فعال سیاسی اجتماعی حوزه زنان در گفتگو با ایران ریپورتس: فارس سالهاست از داشتن نماینده زن محروم است/ مردان نمی‌توانند بطور کامل از حقوق و منافع زنان دفاع کنند

طاهری گفت: زمانی که نیمی از جمعیت جامعه را زنان جامعه تشکیل می دهند طبیعی است که زنان حق داشته باشند در تعیین سرنوشت خویش همانند مردان سهیم باشند.

منصوره طاهری، فعال سیاسی اجتماعی و حوزه بانوان در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایران ریپورتس98 گفت: مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگانی است که از نقاط مختلف کشور، از کلان شهرها و شهرستان‌های بزرگ و کوچک به نمایندگی از مردم در این نهاد حاکمیتی حضور دارد تا در قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن و پی گیری مطالبات مردم سهیم باشند.

اهمیت نقش بانوان در مجلس

وی درخصوص نقش بانوان در مجلس اظهار داشت: زمانی که نیمی از جمعیت جامعه را زنان جامعه تشکیل می دهند طبیعی است که زنان حق داشته باشند در تعیین سرنوشت خویش همانند مردان سهیم باشند و مسلماً وضع بسیاری از قوانین و مقررات با حضور تعداد بیشتری از زنان در مجلس می‌تواند کارآمدتر و با قابلیت اجرایی بالاتر رقم بخورد چراکه زاویه نگاه زنان در برخی مسائل متفاوت است و این تفاوت و تنوع نگاه می تواند به قانون‌گذاری دقیق تر و حتی نظارت بهتر بیانجامد.

این فعال سیاسی اجتماعی ادامه داد: از طرفی حقیقت این است که مردان نمی‌توانند به اندازه کافی از منافع و حقوق زنان دفاع کنند برای مثال می توانید با حداقل ۲۰ نماینده جدیدالورود مجلس یازدهم مصاحبه کنید و از آنها بخواهید برنامه‌هایشان را تیتروار به شما بگویند قطعاً در پاسخ ها یا برنامه هایشان حوزه زنان را نخواهید دید و یا بسیار اندک خواهد بود که این خلاء باید به نحوی پر شود.

وی درخصوص استان فارس اذعان داشت: همین استان فارس با دارابودن ۱۸ نماینده سالهاست هیچ نماینده زنی در مجلس نداشته است و از این توفیق محروم مانده در صورتی که برخی استان‌ها و حتی شهرهای کوچک در ادوار مختلف نماینده زن داشته اند.

طاهری با اشاره به نقش مهم بانوان در کنش های سیاسی تصریح کرد: وقتی مشارکت سیاسی زنان یک اصل پذیرفته شده است قطعاً نباید حمایت از این اصل فقط در سطح شرکت در انتخابات و رای دادن باشد، قطعاً حضور نخبگان زن در مجلس نیز باید مد نظر و حمایت شود. زن ها همانطور که پای صندوق‌های رای (که اتفاقاً در اکثر اوقات تعداد رای دهندگان خانم ها بالاتر هم هست) مشارکت سیاسی را بالا می‌برند باید در سطوح دیگر مشارکت سیاسی مثل نمایندگی در مجلس و قوه مقننه نیز سهیم باشند.

چرا فراکسیون بانوان مهم است؟

این فعال حوزه زنان و خانواده درخصوص اهمیت تشکیل فراکسیون بانوان در مجلس خاطرنشان کرد: اهمیت تشکیل فراکسیون زنان به اهمیت و ضرورت مسئله حوزه زنان و خانواده مربوط می‌شود. مسئله حوزه زنان و خانواده اتفاقاً یک مسئله جنسیتی نیست بلکه یکی از مسائل اساسی و راهبردی هر کشوری است که در برنامه ریزی و تصمیم سازی استراتژیک آن جامعه باید به صورت ویژه دیده شود تا جایی که می بینیم دشمن از این حوزه در مسئله براندازی و مبارزه با کشورها استفاده می کند.

