درخشش رشته‌های جدید در هانگژو پیام مهم بازی‌های آسیایی؛ به این رشته‌ها هم توجه کنید!

بازی‌های آسیایی هانگژو به روزهای پایانی خود رسیده است.

به گزارش ایران ریپورتس، بازی‌های آسیایی هانگژو به روزهای پایانی خود نزدیک شده کار بسیاری از رشته‌های ایران در این دوره از مسابقات به پایان رسیده است. در این بین نکته مهمی که در این دوره از بازی‌های آسیایی به چشم آمده، موفقیت نمایندگان ایران در چند رشته جدید است که کمتر کسی تصور مدال‌آوری و درخشش از آن‌ها داشت. این درحالی است که چند رشته دیگر مثل فوتبال، بسکتبال و تکواندو نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

تاریخ‌سازی صخره‌نوردی، ژیمناستیک و تنیس روی میز در هانگژو

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ برای ایران با درخشش نمایندگان ایران در تنیس روی میز و پیروزی‌های ارزشمند آن‌ها مقابل چند رقیب مطرح آغاز شد. اتفاقی که باعث شد ایران در تنیس روی میز پس از ۶۵ سال صاحب مدال شود و به یک افتخار تاریخی دست پیدا کند. پس از تنیس روی میز اما نوبت به مهدی الفتی در ژیمناستیک رسید که برای نخستین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی ایران را صاحب یک مدال کند. روز گذشته هم رضا علیپور دست به یک کار بزرگ زد و با شکست رقیب چینی به مدال طلای صخره‌نوردی بازی‌های آسیایی دست پیدا کند. او در حالی به این مدال ارزشمند دست یافت که بسیاری از رشته‌های پرامید ایران در بازی‌های آسیایی حتی یک طلا هم کسب نکرده بودند و این موضوع ارزش کار علیپور را بیشتر کرد.

پیام مهم بازی‌های آسیایی؛ به این رشته‌ها هم توجه کنید!

تاریخ‌سازی‌های ورزش ایران در هانگژو فقط محدود به بخش مردان نبود و زنان کاروان ایران هم عملکرد قابل توجهی داشتند. قایقرانی زنان ایران در این دوره عملکرد بسیار موفقی داشت و نشان داد می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. هم‌چنین فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری زنان به مدال برنز رسید و اولین مدال دوچرخه‌سواری زنان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی را کسب کرد.

ایران در دو رشته اسکیت و شطرنج هم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. دیروز ترانه احمدی در اسکیت به مدال نقره رسید و رومینا سالک نیز توانست رکورد انفرادی جهان را بشکند. تیم شطرنج ایران هم در جدول مسابقات صدرنشین است و در آستانه کسب طلا قرار دارد.

فوتبال و بسکتبال، ناکام در بازی‌های آسیایی

در شرایطی که ایران در هانگژو توانست در چند رشته جدید موفق ظاهر شود، رشته‌هایی چون فوتبال، بسکتبال و حتی تکواندو عملکرد موفقی نداشتند. فوتبال ایران که با کلی امید پا به مسابقات گذاشته بود در یک‌چهارم نهایی مقابل هنگ‌کنگ شکست خورد و حتی به جمع چهار تیم برتر مسابقات هم نرسید. بسکتبال هم امروز باید در رقابت برای کسب رتبه پنجم به میدان برود و شانسی برای مدال نخواهد داشت.

پیام مهم بازی‌های آسیایی؛ به این رشته‌ها هم توجه کنید!

تیم تکواندو ایران هم که روزگاری یکی از نقاط قوت ورزش ایران بود در هانگژو بدون کسب حتی یک مدال طلا به کار خود پایان داد. تکواندو در شرایطی این دوره به 3 مدال نقره و 5 برنز دست یافت که دوره قبل با 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز شرایط بهتری را تجربه کرده بود.

پیام مهم هانگژو برای ورزش ایران

بازی‌های آسیایی هانگژو نشان داد ورزش ایران در بسیاری از رشته‌های جدید هم پتانسیل کسب مدال دارد و ورزشکاران این رشته‌ها می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در حال حاضر تمام توجهات به چند رشته خاص محدود شده و ورزشکاران بقیه رشته‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین دوره تیم تنیس روی میز ایران علی‌رغم کسب مدال، با چند مشکل بزرگ مثل نداشتن مربی روبه‌رو بود. از آن عجیب‌تر اما حرف‌های رضا علیپور بود که می‌گفت حتی دیوار هم برای تمرین نداشته و با سخت‌ترین شرایط ممکن خودش را آماده حضور در هانگژو کرده است.

با این حال درخشش این ورزشکاران نشان داد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید نگاه خود به رشته‌های ورزشی را تغییر دهند و لازم نیست بخش زیادی از بودجه و امکانات صرف چند رشته خاص شود. رشته‌هایی چون صخره‌نوردی و ژیمناستیک این دوره نشان دادند در صورتی که به آن‌ها توجه شود، می‌توانند کارهای بزرگی کنند. به خصوص که مثلا رشته‌ای چون فوتبال تنها یک مدال دارد ولی در ژیمناستیک حدود ۵۰، در دوچرخه‌سواری بیش از ۷۰ و در شنا بیش از ۱۰۰ مدال توزیع می‌شود. ورزش ایران هم اگر می‌خواهد در دوره‌های بعدی المپیک و بازی‌های آسیایی موفق ظاهر شود و رتبه بهتری کسب کند، باید توجه ویژه‌ای به این رشته‌ها داشته باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.