سن نمایندگان که به ریاست دوره‌های گذشته مجلس رسیدند

مقایسه سن روسای پیشین مجالس ایران نشان می دهد هاشمی رفسنجانی جوان ترین و مهدی کروبی مسن‌ترین فردی بودند که در هر دوره به کرسی ریاست قوه مقننه تکیه زده است.

به گزارش ایران ریپورتس98، امروز (چهارشنبه ۷ خردادماه) یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار می کند و به تبع اولین موضوع مورد توجه، انتخاب رئیس مجلس و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه خواهد بود که در هفته های اخیر و در این روزهای کرونایی جنجال برانگیز شده است.

تاکنون مرحوم هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی تجربه ریاست مجلس را در کارنامه سیاسی خود داشته اند و حالا باید دید ششمین رئیس پارلمان چه کسی خواهد بود.

محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی و مصطفی میرسلیم سه کاندیدای اصلی ریاست مجلس هستند و البته فریدون عباسی نیز همچنان تاکید بر ادامه حضورش در میدان رقابت دارد. نکته قابل توجه این است که اگر میرسلیم بتواند رای اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم را برای ریاست جلب کند، با ۷۳ سال سن مسن‌ترین فردی خواهد بود که رئیس مجلس شورای اسلامی می شود. پیش از این مهدی کروبی مسن‌ترین رئیس مجلس در دوره ششم محسوب می شد, البته او اولین بار در دوره سوم و در ۵۲ ساگی رئیس قوه مقننه شد.

از سویی حاجی بابایی هم با ۶۱ سال سن اگر بتواند بر صندلی ریاست تکیه بزند، باز هم در زمره یکی از روسای مسن مجلس قرار می گیرد. البته قالیباف در این رابطه با سن به ریاست رسیدن غلامعلی حدادعادل در دوره هفتم و علی لاریجانی در دوره دهم هم تراز است. او در صورت کسب رای نمایندگان، همچون حدادعادل و لاریجانی در ۵۹ سالگی رئیس قوه مقننه خواهد شد. هرچند نباید فراموش کرد لاریجانی زمانی که ۵۱ ساله بود و در دوره هشتم برای اولین رئیس مجلس شد.

در جدول زیر می توانید سن روسای مجالس ادوار گذشته در زمان کسب کرسی ریاست را ببینید؛

دوره مجلسرئیس مجلسسن
اولاکبر هاشمی رفسنجانی۴۶ (متولد ۱۳۱۳)
دوماکبر هاشمی رفسنجانی۵۰
سوماکبر هاشمی رفسنجانی(سال اول) مهدی کروبی(سال دوم تا چهارم)۵۴ ۵۲ (متولد۱۳۱۶)
چهارمعلی‌اکبر ناطق‌نوری۴۸ (متولد ۱۳۲۳)
پنجمعلی‌اکبر ناطق‌نوری۵۲
ششممهدی کروبی۶۳
هفتمغلامعلی حدادعادل۵۹ (متولد ۱۳۲۴)
هشتمعلی لاریجانی۵۱ (متولد ۱۳۳۶)
نهمعلی لاریجانی۵۵
دهمعلی لاریجانی۵۹

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.