وی اضافه کرد: مستحضرید که هر چند وقت یکبار، یک مسئله مرتبط با بانوان تیتر اول خبرسازی ضد انقلاب علیه نظام می‌شود؛ کودک همسری، چند همسری، آزاد کردن جاسوسان زن، ورزش زنان و صدها نمونه دیگر که آخرینش استفاده ابزاری و سیاسی از قتل یک دختر تالشی است نمونه هایی از این مسائل است که اهمیت موضوع را یادآوری میکند که این موارد وظیفه خانم های نماینده را سنگین‌تر می‌کند و هم اهتمام جدی مردان نماینده در توجه ویژه به این مسئله را می‌طلبد.

طاهری با بیان اینکه ما در حوزه مسئله خانواده و زنان نیازمند اصلاح برخی از قوانین و همچنین وضع قوانین جدید و حتی مهم تر از آن نظارت بر حسن اجرای قوانین موجود هستیم و باید گفت که در این حوزه برخی از قوانین خوب را داریم که اجرا نمی شود، متذکر شد: فراکسیون زنان باید با توجه به نیاز روز جامعه، مشکلات زنان و خانواده را با استفاده از متخصصین این حوزه و با نگاهی کاملا بومی از طریق قانون گذاری و نظارت حل نماید نه اینکه مانند فراکسیون زنان مجلس دهم خود نیز بیشتر به حاشیه سازی و تشویش اذهان زنان و جامعه دامن بزند و از معضلات اصلی دور شود.

اولویت‌های مهم حوزه زنان و خانواده در مجلس

وی با اشاره به اینکه نمایندگانی در مجلس موفق هستند که طرح و برنامه هایشان اولویتهای اول کشور باشد، گفت: نمایندگان باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در هر حوزه مسئله قانونگذاری و نظارت را دنبال کنند، در مسئله حوزه زنان و خانواده نیز نمایندگان قطعاً باید سیاست های کلی نظام در این حوزه را مد نظر قرار دهند.

فعال سیاسی اجتماعی شهر شیراز تصریح کرد: در مسئله قانونگذاری و نظارت بر همین اساس در مسئله زنان و خانواده نیز مجلس یازدهم باید طبق سیاست‌های کلی نظام خانواده که مقام معظم رهبری طبق بند۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی در سال ۱۳۹۵ به سران سه قوه ابلاغ فرمودند به مسائل این حوزه بپردازند.

به گفته وی در ۱۲ بند ابلاغیه رهبری در حوزه زنان و خانواده اولویت‌های اصلی و مهم آورده شده که نمایندگان موظفند بر این اساس طرح ها و برنامه ها را ارائه نمایند:

* ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان

* تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی ان

* بازنگری و اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه های قضایی حوزه خانواده متناسب با نیازها و مقتضیات جدید

* ارتقاء معیشت خانواده

*حمایت از عزت و کرامت همسری و نقش مادری

* پیشگیری از آسیب های اجتماعی طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن

* ایجاد ساز و کارهای ارتقاء و سلامت بارداری و افزایش فرزند آوری

منصوره طاهری در همین خصوص تشریح کرد: این موارد قطعاً از اولویت های اصلی فراکسیون زنان می بایست باشد بطور مثال یکی از این اولویت‌ها را ما بررسی می‌کنیم؛ همانطور که می دانید یکی از مهمترین مولفه های اقتدار هر کشور جمعیت آن کشور است و سیاست‌های جمعیتی هر حکومتی بر این مسئله تأثیر مستقیم دارد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ کشور ما در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد جمعیت زیر یک درصد را تجربه کردیم و این یک فاجعه است. در دنیا وقتی نرخ رشد از ۲/۱ درصد پایین‌تر بیاید زنگ خطر به صدا در می آید حال آنکه ما شاهد نرخ رشد زیر یک درصد هستیم و متاسفانه صدایی از هیچکس در نمی‌آید!

فعال حوزه زنان و خانواده در پایان با تاکید بر اینکه قطعاً رشد جمعیت از اولویت‌های سیاست‌گذاری و قانونگذاری می باشد، تصریح کرد: ما نیازمند قوانینی هستیم که سیاست های حمایتی و تشویقی را ایجاد نماید و اگر این مسئله را امروز به عنوان یک مسئله مهم و یک مسئله راهبردی نگاه نکنیم، در آینده نزدیک کشور دچار بحران شدید خواهیم شد و این تنها یه مساله از مسائل مهم این حوزه می باشد و تاکید بر حضور بیشتر و پررنگ‌تر زنان در مجلس در واقع تاکید بیشتر بر حل معضلات مهم اینچنینی است.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.