متوسط
سعید نمکی، عزت الله ضرغامی و سعید جلیلی

شناخت کم
صادق خرازی، سیدامیرحسن قاضی زاده هاشمی، حسین دهقان، مسعود پزشکیان، علی نیکزاد، محمد صدر و سعید محمد

لازم به ذکر است پاسخگویان بالقوه عبارتند از افرادی که احتمال دارد در انتخابات شرکت کنند (حتما در انتخابات شرکت می کنم، احتمالا شرکت می کنم، احتمالا شرکت نمی کنم و هنوز تصمیم نگرفته ام)

* محسن هاشمی چالش جدید انتخاباتی خاتمی +جزئیات
بررسی ها نشان می دهد که تعداد چهره های سرشناس اعتدالی و کارگزارانی در حمایت از محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است. برخی از چهره های نزدیک به دولت و همچنین تعداد قابل توجهی از اعضای حزب کارگزاران تمایل یافته اند و درخواست دارند که محسن هاشمی به انتخابات ریاست جمهوری ورود کند. اما محسن هاشمی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری مانع بزرگی به نام محمد خاتمی را پیش رو دارد. بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، پیش از این نیز محمد خاتمی مانع شهردار شدن محسن هاشمی در تهران شده بود. خاتمی از سوی دیگر محسن هاشمی را به نوعی کاندیدای نزدیک به حسن روحانی و دوستان اعتدالی او و همچنین منتخب حزب کارگزاران می داند و به همین دلیل معتقد است که کاندیدا شدن محسن هاشمی به این معنا خواهد بود که جریان اصلاحات یکبار دیگر کاندیدای اختصاصی در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.