زرقان همان معدن زر است اگر…

به قلم دکتر منصوره طاهری؛

زرقان شهر خیمه های برافراشته حسینی، مزین به بارگاه ملکوتی امامزاده شاهزاده قاسم(علیه السلام) و زادگاه بیش از دویست شهید گلگون کفن و شهری به قدمت تاریخ کهن ایران زمین، از آثار تپه لپوئی هزاره پنجم قبل از میلاد تا درج نام زیبای  رکان بر گل نبشته های تخت جمشید، از کاروانسرای زکی خانی تا بندامیر قرن چهارمی، از پل آهوچر تا قنوات قدیمی شاپرکی و سرزمین سرسبز، حاصلخیز و با طراوت، به بلندای نام زرغون وزرگان و دیار جاذبه های فراوانی نظیر تنگ چشمه،بمو،دره چپ و راست، سه سرو خانه سردار حیدر زرقانی و محله بوریابافی و… و شهر مفاخر بلندآوازه زرقان که به  واسطه فاصله 25 کیلومتری از کلانشهر شیراز علیرغم پتانسیل های ویژه در حوزه کشاورزی، دامپروری و صنعت و مجاورت به کریدور شمال به جنوب و نزدیکی به قطب های گردشگری و تفریحی استان فارس و تعداد جمعیت، متاسفانه فقط چند سال است که از شهرستان شدنش میگذرد و به همین دلیل به حق و حقوق خود در این حوزه دست نیافته است.

 همین موضوع تاثیرات بسزائی در عدم توسعه و پیشرفت این شهرستان داشته که بایستی با سرعت بیشتر این گپ ایجاد شده به خصوص در بودجه بندی  و اصلاح قوانین و فرایند ها را جبران کرد.

نام زرقان که مطرح می شود ناخودآگاه آلودگی آب و هوا به ذهن می رسد. آلودگی که سلامت مردم و محیط زیست را هدف قرار داده و برای مردم این شهرستان زحمت ایجاد کرده است که این آثار با پرداخت این مبالغ عوارض حق آلایندگی که متاسفانه این هم دستخوش تغییرات در میزان و نحوه پرداخت شده قابل جبران نیست.

نه کارخانه آلاینده ای جابجا شده و نه فیلتر های مناسبی به کار برده شده که این آلایندگی را کاهش دهد.، خشکسالی های پیاپی، شرب مزارع حوزه رودخانه کر با آب های آلوده حاصل از پتروشیمی، شوری آب و خاک، فاضلاب صنایع، نبود فاضلاب شهری و تصفیه خانه و… چالش هائی است که باید با الویت بندی در جهت رفع آن گام برداشت. تلف کردن زمان درمورد آلودگی هوا حاصل از فعالیت کارخانه ها هیچ توجیهی ندارد.

گردشگری ناجی زرقان

ساماندهی صنعت گردشگری و صنایع دستی از جمله بوریا بافی با قدمت 8 هزار ساله و.. در حوزه این شهرستان با توجه به ظرفیت های موجود و برنامه ریزی در جهت سرمایه گذاری پارک جنگلی و تبدیل آن به یک سایت گردشگری و توریستی باید در دستور کار قرار گیرد.

وقتی اقتصاد اصلی شهرستان کشاورزی و دامپروری می باشد که با خشکسالی های پی در پی آسیب دیده ، تقویت صنعت گردشگری می تواند کمک بسزائی در اقتصاد مردم شهرستان داشته باشد. ضمن اینکه مشکلات و معضلات حوزه کشاورزی قطعا نیاز به پیگیری خواهد داشت به ویژه در حوزه کربال و دشت آهوچر.

حقابه کشاورزان باید تعیین تکلیف شود. طرح نکاشت، الگوی کشت و…. به عنوان روش های جایگزین و روش هایی جهت عبور از بحران خشکسالی به طریقی که ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری شود باید بصورت فوق العاده در دستور کار قرارگیرد.

انتقال آب

متاسفانه در خط انتقال آب از سد درودزن به شهرستان خرامه مدیریت خوبی صورت نگرفته. مگر می شود در طول خط انتقال روستاها و شهرهایی باشند که برای آب آشامیدنی با مشکل مواجه باشند و در این خط انتقال دیده نشده باشند؟

فاضلاب شهری

 فاضلاب شهری و تصفیه خانه زرقان باید به عنوان یک طرح ملی پیگیری و مبحث بودجه ای آن تعیین تکلیف شود و با ضرورت اجرا شود.

مسکن مهر امام رضا

مسکن مهر امام رضا در شهر لپوئی با 15 هزار واحد به بهره برداری رسیده بدون اینکه به زیرساخت ها توجه شود. بایستی قبل از اجرای چنین طرح های عظیمی ابتدا به فکر زیرساخت ها بود که متاسفانه  الان برای ساکنین شهرک مشکلات عدیده ای ایجاد شده از جمله فاضلاب، آب آشامیدنی، درمان،آموزش، حمل و نقل عمومی و …که برای حل این چالش ها باید جداول بودجه بندی اصلاح و برخی هم نیاز به پیگیری در سطح قانونگذاری دارد.

ایجاد شهر و شهرک های بدون زیر ساخت ها و بودجه بندی مناسب و کافی به یک اپیدمی تبدیل شده که شهرستان زرقان در شهرهای لپوئی و رحمت آباد از این قاعده مستثنی نیست. با افزایش تعداد ساکنین شهرستان زرقان و اتصال به شهرستان بیضا و آزاد راه جدید شیراز اصفهان و .. باعث شده در حوزه راه و شهر سازی مشکلاتی بوجود بیاید که قبل از تبدیل شدن به بحران باید مدیریت شود مثل پل هوائی خروجی زرقان به سمت لپوئی، تعریض جاده مواصلاتی روستاهای بخش رحمت آباد و.. .

مشکلات در حوزه شهرستان زرقان بسیار زیاد می باشد که با تشکیل اتاق فکر مشاورین و دانش و ظرفیت های بومی و جایگاه خانه ملت با الویت گذاری مسائل نسبت به رفع مسائل اقدام نمود.

باشد که بتوانیم به جایگاهی در زرقان برسیم در خور شعر زیبای شاعر بزرگوار زرقان(( زرقان ما هنوز همان معدن زر است/ زرهای شهر ما از طلا قیمتی تر است))

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.