درآمد از فروش بازیکن/ حلقه گمشده باشگاه های ایرانی

خبرنگار روزنامه تماشا در این خصوص گفت: فکر می کنید باشگاه های ایرانی از طریق فــروش بازیکن چه قدر آمد دارند؟ یکــی از راههای کســب اعتبار مالی در تمام باشگاه های جهان، درآمد از طریق فروش بازیکن می باشد

به گزارش ایران ریپورتس، محمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا تصریح کرد: حتی باشگاه های بزرگ دنیــا هــم گاهــی بــرای جبران هزینه هــای خود اقدام به فــروش بازیکنــن میکنند، اما همیشه برای باشگاه های کوچکتر، فروش بازیکن یکی از منابع اصلی درآمد باشگاه اســت که بقا و ادامه حیات آن باشــگاه بستگی به فــروش بازیکنان مستعد و درخشــان فصل گذشته خود دارد، هرچند منجر به ضعیف تر شدن تیم در فصل آینده شود. در حقیقت باشگاه برای ادامه دادن و کســب اعتبار لازم برای فصــل پیش رو، مجبور به انجام این کار است.

وی ادامه داد: همانطور که هر ساله در اخبار نقل و انتقالات پیش فصل موارد زیادی در فوتبال جهان از خریدــد و فروش بازیکن میشنویم که سود سرشاری را به خیلی از باشگاه های کوچکتر میرسانند.

جوکار ادامه داد: در فوتبال ایــران کمتر چنین اخباری را میشنویم و سالها است که ایــن روند و منبع درآمدی باشگاهها به خصوص باشگاه های کوچکتر، بسیار کــم شــده و در مــواردی هم به صفر رسیده اســت. به خصوص در چند سال اخیر خیلی کم و به ندرت شاهد اخبار فروش یا خرید بازیکن توسط باشگاه های ایرانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه دلیل این اتفاق را میتوان دور زدن باشگاه، توسط بعضی از مدیران، مربیان و بازیکنان دانست، تصریح کرد: اکثر بازیکنان و مدیر برنامه های آنها با اضافه کردن بندی مجزا به قرارداد بازیکن، به راحتی قرارداد بازیکن را فسخ میکنند یا با پرداخت مبلغی ناچیز، قادر به فسخ قرارداد خود میشوند.

این فعال حوزه ورزشی خاطرنشان کرد: دلیــل دیگر را هم می‌توان ضعف مدیران باشگاه در بستن قرارداد عنوان کرد که اکثر آنها به خاطر مسائل مالی یــا عدم ثبات جایگاه خود با بازیکنان قراردادهای کوتاه به مدت یکساله یا نهایتاً دوساله امضا میکنند.

به گفته جوکار، بازیکنان هم معمولا بعد از یک فصل یا دو فصل، بازیکن آزاد محسوب میشوند و در پایان قرارداد به عنــوان بازیکن آزاد به تیمهای دیگر ملحق میشوند.

محمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا گفت: خیلی از باشگاه های متمول تر هم اکثراً همیشه به دنبال بازیکنان آزاد هستند یا به بازیکن موردنظر خود که تحت قرارداد باشــگاهی دیگــر اســت، میگویند: اگرــر خودت یکطرفــه قرارداد را فســخ کنــی یا مبلــغ رضایت نامه را پرداختــت کنی، میتوانیم با شــما قرارداد امضاــا کنیم، و از طرفــی قول جبران و بســتن قراردادی بیشــتر هم به بازیکن می دهند.

او افزود: موارد زیادی هم مشاهده شــده که بازیکنــن در قرارداد خود مبلغی را برای حق فســخ قرار میدهــد (که مبلغ آن هم تقریباً ناچیز اســت)و بازیکن به راحتی با پرداخت حق فسخ، قرارداد خود را به پایان میرساند.

وی تصریح کرد: تمــام ایــن مــوارد باعث شــده که باشگاه های ایــران به خصوص باشگاه های کوچکتر و بدون پشتوانه های دولتی و صنعتــی، عمدا از منبع فروش بازیکن درآمدی بســیار ناچیزــز و حتی صفر داشته باشند و بعضــا در دراز مدت باعث نابودی آن باشگاه هم شده اند.

او در ادامه به این مثال اشاره کرد و افزود: بــه عنوان مثال در همین اســتان فارس و شــهر  هم روزگاری تیمهای برق شیراز و فجر شهید سپاســی کــه از تیمهای مطرح در فــروش بازیکن به تیم های بزرگ ایران بودنــد (به خصوص تیم فجر که هرســاله بازیکنان زیادی را به تیمهای مطرح تهرانی و اصفهانی میفروخت)، سالها است از ایــن منبع و درآمد سر شار محروم شــده اند. اکثر بازیکنان بــه عنوان بازیکنــن آزاد یا پایان اتمام خدمت سربازی از این تیم جدا میشوند.

جوکار تصریح کرد: شاید اگر مدیران باشگاه ها در بستن قرارداد به خصوص بــا بازیکنان جوان و با اســتعداد با درایت بیشــتری عمل کننــد، باز هم بتــوان امیدوار بود که ایــن چرخه اعتباری و فــروش بازیکن بــرای باشــگاه های ایرانی به خصوص برای فوتبال شیراز و  تیم های شیرازی به گردش در بیاید.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.