سردرگمی در جبهه اصلاحات

شامگاه دوم بهمن راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد. بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در دوره دوم فعالیت، با حضور اعضای حقوقی (نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب) و اعضای حقیقی این جبهه، عصر یکشنبه اول بهمن ١٤٠٢ به ریاست آذر منصوری برگزار شده بود.

بیانیه مبهم اصلاح‌طلبان

در این جلسه، بررسی سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت و اعضا ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به متن تهیه‌شده از سوی کمیته راهبردها وارد بحث شدند و در نهایت، جزئیات سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در این سند ضمن ارائه تعریفی از خط مشی اصلاح‌طلبی که مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های مدنی و به‌کارگیری شیوه‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز است، ابتدا به تحلیل وضعیت موجود پرداخته و سپس در چارچوب سه اصل مهم، جامعه به عنوان عامل تعیین‌کننده، رقابتی و منصفانه بودن انتخابات و تأثیر انتخابات بر سیاست‌های نظام در اداره کشور، راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تعیین شده است. در جمع‌بندی نهایی این سند هم وضعیت های‌محتمل انتخابات برای اصلاح‌طلبان در نظر گرفته شده است.

نکته جالب اینجاست که اصلاح‌طلبان در این بیانیه تصمیم خود را معلق گذاشته‌اند. در بخشی از این سند آمده است: «در شرایط برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه، که طی آن احزاب و تشکل‌های مختلف با کاندیداهای خود امکان مشارکت داشته باشند، اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش خود را برای قانع کردن جامعه به شرکت در انتخابات به عمل آورند و به منظور ترغیب حاکمیت به تداوم این رویکرد حتی‌المقدور بکوشند در چنین انتخاباتی شرکت کنند.»

در بخش دیگری تاکید شده که اصول ذکرشده غیرمنعطف نیستند و در بندی دیگر آمده است: «در صورتی که هیچ‌یک از احتمالات فوق رخ نداد، طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند. این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست، بلکه بر عکس، اصلاح‌طلبان موظفند به رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات مطلوب مبذول دارند.»

از طرفی «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به تصویب راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در اول بهمن ۱۴۰۲، طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیر رقابتی و غیر منصفانه و غیر مؤثر در اداره کشور و سرنوشت شهروندان شرکت کنند. البته این راهبرد به منزله قهر با صندوق و تحریم انتخابات نیست».

سخنان این عضو ارشد اصلاح‌طلبان و سند راهبردی جبهه اصلاحات نشان از نوعی سردرگمی در این جناح است. از طرفی آنان عنوان می‌کنند که در شرایط فعلی در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما از سوی دیگر معتقدند که راهبردشان به معنی قهر با صندوق رای و تحریم انتخابات نیست. پیش از این اما محمد عطریانفر، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید در انتخابات لیست بدهند، اصلاح‌طلبانی را که خواستار تحریم انتخابات هستند «چپ‌های رادیکال» نامیده بود.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به اسفند، دو دستگی برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات در میان اصلاح‌طلبان بیشتر شده است. به هر حال باید دید پس از اعلام قطعی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان چه راهبردی را برای انتخابات ۱۴۰۲ در پیش خواهند گرفت.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.